Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-03-30, 07:58
  #109
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3miil
Det hände en olycka. Man behöver inte skärpa lagar för detta. Det skadar fan inte andra om en 10 åring puttrar runt på en fyrhjuling. Jag har kört fyrhjuling sen jag var 7. Har varit otroligt nyttigt och roligt.

Varken nyttigt eller roligt för killen som dog eller hans familj.
Citera
2015-03-30, 11:00
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fyrhjulingar har varit mycket olycksdrabbade de sista åren med många dödsfall, kommer säkert någon lagändring snart

Det har dom varit sedan dom kom ut på marknaden. Roliga dödsmaskiner.
Citera
2015-03-30, 13:06
  #111
Medlem
DennisOlofs avatar
Tyvärr är detta inte unikt.

Inte behövs någon skärpning utav lagen vad jag vet, sätter man upp rep, avspärrningar osv, ska det markeras tydligt. Just för att man inte ska springa på ett hinder eller inte se det om man kommer cyklande, med fordon och liknande.

Precis som vajrar till kraftledningar och liknande har svart / gula markeringar, kan tänka mig i detta fall att det saknats någon form av skylt eller markering som man nog enligt lag måste ha på en sådan typ av avspärrning. Men nu spekulerar jag, exakt vad som gäller vet jag inte. Och förmodligen var det oflyt i detta fall.

Tragiskt vilket som.

--------------------------

Vad gäller fyrhjulingar, det kommer inte alls någon lagändring, tidigare ville transportstyrelsen stoppa dessa fordon pga alla olyckor, dom tillsatte en utredning som istället påvisade att det var en extremt hög andel personer som skadade sig eller omkom på dessa fordon som var alkoholpåverkade. Samma sak gäller nog delvis skoter. Det är folk som tar dessa fordon för dom vill inte köra bil och riskera bli av med kortet. Då behöver man inte förbjuda fordonen för det är människorna det är fel på som gör såhär, men vad ska man göra åt något sådant. Vill folk köra påverkade, dumdristigt så blir det ju resultat därefter.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2015-03-30 kl. 13:08.
Citera
2015-03-30, 13:24
  #112
Medlem
VitMan40Pluss avatar
För att barn ska överleva även i ett I-land som Sverige gäller det att alla vuxna tar sitt ansvar och i vissa fall sitt ansvar långt utöver det minikrav som lagen lägger på dom.
I det här fallet så är det idioter till föräldrar som låter ungen köra en fyrhjuling.
En annan idiot spänner upp en kedja på så sätt att det blir en "dödsfälla".
Dödlig kombo av idioti.

Det är tragiskt, men inte förvånande, att barn som är omgivna av idioter dör.
Citera
2015-03-30, 13:32
  #113
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En idé som kan ses vettig vid en första eftertanke, men då kan det alltså bli så att föräldrar först drabbas av att förlora ett barn och sedan bli dömda för vållande till annans död eller liknande.

Så om föräldrar låter sina barn skjuta med jaktgevär och dom råkar skjuta ihjäl varandra så borde det räcka som straff för föräldrarna att de förlorat sina barn. Det vore en orättvis dubbelbestraffning om dom dessutom skulle förlora vapenlicensen.

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker.
Citera
2015-04-02, 01:56
  #114
Medlem
Ojss avatar
Äger en Kina-puff själv, bakhjulsdriven 250cc 4t. Fruktansvärt puckat fordon. Vikten hamnar för högt till å börja med.
De ända som är värre än dessa vägreggade "fyrhjulingarna" måste vara gocarts för b-körkort.

http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid664.dbp.asp

Vet vad jag pratar om. Självlärd F1 förare. Myndigheterna måste få ett stopp för dessa "mellan stolarna fordonen".

Edit.

Undra om en gocartförare måste använda hjälm eller om de ses som mer som en cabriolet?
__________________
Senast redigerad av Ojs 2015-04-02 kl. 02:03.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback