Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-29, 07:46
  #13
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Brb kap 17
12 § Hjälper man den som är intagen på kriminalvårdsanstalt eller som är häktad eller anhållen eller som annars är med laga rätt berövad friheten att komma lös eller främjar man, efter det han avvikit, hans flykt genom att dölja honom eller genom annan sådan åtgärd, döms för främjande av flykt till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Till ansvar skall inte dömas om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till frihetsberövandets art och syfte, gärningsmannens tillvägagångssätt och hans förhållande till den vars flykt han har främjat. Lag (1993:207)

Antagligen inte straffbart i ditt fall.
Citera
2015-03-29, 10:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Det var väl väldigt dumt gjort! Tänk om snubben har våldtagit något litet barn?
kollade upp polis utryckningar och om det hade varit något stort så hade jag kunnat identifierat han enkelt
Citera
2015-03-29, 10:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Jag vet. Det är sjukt att det är så. Bara jag har sett, och blivit utsatt för, totalt ett tjugotal övergrepp och missbrukande av maktställning från poliser, dörrvakter, "entrévärdar", väktare och ordningsvakter.
Folk som jobbar med säkerhetsyrken tror jag fan den grupp som begår mest brott i tjänsten av alla yrken som finns.

Bara två exempel:
Jag fick två rejäla batongslag som gav en spricka min underarm när jag var ca 18 år för att jag hade somnat inne på McDonalds och i alla fall ville ha med mig maten därifrån (som jag inte hade rört).

En annan gång blev jag nerslagen av en dörrvakt för att han tyckte jag stod för nära repet, när jag då reste mig upp och tog fram telefonen för att ringa polisen blev jag påhoppad och återigen nerslagen av vakterna. Telefonen slog de sönder och när polisen, som vakterna var tvungna att ringa då det hade gått så långt, kom hade vakten som slog ner mig mystiskt försvunnit då en tjej som såg det hela sa att hon skulle peka ut den vakt som slog ner mig.
Jag fick 50 timmars samhällstjänst..

Var är proportionerna?
värkar finns väldigt många dåliga väktare där ute..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback