Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 16:09
  #1
Medlem
Hallå.
Har en packard bell easynote som helt plötsligt slutat funka.
När ja försöker startar upp den så hör man att fläktar cd och hdd startar men sedan händer nada, skärmen förblir svart och de enda man hör är att fläkten surrar lite.
Har provar att koppla den till en extern skärm med samma resultat.
Är de någon som kan ha nån fundering på va de kan va för fel och nå tips på hur man kan testa och försöka utesluta eventuella fel?

de är en Packard Bell EasynoteTM82 med win7

Mvh Larry
Citera
2015-03-28, 16:23
  #2
Medlem
Ta bort strömkabeln och batteriet.
Håll sen in power knappen en stund.

Har du andra kablar/prylar kopplade till den så SKA ALLA bort. Minsta lilla strunt pryl/kabel och porten de kopplas till är ökänd för att orsaka allvarliga fel som helt död dator, ingen bild, frysningar och olika startfel.
Citera
2015-03-28, 16:45
  #3
Medlem
Har testat de utan resultat, har även provat att starta med bara batteri och bara strömkabel med batteriet bortplockat utan att de gjort någon skillnad. inte heller går de nå bättre om ja provar med datorn kopplad till en tv via hdmi eller extern gammal "tjock skärm"
Citera
2015-03-28, 18:08
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Plocka i och ur minnet, byt plats på dom, testa med bara ett.
Citera
2015-03-28, 18:10
  #5
Medlem
1FFs avatar
Felsäk.läge ?

Funkar det med : windowsloggeknappen + c eller x eller f ?
Citera
2015-03-28, 23:04
  #6
Medlem
har testat och bytt plats på minnena och även testat med bara ett i på båda platserna. Även testat alla möjliga knapp kombinationer ja kan komma på utan att de blir någon skillnad.
Citera
2015-03-29, 00:19
  #7
Medlem
Sitter det någon jumper på moderkortet så att du kan resetta Cmos? Om det gör det, testa det. Har haft samma problem på en av mina stationära för några år sedan. Kom aldrig fram till vad problemet var men det funkade att göra en reset. Jag felsökte varje del i datorn och mätte med multimeter osv tills jag bara hade detta alternativet kvar.
Citera
2015-03-29, 14:03
  #8
Medlem
Nu är de så att mina dator kunskaper inte är så pass goda att ja vågar mig på och börja skruva på moderkortet och flytta på saker ja inte ens vet va de är, så de får nog lov att bli så att ja lämnar in den till mer kunnigt folk.
Men tack för alla tips och svar
Citera
2015-03-29, 14:09
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLarry
Nu är de så att mina dator kunskaper inte är så pass goda att ja vågar mig på och börja skruva på moderkortet och flytta på saker ja inte ens vet va de är, så de får nog lov att bli så att ja lämnar in den till mer kunnigt folk.
Men tack för alla tips och svar


Att prova med förslagen i inlägg #5 klarar du av !
Citera
2015-03-29, 19:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Att prova med förslagen i inlägg #5 klarar du av !

HAHA jodå de klarar ja
Jag har provat med att trycka på dom och även alla andra tänkbara kombinationer av knappar utan att de blir någon skillnad.
Börjar fundera på om de kan va så att grafikkortet är trasigt iom att skärmen är helt svart och kopplar ja den till en extärn skärm/tv så står de bara ingen signal på den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback