Citat:
Ursprungligen postat av
Palomawacht
Jag och min familj var borta från radhuset cirka 1 timme strax efter 20.00 och när vi kommer hem så har vi haft inbrott på övervåningen. Dom har alltså brutit sig in genom ett fönster i mitt rum och sedan stökat ner som bara den, dom har verkligen letat och öppnat alla tänkbara små lådor, kartonger, förpackningar, lyft madrasser, täcken, klädhögar, tom öppnat stängda soppåsar.
Saken är den att vi blev inte av med våra stora elektronik prylar, värdefulla klockor, ipads, macbooks, kameror, inget sånt. Men dom tog ALLT guld vi äger.
Vi bor som sagt i radhus, i mitten av två andra så vi är mitten huset. Vi har alarm på undervåningen men inte på övervåningen. Vi har en stor altan byggd av trä som man enkelt kan klättra på för att ta sig upp till fönstrena på övervåningen. Det var kolsvart ute och vi har inga lampor där som lyser upp.
Det jag lagt märke till och kommit på nu är en man som ringt och bankat på dörren när jag varit ensam hemma 2 gånger, kolsvart ute dom gångerna också. När jag öppnar påstå han sig vilka sälja tavlor men jag tackar ner och låser dörren.
Så till frågan: vad är de för läskiga typer som spionerar på en och är det så att dom kollar och kanske tror att alla har gått hemifrån så dom knackar och plingar på extra högt och sen slår till om ingen öppnar? Dom lär spendera en hel del tid INNAN inbrottet genomförs så hur går dom till väga med de? Har aldrig sett en skum bil eller konstiga personer utanför eller i området. Och vi bor i ett säkert familjeområde med goda grannar.
Vad är deras plan? Hur går dom tillväga? Varför bara på övervåningen och inte undervåningen? Är de så att dom vet att vi bara har larm på undervåningen? Hur?
JA de verkar vara erfarna så de har nog koll på att de flesta inte har alarm på övervåningen. Sen är det ju ganska uppenbart att de har spanat ett tag för att se ert beteendemönster. Hur dom gick tillväga har du ju beskrivit.
Jag hade, om jag hade hus/radhus, installerat ett ordentligt larm med rökutveckling, ljud samt stroboskop. Då blir det väldigt svårt att hitta något.
Sen hade jag satt upp kameror på utsidan. Om det behövs tillstånd för det eller ej hade jag struntat i.
Tråkigt att du har drabbats. Hoppas allt löser sig. Sen kan du ju alltid ha blivit bestulen på lite "extra" saker...