Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 14:10
  #1
Medlem
Har just nu i5 på 3,1Ghz och när jag kör canyourunit på nyare spel så får jag att min dator inte räcker till p.g.a att processorn är på 3,1Ghz och inte på 3,4Ghz som de rekommenderar till många nya spel.


Så till min fråga är det stor skillnad på 3,1 och 3,4Ghz?

Värt att tänka på att uppgradera datorn med ny processor?
Citera
2015-03-29, 14:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har just nu i5 på 3,1Ghz och när jag kör canyourunit på nyare spel så får jag att min dator inte räcker till p.g.a att processorn är på 3,1Ghz och inte på 3,4Ghz som de rekommenderar till många nya spel.


Så till min fråga är det stor skillnad på 3,1 och 3,4Ghz?

Värt att tänka på att uppgradera datorn med ny processor?

Satsa på att uppgradera grafikkortet istället då din "bottleneck" troligtvist är ditt grafikkort. Har du ett dedikerat grafikkort, och om detta är fallet, vilket grafikkort har du installerat i datorn?
Citera
2015-03-29, 14:39
  #3
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crypted
Satsa på att uppgradera grafikkortet istället då din "bottleneck" troligtvist är ditt grafikkort. Har du ett dedikerat grafikkort, och om detta är fallet, vilket grafikkort har du installerat i datorn?

Precis! Uppge gärna hela konfigen så man ser flaskhalsen.

Edit! canyourunit känns väl sådär för att kolla om spelen går att köra. Kolla manuellt ist vad som krävs för [insert/game/here].
__________________
Senast redigerad av nonentityno1 2015-03-29 kl. 14:43.
Citera
2015-03-29, 14:54
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har just nu i5 på 3,1Ghz och när jag kör canyourunit på nyare spel så får jag att min dator inte räcker till p.g.a att processorn är på 3,1Ghz och inte på 3,4Ghz som de rekommenderar till många nya spel.


Så till min fråga är det stor skillnad på 3,1 och 3,4Ghz?

Värt att tänka på att uppgradera datorn med ny processor?


Det finns diverse program för att "boosta" processorn - Googla .

Att grafiken är klen på en modern dator är nästintill osannolikt om det inte är ett ovanligt krävande spel .
Citera
2015-03-29, 14:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crypted
Satsa på att uppgradera grafikkortet istället då din "bottleneck" troligtvist är ditt grafikkort. Har du ett dedikerat grafikkort, och om detta är fallet, vilket grafikkort har du installerat i datorn?

Citat:
Ursprungligen postat av nonentityno1
Precis! Uppge gärna hela konfigen så man ser flaskhalsen.

Edit! canyourunit känns väl sådär för att kolla om spelen går att köra. Kolla manuellt ist vad som krävs för [insert/game/here].


Kör canyourunit av enkelhetens skull men vet att man ska ta det med lite nypa salt.


Här kommer hela datorns spec:

Processor: Intel Core i5 3450 clocked at 3.10 GHz

Motherboard: MSI Z77A-G45 (MS-7752) 1.0

Chipset: Northbridge : Intel Ivy Bridge

Memory: 16 GB total memory type DDR3 to 1600 MHz

Graphics card: NVIDIA GeForce GTX 780

Harddrive: CorsairForce3SSD from 111.79 GB SATA III

Harddrive: ST2000DL003-9VT166 from 1.82 TB SATA III

Nätagget: CX600 (600Watt)
Citera
2015-03-29, 15:15
  #6
Medlem
Naturligtvis är det inte någon stor skillnad på 3.1 och 3.4 GHz. Det är väl runt 10% så om du med en 3.4 GHz processor skullle få minst 60 fps så får du i stället minst 54 fps. Men i många spel är det ändå grafikkortet som flaskar för det mesta och då är det ingen skillnad alls mellan processorerna.
Citera
2015-03-29, 15:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Kör canyourunit av enkelhetens skull men vet att man ska ta det med lite nypa salt.


Här kommer hela datorns spec:

Processor: Intel Core i5 3450 clocked at 3.10 GHz

Motherboard: MSI Z77A-G45 (MS-7752) 1.0

Chipset: Northbridge : Intel Ivy Bridge

Memory: 16 GB total memory type DDR3 to 1600 MHz

Graphics card: NVIDIA GeForce GTX 780

Harddrive: CorsairForce3SSD from 111.79 GB SATA III

Harddrive: ST2000DL003-9VT166 from 1.82 TB SATA III

Nätagget: CX600 (600Watt)

Med dina komponenter borde du kunna spela alla spel med max inställningar, (1080p). Tänk inte på vad canyourunit säger.
__________________
Senast redigerad av Crypted 2015-03-29 kl. 16:00.
Citera
2015-03-29, 16:16
  #8
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns diverse program för att "boosta" processorn - Googla .

Att grafiken är klen på en modern dator är nästintill osannolikt om det inte är ett ovanligt krävande spel .

Diverse program för att "boosta" processorn? Säg gärna ett...

Har man en HT-processor kan man köra "unpark cores", där har jag märkt en rejäl skillnad. Dock fungerar det väl endast på HT-processorer.

Klocka är givetvis en annan grej man kan göra. Kräver dock gärna lite kunskap och vetande, samt att man har komponenterna för det.

Att grafiken är klen i en modern dator är absolut högst sannolikt.

Inte rätt på en punkt där min vän
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback