Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 21:22
  #1
Medlem
När grundlagen skrevs om 2011 lade man till ett andra stycke i 2 kap §6.
Nedan är helheten, med det nya stycket i kursiv stil:

6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt
ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är
dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande
intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse
och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat
förtroligt meddelande.
Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det
allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten,
om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av
den enskildes personliga förhållanden


Men. Grundlagsreformen hade två fotnoter signerade Reinfeldt, varav en kopplad till integritetsfrågor och just det andra styckets giltighet:

"För tiden längst fram till och med den 31 december 2015 behåller
äldre föreskrifter, som innebär betydande intrång i den personliga integriteten, sin giltighet utan hinder av 2 kap. 6 § andra stycket. Sådana föreskrifter får fram till dess ändras även om ändringen innebär att intrånget består.
"

Mina frågor är således: vad exakt innebär det här för FRA och integriteten 1 januari 2016? Varför just detta specifika datum? Och varför var fotnoten nödvändig från början?
Citera
2015-03-29, 00:25
  #2
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
När grundlagen skrevs om 2011 lade man till ett andra stycke i 2 kap §6.
Nedan är helheten, med det nya stycket i kursiv stil:

6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt
ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är
dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande
intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse
och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat
förtroligt meddelande.
Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det
allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten,
om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av
den enskildes personliga förhållanden


Men. Grundlagsreformen hade två fotnoter signerade Reinfeldt, varav en kopplad till integritetsfrågor och just det andra styckets giltighet:

"För tiden längst fram till och med den 31 december 2015 behåller
äldre föreskrifter, som innebär betydande intrång i den personliga integriteten, sin giltighet utan hinder av 2 kap. 6 § andra stycket. Sådana föreskrifter får fram till dess ändras även om ändringen innebär att intrånget består.
"

Mina frågor är således: vad exakt innebär det här för FRA och integriteten 1 januari 2016? Varför just detta specifika datum? Och varför var fotnoten nödvändig från början?
Kanske passar tråden bättre i Juridikforat?

Min personliga tolkning (OBS! är ej jurist) av texten är att äldre föreskrifter fr.o.m. 31 dec 2015 inte längre behåller giltigheten utan hinder av det andra stycket och att dessa äldre föreskrifter får ändras fram tills 31 dec 2015. En positiv utveckling för oss frihetliga, om jag uppfattat textens innebörd rätt.
Citera
2015-03-29, 14:03
  #3
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Kanske passar tråden bättre i Juridikforat?

Min personliga tolkning (OBS! är ej jurist) av texten är att äldre föreskrifter fr.o.m. 31 dec 2015 inte längre behåller giltigheten utan hinder av det andra stycket och att dessa äldre föreskrifter får ändras fram tills 31 dec 2015. En positiv utveckling för oss frihetliga, om jag uppfattat textens innebörd rätt.

Tyvärr tvärtom. Om det innan detta datum fanns något som skyddade den personliga integriteten får myndigheter ändå bryta mot detta. Man får t.o.m. ändra så att det blir värre än i den gamla lagen. Fotnoten finns av ren svensk formalism. "Intrånget består" är här nyckelorden. Datumet är troligen beräknat ungefär fram till hur lång tid det kommer att ta att genomföra detta rent praktiskt. Så 1 januari 2016 firar vi 1 januari 1984, gott folk!

I verkligheten spelar detta ingen större roll, eftersom polisen dels kan använda olagliga bevis och alltid har kunnat dels maskerar riktigt grova brott från sin egen sida till något annat när det väl kommer till domstolen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback