Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 15:41
  #1
Medlem
Hejsan!
Min audi (DIESEL) som är en 07:a har nu gått 22xxx mil.
Nu en dag när jag skulle köra till jobbat började Glödtrådssymbolen blinka och bilen började att få väldigt dåligt kraft.
(Glödtrådslampan är den som tänds vid tändningen av bilen som man låter lysa någon sekund för att sedan slockna. och därefter startar man bilen.)

Stänger man av bilen och sedan startar upp den igen så blinkar inte lampan och man kan fortsätta köra som vanligt, men nu efter ett tag så tänds den igen. så vi gör samma prossedur, startar om bilen och den fortsätter som vanligt.
Men nu så tänds den på allt mindre körsträckor och nu började även Motorlampan lysa gult.

Vad kan detta bero på?
(att jag ska åka till en Bil-mek och läsa av felkoder fattar jag men nu när det är helg och det är ingen som har öppet så jag vill bara ha lite svar om vad ni kan tro att det är!)
MVH
Citera
2015-03-28, 15:55
  #2
Medlem
welcometorealitys avatar
Troligtvis så behöver du köpa ett nytt glödstift, eller då har man ju startproblem.Men någon givare till glödgning som kanske är paj.
__________________
Senast redigerad av welcometoreality 2015-03-28 kl. 15:58.
Citera
2015-03-28, 16:44
  #3
Medlem
Larseverts avatar
Troligen har det inte med glödstift att göra. Kan bero på egr system, partikelfilter eller något annat. Svårt att ställa diagnos utan hjälp av en felkods avläsning.
Citera
2015-03-28, 17:14
  #4
Medlem
ormbitens avatar
Har haft någon A6:a inne i verkstaden med den lampan blinkandes och där har det varit ett igensatt/skitigt bränslefiltret som har varit orsak.
Citera
2015-03-28, 19:28
  #5
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har haft någon A6:a inne i verkstaden med den lampan blinkandes och där har det varit ett igensatt/skitigt bränslefiltret som har varit orsak.
Är det inte vatten i dieselfiltret som indikeras på det sättet?
Citera
2015-03-28, 19:40
  #6
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Är det inte vatten i dieselfiltret som indikeras på det sättet?

Eller en icke fungerande differenstryck givare. Tex.

Det vet jag för det hände min 2.0 tdi.
Citera
2015-03-28, 19:52
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Eller en icke fungerande differenstryck givare. Tex.

Det vet jag för det hände min 2.0 tdi.
När jag tänker efter brukar ju vatten ha en egen lampa (med ett filter som har vatten i botten på), så det är det nog inte.
Citera
2015-03-28, 22:43
  #8
Medlem
Fuzzs avatar
Lampan är till för glödning och felkoder i motorstyrning.
Blinkar den lägger den en felkod "just nu". Skulle inte köra med bilen förens felkoder är utlästa. Speciellt efter som den blinkar kan det vara av lite allvarligare karaktär.
Citera
2020-06-30, 21:45
  #9
Medlem
EstherBlendas avatar
Fick du svar på vad det var.
Jag gissar på EGR ventil som sotat igen.
Citera
2020-07-03, 22:04
  #10
Medlem
Med 99,99% sannolikhet har du en EGR-ventil som är stängd och framkallar så kallat limp home mode i din bil, därav kraftförlusten. När detta händer så bör också utrustning som t.ex. din farthållare sluta fungera då elektroniken stänger av den. Hade EGR-ventilen hamnat i öppet läge hade du haft en lysande motorlampa istället och normal kraft i bilen.
Citera
2020-07-04, 02:15
  #11
Medlem
EGR KYLAREN har gett upp

edit: 4wd? om så är det ca 15,000kr rep
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback