Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-05, 18:09
  #25
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Vi har många hundra miljoner år på oss att evolveras genetiskt och tekniskt. Vad tror du ökenråttorna som överlevde dinosauriernas utplåning trodde om att deras ättlingar skulle resa till månen? Du kan inte visa att vi INTE kommer sprida oss över rymden likaså som man inte kan visa ATT vi kommer göra det.

Absolut, men jag tror den chansen är så oerhört liten. Jag var lite otydligt med vad jag tror och hur det kommer bli.

Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jupiter är solsystemets dammsugare. så tvärtom, mycket bra för oss

Som sagts i tråden så är Jupiter både bra och dålig för oss. Den ser till så att stenskrot som inte skulle komma mot oss om Jupiter inte fanns nu kommer mot oss när den finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur menar du då? Den suger åt sig alla Asteroider?

Inte alla, men många, tack vare sin starka gravitation.
Citera
2015-04-06, 00:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Finner inget som helst hållbart argument till att människan skulle kolonisera andra planeter för att säkra artens överlevnad.

Det är ganska enkelt. Förr eller senare kan vi inte längre existera på Jorden. Har vi koloniserat andra planeter överlever vi som art annars inte.

Det finns otaliga andra möjligheter att dö ut som art om vi bara har en planet. Skulle vi klara oss genom klimatförändringen och inte ha kål på oss själva genom kärnvapen, biologiska vapen, oförutsedda konsekvenser av genmodifiering, artificiell intelligens som anser att vi är överflödiga och så vidare kommer vi med all sannolikhet att träffas av en tillräckligt stor asteroid/komet för att slå ut alla större djurarter. Den som slog ned för cirka 66 miljoner år sedan och dödade bland annat dinosaurierna var cirka en mil i diameter. I genomsnitt träffas vi av en sådan cirka en gång per 100 miljoner år, det blir flera tiotals innan solen blir en röd jätte. Och det finns naturligtvis större asteroider än så.

Vi kan komma att vara för nära en supernova, träffas av en gamma-blixt som omedelbart gör planeten steril, vara i vägen för ett vandrande svart hål av varierande storlek, listan kan göras mycket längre men i slutändan behövs väl bara ett argument:

Har vi sådan ofattbar tur att vi överlever tillräckligt länge blir solen som nämnts tidigare en röd jätte, kanske stor nog att sluka Jorden. Skulle vi mot förmodan ha kommit på något sätt att överleva den extrema hettan kan vi ändå inte överleva efter att solen senare blir en vit dvärg och slocknar. Det finns ingen teknologi som kan hålla oss vid liv utan energi.
Citera
2015-04-06, 02:39
  #27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jupiter är solsystemets dammsugare. så tvärtom, mycket bra för oss

Jupiter är även orsaken till att det finns ett asteroidbälte över huvud taget. Utan Jupiter hade all den bråten som nu finns mellan Mars och Jupiter ansamlats i en enda stor klump. Ännu en stenplanet men med en massa mindre än månens.
Citera
2015-04-06, 06:08
  #28
Medlem
Sadomans avatar
Jupiter är anledningen till att det fortfarande finns ett asteroidbälte i solsystemet kanske jag bör lägga till. Det har funnits mer bråte i solsystemet och Jupiter är en av anledningarna till att det nu är mycket mindre genom att dragit materia åt sig, genom att slunga materia utåt ur solsystemet men även inåt. Hur mycket säkrare Jupiter gjort solsystemet är svårt att säga då alla världar bär bevis för gigantiska nedslag. Jupiter utgör uppenbarligen inte någon slags ogenomtränglig sköld.
Citera
2015-05-23, 20:02
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Satt och funderade på detta.. Jupiter är ju rätt så enorm jämfört med Jorden och har såklart en mycket större dragningskraft.. men är den på nåt sätt farlig för oss? tänkte om den skulle kunna dra mäsaJorden in i dess dragningskraft, så Jorden kanske blir en måne?

Haha, nä men det kanske är rätt omöjligt vad vet jag, men vad är det värsta som kan hända då, om jag säger så?
Mäsa???
Citera
2015-06-05, 18:54
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Mäsa???
mäsa.
Citera
2015-06-08, 07:32
  #31
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur menar du då? Den suger åt sig alla Asteroider?
Ett exempel på vad som menas: https://www.youtube.com/watch?v=vxD-1RsL7gI
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback