Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 16:11
  #1
Medlem
Hejsan har tänkt köpa ett komplett ikea kök, men undrar ang montering själv.

Beställer man hela köket eller väljer man bit för bit?

Hur funkar monteringen är det krångligt med att sätta upp det? Behöver stomar och hela köket då nuvarande kök är helt utblåst.

Och behövde ni underbehandla innan ni satt upp köket.
Citera
2015-03-28, 16:17
  #2
Medlem
Köket köps bit för bit. Rit/planeringshjälp finns i varuhuset om du vill. Är du normalhändig är stommarna som vilken Billyhylla som helst. En stor hjälp var att använda "hängskenorna" som förmonteras på väggen. Lätt som en plätt. Enda lilla problemet här var att få två bänkskivor som "skarvar" i ett hörn att bli helt jämna i både höjd och sidled. Underbehandling?
Citera
2015-03-28, 16:17
  #3
Medlem
du kan välja hur du vill ha det . monteringen är lätt har satt upp några kök i mina år ! hur lätt som helst. läsa bara så funkar det. tar bara länge o takhöjd sen kör du till ikea så hjälper dom dig
Citera
2015-03-28, 16:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmum
Köket köps bit för bit. Rit/planeringshjälp finns i varuhuset om du vill. Är du normalhändig är stommarna som vilken Billyhylla som helst. En stor hjälp var att använda "hängskenorna" som förmonteras på väggen. Lätt som en plätt. Enda lilla problemet här var att få två bänkskivor som "skarvar" i ett hörn att bli helt jämna i både höjd och sidled. Underbehandling?

Men skenorna köpes i en lång bit eller flera små bitar? Och sedan monterar man bara på skenorna?
Citera
2015-03-28, 20:00
  #5
Medlem
garm76s avatar
Det är som vilken Ikea möbel som helst men det tar lite längre tid, och om du ska kakla så rekommenderar jag att du skruvar en regel i underkant på överskåpen som är dödligt i våg för då kan du vila skåpet på den när du skruvar dom i väggen och ta bort den sedan. Glöm inte bottningslist i bakkant på bänkskivan och inget klickgolv under köksskåpen bara.
Citera
2015-03-29, 15:37
  #6
Medlem
Det första du gör är att mäta hela köket, inklusive fönster, döröppningar, vvs mm.
Sedan laddar du ner planeringsverktyget för kök på ikea.se och ritar upp ditt kök i programmet. Efter det bestämmer du en tid med säljare på lokalt ikea varuhus där ni tillsammas går igenom hela köket.

Man beställer köket komplett och det levereras i platta paket som man sätter ihop själv.

Stommarna monteras på metallskenor som är cirka 200 cm långa. Dessa brukar jag kapa med sticksåg med metallblad. Se till att få skenorna i våg i framkant (och skälvklart i överkant ) samt även i vinkel om du nu har ett vinkelkök.

Nej man behöver ingen regel för att montera överskåpen, då man använder metallskenorna överallt. Och nej man sätter ingen list bakom bänkskivan utan silikon mot kakel/stänkpanel/glasskiva.

Finns lådor med blandade plastdistanser att köpa som är guld att ha, dessa finns i 1-5 samt 10mm.
Citera
2015-03-30, 00:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PheriX
Men skenorna köpes i en lång bit eller flera små bitar? Och sedan monterar man bara på skenorna?

Skenorna är två meter om jag inte missminner mig. En skena bär således fler skåp i jämn linje. Behövs det är de lätta att kapa med t.ex. bågfil.
Citera
2015-04-02, 20:36
  #8
Medlem
garm76s avatar
Och ja man sätter en bottningslist (nej det är inte en trälist utan bottningslist är en rund skummad polyetenlist) bakom bänkskivan innan det ska på tätningsmassa för att fylla ut ojämnheter i väggen så du inte använder 10 tuber för att få tätt. Och ja en regel underlättar om du inte har skenor.
Citera
2015-08-11, 04:20
  #9
Medlem
Du beställer alltid hela köket och får allt omonterat. Ikea kök är extremt enkla att montera och installera. Måtta allt noggrant och se till att du har allt för passbitar.
Citera
2015-08-12, 20:01
  #10
Medlem
AnonymLFCAREs avatar
Använd ROT?
Citera
2016-02-29, 15:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Det är som vilken Ikea möbel som helst men det tar lite längre tid, och om du ska kakla så rekommenderar jag att du skruvar en regel i underkant på överskåpen som är dödligt i våg för då kan du vila skåpet på den när du skruvar dom i väggen och ta bort den sedan. Glöm inte bottningslist i bakkant på bänkskivan och inget klickgolv under köksskåpen bara.

Skulle du kunna förklara varför ingen klickgolv under köksskåpen?

/t
Citera
2016-02-29, 16:53
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiborric
Skulle du kunna förklara varför ingen klickgolv under köksskåpen?

/t

För att då kan inte klickgolvet röra sig.

/t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback