Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-30, 14:24
  #13
Medlem
Hovmastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Vad är det för mikrofon?
Står du väldigt nära micken när du sjunger?
Har du testat puffskydd?
Har du provat att sänka volymen på sången till noll och sedan höja den gradvis? När börjar det låta dåligt?
Om du har en grafisk equalizer så kan du prova att lyssna på sången för sej själv och testa att dra ner lite olika frekvenser och se om du kan få bort det torra, fast detta har du kanske provat redan.
Ett annat tips är att som nån annan sa, lägga en eller ett par effekter på mastern, typ eq kompressor kanske reverb kanske nån "snabbmastringsplugg". Det liksom bakar in sången litegrann.

Tror nog snarare att felet ligger någonstans i nån liten inspelnings/ljudtekniksmässig detalj än i din röst.
Har du nån kompis som håller på med musik som du kan fråga om hjälp?

Även, låt inte små ljudteknikska flaws hindra dej! Flowet, texten, gunget osv är i mina öron viktigare än hur polerat det låter.
Kanye och liknande på radion låter platt och skittråkigt i mina öron oftast trots att de har studioprylar fär miljoner och är bäst i världen etc

Men jag tror du ska prova att stå lite längre ifrån micken om du inte har provat det

Sen ÄR det lite weird att höra sin egen röst utanför huvet s a s men man vänjer sej något tror jag.
Jag personligen tycker också att det är svårt att lägga ett ljudspår ovanpå en färdigmixad låt/beat, det är lite lättare när man kan höja/sänka gitarr trummor synthar osv, blir lite lättare att få det att passa in.

En annan grej du skulle kunna prova för skojs skull typ är att spela beatet i högtalarna inte hörlurarna samtidigt som du rappar, alltså spela in beatet också. Du får ju mecka lite med volymen på stereon och testa olika avstånd till micken men det kan npg bli punkigt och bra. Lär ju inte bli pfoffskvalle men kanske en ortig rehearsaltape att slå igenom med?
Allra mest maxat tänker jag mej att det blir om du gör det i nåt stort betongrum typ parkeringshus.
Alternativt kan du spela in rappen i telefonen med beatet i hörlurar (så att du får med lite sjyst naturligt reverb) sen bara lägger du sångspåret bredvid beatet i vilket program du nu använder och passar in dom så att de ligger rätt med varandra.
Kan bli fett

Lyssnar gärna på ljudexempel om du har btw

Edit: Fuck va långt de blev då. Aja du kanske får nån ide om nånting iaf. Rappa på!


Bra svar! Yes, jag har puffskydd men jag står nog ganska nära mikrofonen. Ska kanske spela in lite ikväll och prova lite.

Jag tror dock att yeahsurexxx har en poäng. Det är liksom ett färdigt beat som ligger i mitten och på det så lägger jag vocals som också blir att ligga i mitten. Allt blir liksom att ligga på varandra. Jag är långt ifrån erfaren men jag börjar snappa upp lite när jag ligger och lyssnar på musik i hörlurarna på kvällarna. Jag hör att det finns flera spår av mainversen. Den låter inte som att den ligger i mitten utan det låter mer som att han jag lyssnar på har panat den.

Kanske ska man spela in två mainvocals och pana dom lite åt varsitt håll? Eller ska jag kopiera beatet och pana ena åt 100%höger och den andra 100% vänster sen lägger jag rösten någonstans emellan?


Vet inte alls hur det blir, tänker bara logiskt.
Citera
2015-03-30, 16:27
  #14
Medlem
Nu är det mycket mer än bara stereo-imagen som spelar roll för en bra mix. Din idé om att ha 2 beats och panna ena till höger och ena till vänster är en dålig idé. Förmodar att ditt s.k beat innehåller frekvenser under 150 hz (dvs kick, snare), som bör vara i mono. Att då panna dessa hit och dit kommer leda till phasing-problem, när mixen spelas i ett mono-system. Vocalsen kan du däremot känna dig fri att panna lite hit och dit. Föreslår att du använder dig av en stereo imager.
Citera
2015-03-30, 23:34
  #15
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastarn
Bra svar! Yes, jag har puffskydd men jag står nog ganska nära mikrofonen. Ska kanske spela in lite ikväll och prova lite.

Jag tror dock att yeahsurexxx har en poäng. Det är liksom ett färdigt beat som ligger i mitten och på det så lägger jag vocals som också blir att ligga i mitten. Allt blir liksom att ligga på varandra. Jag är långt ifrån erfaren men jag börjar snappa upp lite när jag ligger och lyssnar på musik i hörlurarna på kvällarna. Jag hör att det finns flera spår av mainversen. Den låter inte som att den ligger i mitten utan det låter mer som att han jag lyssnar på har panat den.

Kanske ska man spela in två mainvocals och pana dom lite åt varsitt håll? Eller ska jag kopiera beatet och pana ena åt 100%höger och den andra 100% vänster sen lägger jag rösten någonstans emellan?


Vet inte alls hur det blir, tänker bara logiskt.

Jo han har en poäng, jag skrev också i mitt inlägg att det är ganska svårt att lägga på ytterligare ett spår ovanpå en färdig låt. Det var mest "äh det kommer aldrig låta bra hur du än gör"-attityden jag vände mej emot. Eller så övertolkade jag tonen i inlägget bara.

Om du nu inte alls får till det så kan du ju faktiskt börja så smått göra egna beats, sno nån instrumentslinga nånstans ifrån, släng på lite trummor och nån synth, så har man ju gjort inom hip hop i typ alla tider liksom. Rap on!
Citera
2015-04-04, 20:28
  #16
Medlem
Hovmastarns avatar
Nu har jag provat några låtar och det går fan inte att få det låta det minsta naturligt.

Det är för diskant och så fort jag drar upp bakgrundsspåren lite så krockar det och låter grötigt även fast jag panat dom åt sidan. Det låter torrt och tråkigt även när jag lägger på reverb.

Det låter bättre omixat och det säger ju en del. Fan att man aldrig ska lära sig skiten


edit: Jag spelar in alla röstspår i mono. Huvudversen och bakgrundsspår. Vet inte om det har med saken att göra
__________________
Senast redigerad av Hovmastarn 2015-04-04 kl. 20:46.
Citera
2015-04-07, 18:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastarn
Nu har jag provat några låtar och det går fan inte att få det låta det minsta naturligt.

Det är för diskant och så fort jag drar upp bakgrundsspåren lite så krockar det och låter grötigt även fast jag panat dom åt sidan. Det låter torrt och tråkigt även när jag lägger på reverb.

Det låter bättre omixat och det säger ju en del. Fan att man aldrig ska lära sig skiten


edit: Jag spelar in alla röstspår i mono. Huvudversen och bakgrundsspår. Vet inte om det har med saken att göra
Ta och lyssna på varje spår individuellt genom bra högtalare, inga stela torra fjuttmonitorer. Skär och döda allt under 150 - 200 Hz. Har du en de-esser funkar den om spåret blir för "diskantigt". Elller EQ.

Sången drar du kompressor, limiter och gate på så den hamnar i ansiktet på folk när de hör den, använd även de-esser vid behov och skär gärna ned med EQ runt 500 Hz och en dipp lite nedåt till 250 Hz, höj ev vid 5000 Hz.

Då du har fått alla spår att låta schysst individuellt går du tillbaka till monitorerna, panorerar och lyssnar på lägsta volym som du kan uppfatta men ändå höra varje individuellt spår.

Den mixen skickar du sedan till något mastringsprogram som kanske har en "rap" som default, kör den igenom den och du borde vara på väg åtminstone. Bra öron är en tillgång i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback