Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-29, 01:35
  #1
Medlem
Tja flashback tänkte bara dela med mig av min kväll, var på väg hem och utanför min port just när jag ska gå in så hör jag någon säga något till mig, G-grabben ser förvånat runt sig och ser en kille 15 meter bort som ropar något. Börjar gå närmare och killen ber mig om att använda min telefon, svarar att jag ej har abonnemang just nu(sant faktist) så kan ej ringa.
Men frågar han vad det handlar om han svarar han har handklovar och behöver hjälp. Frågar han först vad han har gjort och han förklarar att Securitas har försökt plocka in han när han försökte hjäpa sin polare fast han lyckades smita och polisen letade nu efter han. i sann G anda så ledde jag han till en avskild plats och snacka med han, tog hans lur och ringde hans tjej som sen lyckades hämta han. Verkade som en chill grabb men han var rädd jag skulle råna han. försökte förklara att han var i min ort ensam med handklovar om jag ville råna dig så hade jag redan gjort det. förstår dock varför han var rädd han hadde tydligen shit på sig och telefon+gopro kamra du kanske frågar varför jag hälpte han? och säger bara att han var en chill grabb och att om jag var i hans sits så hoppas jag han hadde gjort desamma mot mig

NU till fråga ställningen:

1 vad hade du gjort i min sists? förklara gärna.

2 bröt jag emot lagen och vilken i ståfall?
Citera
2015-03-29, 01:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
Tja flashback tänkte bara dela med mig av min kväll, var på väg hem och utanför min port just när jag ska gå in så hör jag någon säga något till mig, G-grabben ser förvånat runt sig och ser en kille 15 meter bort som ropar något. Börjar gå närmare och killen ber mig om att använda min telefon, svarar att jag ej har abonnemang just nu(sant faktist) så kan ej ringa.
Men frågar han vad det handlar om han svarar han har handklovar och behöver hjälp. Frågar han först vad han har gjort och han förklarar att Securitas har försökt plocka in han när han försökte hjäpa sin polare fast han lyckades smita och polisen letade nu efter han. i sann G anda så ledde jag han till en avskild plats och snacka med han, tog hans lur och ringde hans tjej som sen lyckades hämta han. Verkade som en chill grabb men han var rädd jag skulle råna han. försökte förklara att han var i min ort ensam med handklovar om jag ville råna dig så hade jag redan gjort det. förstår dock varför han var rädd han hadde tydligen shit på sig och telefon+gopro kamra du kanske frågar varför jag hälpte han? och säger bara att han var en chill grabb och att om jag var i hans sits så hoppas jag han hadde gjort desamma mot mig

NU till fråga ställningen:

1 vad hade du gjort i min sists? förklara gärna.

2 bröt jag emot lagen och vilken i ståfall?

Och hur vet du om att han var fullkommligt ärlig när du frågade honom om vad han hade gjort för att få handklovar?

1. Om jag var i din sits hade jag inte hjälp honom, generellt så pratar jag inte med främlingar som står utanför min bostad och ropar på mig.

2. Om han begått ett brott så är det väl inte speciellt smart att skydda honpm? Vi har lagar av en anledning.
Citera
2015-03-29, 01:51
  #3
Medlem
Jafan89s avatar
Om Securitas väktare har valt att sätta handklovar på honom, så finns det antagligen en väldigt bra anledning till det, så du kan rätt kallt räkna med att han har gjort våldsamt motstånd, skadat någon eller utgjort ett direkt hot mot folks säkerhet.

Vad som är rätt eller fel är väldigt subjektivt, fast så länge du är på det klara att denna kille antagligen inte vara så "oskyldig" som du uppfattat honom att vara, och du anser att du gjort rätt val så är det väl som det är och ingenting mer med det egentligen.

Om det är olagligt att göra som du gjorde under den situationen är jag inte säker på, men någon kommer säkert upplysa dig om det snart nog.

Vi får så vad jag gör om jag hamnar i den situationen, helt enkelt att köra på känsla då vad som är rätt/fel.

Antagligen inte hjälpt honom däremot, för som sagt så brukar folk väldigt sällan hamna i handklovar om de nu inte har gjort någonting allvarligt.
Citera
2015-03-29, 01:58
  #4
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Jag hade gjort exakt samma sak som du gjorde haha roligt påträffande så här på lördagskvisten.
Citera
2015-03-29, 03:03
  #5
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
Tja flashback tänkte bara dela med mig av min kväll, var på väg hem och utanför min port just när jag ska gå in så hör jag någon säga något till mig, G-grabben ser förvånat runt sig och ser en kille 15 meter bort som ropar något. Börjar gå närmare och killen ber mig om att använda min telefon, svarar att jag ej har abonnemang just nu(sant faktist) så kan ej ringa.
Men frågar han vad det handlar om han svarar han har handklovar och behöver hjälp. Frågar han först vad han har gjort och han förklarar att Securitas har försökt plocka in han när han försökte hjäpa sin polare fast han lyckades smita och polisen letade nu efter han. i sann G anda så ledde jag han till en avskild plats och snacka med han, tog hans lur och ringde hans tjej som sen lyckades hämta han. Verkade som en chill grabb men han var rädd jag skulle råna han. försökte förklara att han var i min ort ensam med handklovar om jag ville råna dig så hade jag redan gjort det. förstår dock varför han var rädd han hadde tydligen shit på sig och telefon+gopro kamra du kanske frågar varför jag hälpte han? och säger bara att han var en chill grabb och att om jag var i hans sits så hoppas jag han hadde gjort desamma mot mig

NU till fråga ställningen:

1 vad hade du gjort i min sists? förklara gärna.

2 bröt jag emot lagen och vilken i ståfall?

1.
Jag hade gått på ren magkänsla. Precis som du verkade göra. Men det vore ju för jävligt om han hade begått något allvarligt brott. Håll koll i tidningarna. Om du var smart så noterade du registreringsnumret (om hon nu hämtade honom med bil) och så skulle du kunna ringa in anonymt om det visar sig att du upptäcker att det hänt något allvarligare är vad grabben sa.
Annars kanske du kan ringa in anonymt och i alla fall ge någon info utan att bränna dig själv.
Hoppas i alla fall att du fattade rätt beslut!

2.
Ja. Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken.
Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år.
Citera
2015-03-29, 03:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
Tja flashback tänkte bara dela med mig av min kväll, var på väg hem och utanför min port just när jag ska gå in så hör jag någon säga något till mig, G-grabben ser förvånat runt sig och ser en kille 15 meter bort som ropar något. Börjar gå närmare och killen ber mig om att använda min telefon, svarar att jag ej har abonnemang just nu(sant faktist) så kan ej ringa.
Men frågar han vad det handlar om han svarar han har handklovar och behöver hjälp. Frågar han först vad han har gjort och han förklarar att Securitas har försökt plocka in han när han försökte hjäpa sin polare fast han lyckades smita och polisen letade nu efter han. i sann G anda så ledde jag han till en avskild plats och snacka med han, tog hans lur och ringde hans tjej som sen lyckades hämta han. Verkade som en chill grabb men han var rädd jag skulle råna han. försökte förklara att han var i min ort ensam med handklovar om jag ville råna dig så hade jag redan gjort det. förstår dock varför han var rädd han hadde tydligen shit på sig och telefon+gopro kamra du kanske frågar varför jag hälpte han? och säger bara att han var en chill grabb och att om jag var i hans sits så hoppas jag han hadde gjort desamma mot mig

NU till fråga ställningen:

1 vad hade du gjort i min sists? förklara gärna.

2 bröt jag emot lagen och vilken i ståfall?

Jag hade slutat knapra piller och inte överanstränga min dyslexi på en tjackhistoria.
Men det är ju om jag vore du.

Då tråden skapades för att du ska få någon egoboost för "en god gärning" av andra vakna lowlifes så tycker jag att du bör ta dig en funderare över livet.
En god gärning hade varit att ringa polisen och låta lagen bestämma ödet för denna säkert jättetrevliga grabb. Har han ej gjort något så släpps han fri, har han försökt göra inbrott i din grannes eller din lägenhet så kommer han förhoppningsvis att dömas.

Ta hand om dig Kamrat! Lägg dig och sov, när du vaknar imorgon så vill jag att du vaknar som en ny människa och har som mål att bli en mycket bättre och användbarare medborgare i vårat samhälle.
__________________
Senast redigerad av golarskjutare 2015-03-29 kl. 03:19.
Citera
2015-03-29, 03:44
  #7
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Om Securitas väktare har valt att sätta handklovar på honom, så finns det antagligen en väldigt bra anledning till det,

Eeeeh vilken värld lever du i? Du har nog aldrig blivit utsatt av våldstrappan ur en väktares perspektiv.
Om jag möter en vakt så byter jag sida av gatan. Hälften av dom är ju för fan psykfall.

En kille jag pluggade med jobbade extra som vakt. Han mötte en ensam kille som han uppfattade betedde sig aggressivt. Han dolde då sin bricka så att killen inte skulle se att han var ordningsvakt. Sen gick han mot killen för att provocera. Det slutade med att killen han mötte åkte in på kåken efter att ha fått lite stryk.
Samhället fick betala för rättegångar och "kriminalvård" och killen blev av med jobbet. Bra jobbat! (Jag råkar även känna killen som blev utsatt)
Citera
2015-03-29, 04:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Och hur vet du om att han var fullkommligt ärlig när du frågade honom om vad han hade gjort för att få handklovar?

1. Om jag var i din sits hade jag inte hjälp honom, generellt så pratar jag inte med främlingar som står utanför min bostad och ropar på mig.

2. Om han begått ett brott så är det väl inte speciellt smart att skydda honpm? Vi har lagar av en anledning.
sant han kunde ju ha våldtagit en 8åring och smitit men han la detaljer som var trovärdiga men ska kolla tidningen imorgon om det var något allvarligt i närheten så vet jag vad hans kompis heter så kan man nog sätta dit han via han
__________________
Senast redigerad av G-grabben 2015-03-29 kl. 04:17.
Citera
2015-03-29, 04:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Eeeeh vilken värld lever du i? Du har nog aldrig blivit utsatt av våldstrappan ur en väktares perspektiv.
Om jag möter en vakt så byter jag sida av gatan. Hälften av dom är ju för fan psykfall.

En kille jag pluggade med jobbade extra som vakt. Han mötte en ensam kille som han uppfattade betedde sig aggressivt. Han dolde då sin bricka så att killen inte skulle se att han var ordningsvakt. Sen gick han mot killen för att provocera. Det slutade med att killen han mötte åkte in på kåken efter att ha fått lite stryk.
Samhället fick betala för rättegångar och "kriminalvård" och killen blev av med jobbet. Bra jobbat! (Jag råkar även känna killen som blev utsatt)
jo jag håller med dig, har själv råkat utför väktare som tror dom är över lagen, blev avisad av 2 väktare(dom hade rätt att avisa mig) medans dom gick med mig och höll i mig i mina armar så säger jag att det är onödigt att hålla i mig när jag kan ut själv varpå en av väktarna säger "du håller käften annars åker du på däng" sa åt han att chilla varpå han börjar diskutera med sin kollega om han ska slå mig eller inte och andra killen sa åt han att lunga sig för det fanns kameror där vi var.
Citera
2015-03-29, 05:27
  #10
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
jo jag håller med dig, har själv råkat utför väktare som tror dom är över lagen, blev avisad av 2 väktare(dom hade rätt att avisa mig) medans dom gick med mig och höll i mig i mina armar så säger jag att det är onödigt att hålla i mig när jag kan ut själv varpå en av väktarna säger "du håller käften annars åker du på däng" sa åt han att chilla varpå han börjar diskutera med sin kollega om han ska slå mig eller inte och andra killen sa åt han att lunga sig för det fanns kameror där vi var.

Jag vet. Det är sjukt att det är så. Bara jag har sett, och blivit utsatt, totalt ett tjugotal övergrepp och missbrukande av maktställning från poliser, dörrvakter, väktare och ordningsvakter.
Folk som jobbar med säkerhetsyrken tror jag fan den grupp som begår mest brott i tjänsten av alla yrken som finns.

Bara två exempel:
Jag fick två rejäla batongslag som gav en spricka min underarm när jag var ca 18 år för att jag hade somnat inne på McDonalds och i alla fall ville ha med mig maten därifrån (som jag inte hade rört).

En annan gång blev jag nerslagen av en dörrvakt för att han tyckte jag stod för nära repet, när jag då reste mig upp och tog fram telefonen för att ringa polisen blev jag påhoppad och återigen nerslagen av vakterna. Telefonen slog de sönder och när polisen, som vakterna var tvungna att ringa då det hade gått så långt, kom hade vakten som slog ner mig mystiskt försvunnit då en tjej som såg det hela sa att hon skulle peka ut den vakt som slog ner mig.
Jag fick 50 timmars samhällstjänst..

Var är proportionerna?
Citera
2015-03-29, 05:29
  #11
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
jo jag håller med dig, har själv råkat utför väktare som tror dom är över lagen, blev avisad av 2 väktare(dom hade rätt att avisa mig) medans dom gick med mig och höll i mig i mina armar så säger jag att det är onödigt att hålla i mig när jag kan ut själv varpå en av väktarna säger "du håller käften annars åker du på däng" sa åt han att chilla varpå han börjar diskutera med sin kollega om han ska slå mig eller inte och andra killen sa åt han att lunga sig för det fanns kameror där vi var.

Jag vet. Det är sjukt att det är så. Bara jag har sett, och blivit utsatt för, totalt ett tjugotal övergrepp och missbrukande av maktställning från poliser, dörrvakter, "entrévärdar", väktare och ordningsvakter.
Folk som jobbar med säkerhetsyrken tror jag fan den grupp som begår mest brott i tjänsten av alla yrken som finns.

Bara två exempel:
Jag fick två rejäla batongslag som gav en spricka min underarm när jag var ca 18 år för att jag hade somnat inne på McDonalds och i alla fall ville ha med mig maten därifrån (som jag inte hade rört).

En annan gång blev jag nerslagen av en dörrvakt för att han tyckte jag stod för nära repet, när jag då reste mig upp och tog fram telefonen för att ringa polisen blev jag påhoppad och återigen nerslagen av vakterna. Telefonen slog de sönder och när polisen, som vakterna var tvungna att ringa då det hade gått så långt, kom hade vakten som slog ner mig mystiskt försvunnit då en tjej som såg det hela sa att hon skulle peka ut den vakt som slog ner mig.
Jag fick 50 timmars samhällstjänst..

Var är proportionerna?
Citera
2015-03-29, 05:57
  #12
Medlem
nabbolbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-grabben
Tja flashback tänkte bara dela med mig av min kväll, var på väg hem och utanför min port just när jag ska gå in så hör jag någon säga något till mig, G-grabben ser förvånat runt sig och ser en kille 15 meter bort som ropar något. Börjar gå närmare och killen ber mig om att använda min telefon, svarar att jag ej har abonnemang just nu(sant faktist) så kan ej ringa.
Men frågar han vad det handlar om han svarar han har handklovar och behöver hjälp. Frågar han först vad han har gjort och han förklarar att Securitas har försökt plocka in han när han försökte hjäpa sin polare fast han lyckades smita och polisen letade nu efter han. i sann G anda så ledde jag han till en avskild plats och snacka med han, tog hans lur och ringde hans tjej som sen lyckades hämta han. Verkade som en chill grabb men han var rädd jag skulle råna han. försökte förklara att han var i min ort ensam med handklovar om jag ville råna dig så hade jag redan gjort det. förstår dock varför han var rädd han hadde tydligen shit på sig och telefon+gopro kamra du kanske frågar varför jag hälpte han? och säger bara att han var en chill grabb och att om jag var i hans sits så hoppas jag han hadde gjort desamma mot mig

NU till fråga ställningen:

1 vad hade du gjort i min sists? förklara gärna.

2 bröt jag emot lagen och vilken i ståfall?
Det var väl väldigt dumt gjort! Tänk om snubben har våldtagit något litet barn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback