Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-28, 17:31
  #1
Medlem
XeniaOnatopps avatar
DT: Barn svårt skadat i fyrhjulingsolycka
Citat:
En singelolycka med en fyrhjuling har inträffat i byn Röjeråsen norr om Vikarbyn i Rättviks kommun.
Expressen: Pojke avled i olycka med fyrhjuling
Citat:
– Det var ett barn som körde fyrhjulingen. Av okänd anledning så körde han in i en kedja som spärrar av vägen in till ett naturvårdsområde, och skadades så allvarligt att han senare avled, säger Göran Nilsson, vakthavande befäl vid polisen i Dalarna.
Någon som vet detaljer? Var kedjan utmärkt? Körde pojken vårdslöst?
Citera
2015-03-28, 17:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
DT: Barn svårt skadat i fyrhjulingsolycka

Expressen: Pojke avled i olycka med fyrhjuling

Någon som vet detaljer? Var kedjan utmärkt? Körde pojken vårdslöst?

Det kommer säkert fler detaljer vad det lider, men nyckelorden "barn" och "fyrhjuling" säger det mesta.
Jag undrar mer: Vad gjorde föräldrarna?
Citera
2015-03-28, 17:47
  #3
Medlem
Trogskalles avatar
Tragiskt. Jag undrar vad det var för en kedja och om den var svår att upptäcka. Dom flesta avspärrningar brukar väl vara i färg, typ svart/gult eller rött/vitt.
Citera
2015-03-28, 18:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Tragiskt. Jag undrar vad det var för en kedja och om den var svår att upptäcka. Dom flesta avspärrningar brukar väl vara i färg, typ svart/gult eller rött/vitt.


Finns många 'ko-stigar' i närliggande Tällberg med många elstängselgrindar, dom är verkligen inte utmärkta. Jag är förvånad att inget hänt tidigare, en god vän åkte in i en 'el-spiral' som slog runt halsen på honom när vi var ute och fisåkte PW50 när vi var små. Som tur var hade brorsan crosshandskar så han kunde slita lös dem. Men ja, finns några surkukar till bönder som tror att deras mark är helig. I say, fuck 'em.
Citera
2015-03-28, 18:32
  #5
Medlem
Är det inte åldersgräns på att köra fyrhjuling?
Citera
2015-03-28, 18:42
  #6
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TikkunOlam
Är det inte åldersgräns på att köra fyrhjuling?

Jo 15 eller16 år enligt transportstyrelsen beroende på vilken typ det är.

Citat:
fyrhjuliga mopeder klass I (EU-mopeder)
Följande gäller för moped klass I:
• Vara konstruerad för max 45 km/tim.
• Max 50 kubikcentimeter stor motor.
•Minimum 15 år med minst körkorts-
behörighet AM (mopedkörkort) eller
motsvarande. Läs mer på sidan 6 under
”Gamla förarbevis”.
• Hjälm obligatorisk

Sedan finns det lekfordon men dessa får inte ha en riktig förbränningsmotor och
får ej gå fortare än 6km/h. Har den förbränningsmotor eller går fortare än 6km/h
så räknas fyrhjulingen som moped och körkort krävs då.

http://www.transportstyrelsen.se/glo...hjulingar_.pdf
__________________
Senast redigerad av BleAivano 2015-03-28 kl. 18:45.
Citera
2015-03-28, 18:49
  #7
Medlem
0wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Finns många 'ko-stigar' i närliggande Tällberg med många elstängselgrindar, dom är verkligen inte utmärkta. Jag är förvånad att inget hänt tidigare, en god vän åkte in i en 'el-spiral' som slog runt halsen på honom när vi var ute och fisåkte PW50 när vi var små. Som tur var hade brorsan crosshandskar så han kunde slita lös dem. Men ja, finns några surkukar till bönder som tror att deras mark är helig. I say, fuck 'em.
Exakt hur olyckan har gått till vet han inte ännu. Inte heller vem fyrhjulingen tillhörde eller omständigheterna kring pojkens körning i förhållande till reglerna.
– Vi vet inte om den var registrerad eller inte.
Citera
2015-03-28, 18:55
  #8
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Finns många 'ko-stigar' i närliggande Tällberg med många elstängselgrindar, dom är verkligen inte utmärkta. Jag är förvånad att inget hänt tidigare, en god vän åkte in i en 'el-spiral' som slog runt halsen på honom när vi var ute och fisåkte PW50 när vi var små. Som tur var hade brorsan crosshandskar så han kunde slita lös dem. Men ja, finns några surkukar till bönder som tror att deras mark är helig. I say, fuck 'em.

Den vanligaste orsaken till spärrade vägar är nu på våren, att vägarna är mjuka
och tål inte hästar o trafik. Det är långt ifrån billigt att fixa till en väg privat.
Men man måste markera tydligt tycker jag, vad lagen säger vet jag ej....
Citera
2015-03-28, 18:58
  #9
Medlem
XeniaOnatopps avatar
http://www.dt.se/dalarna/rattvik/ung...hjulingsolycka
Citat:
- I nuläget är rubriceringen satt till vållande till annans död, alternativt vårdslöshet i trafik, säger Göran Nilsson.
– Det vi ska utreda är om avspärrningen över vägen varit tillräckligt tydlig och synlig. I nuläget finns dock ingen misstänkt, säger Göran Nilsson vid länspolisen.
Citera
2015-03-28, 18:59
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 0we
Exakt hur olyckan har gått till vet han inte ännu. Inte heller vem fyrhjulingen tillhörde eller omständigheterna kring pojkens körning i förhållande till reglerna.
– Vi vet inte om den var registrerad eller inte.


Registrerad? Vilken verklighet lever du i ? Tror du att någon betalar skatt och försäkring för motorcykel på landsbygden?
Citera
2015-03-28, 19:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Tragiskt. Jag undrar vad det var för en kedja och om den var svår att upptäcka. Dom flesta avspärrningar brukar väl vara i färg, typ svart/gult eller rött/vitt.

Förr gällde att t.ex. vägbom skulle vara flerfärgad. Efterlevnaden var iaf då väldigt dålig.
Citera
2015-03-28, 19:28
  #12
Medlem
Fyrhjulingar har varit mycket olycksdrabbade de sista åren med många dödsfall, kommer säkert någon lagändring snart
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback