Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 04:30
  #1
Avstängd
Tänkte på en sak. Tycker vi på Flashback borde skapa en tråd om att diskutera näthatare. I en era där vi är mer sociala på medier än i verkliga livet känns det väldigt aktuellt.


Trådens syfte är att dra fram grova näthatare ni skådat, för att det till exempel är intressant att fråga dem varför de väljer att lägga ner så stor energi på att hata en viss person istället för att göra något annat med sitt liv. Eller för att helt enkelt observera beteenden vi anser vara helt störda. Människor, frustration och anonymitet brukar föda väldigt destruktiva beteenden är något jag förstått.

Trådens syfte är inte att hänga ut personer via annat än alias, men kanske får vi någon på andra tankar och underlättar för den utsatte utav näthatet. Isåfall kommer vi med stor säkerhet till himlen...


Jag hoppas att detta kan bli en tråd av ganska intressant natur, för att om man frågar någon via deras alias, istället för Aschbergs metod av ansikte-till-ansikte (dock så har den beviserligen funkat i att få näthatare att dra sig tillbaka, samt nya att tänka till) har man nog en större chans för att komma underfund med vad som gör att en, oftast vuxen person väljer att lägga ner stor del av sin fritid till att hata sönder på någon de aldrig träffat!


Jag har tidigare debatterat med extremister av olika slag, och istället för att kalla dem för ord som inte leder någonvart istället valt att med min egna logik slå ner på deras argument eftersom jag inte delar deras uppfattning. Skulle vara kul att göra något liknande med näthatare som ägnar stor tid åt att trakassera vanliga människor.


Frågeställning;
Har ni sett några bisarra näthatare som är aktiva just nu, som passar in på trådens syfte?
Är du en näthatare, isåfall varför? Mot vem? Vad får igång ditt hat?
Varför tror ni att folk blir näthatare? Att man är bakom en skärm, javisst, men inte alla spenderar all sin tid anonymt på att spy ut sitt hat mot sina medmänniskor.
__________________
Senast redigerad av MM1555 2015-03-28 kl. 04:41.
Citera
2015-03-28, 05:20
  #2
Medlem
Jag är en näthatare av rang. Jag hatar både blattar, judar och svartskallevurmare. Jaga mig!
Citera
2015-03-28, 05:40
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
Jaga mig!

Titeln blev lite halvt missledande, häxjakt var inte precis tanken! Mer att t.ex observera bisarra fall som pågår nu. Har t.ex innan trolljägarna aldrig hört om någon som spenderar all sin fritid på att ta tjejer som bloggars bilder, chatta runt på kik och inleda förhållanden med flertal män, för att sedan säga åt den kik partnern att träffa den riktiga tjejen som är helt ovetandes genom att vänta utanför hennes port. Och sedan sitta såhär och utsätta samma person i flera månader. Tycker att det är helt sjukt!

Hade varit intressant att få näthatare som trakasserar på bisarra sätt som tagits upp av t.ex Trolljägarna att reflektera över varför de gör detta, eller argumentera varför de väljer att lägga ner så stor del av sin fritid på att hata någon. Tror att många skulle komma underfund med att det är helt ologiskt och en oerhörd slöseri med tid att försöka dra ner någon till deras nivå.


I trolljägarna blir dessa konfronterade och de enda de får ut sig är:

"Jag vet inte varför jag skrev det, förlåt."
"Det var inte jag."
"Ehh... nej... filma mig inte" - tar bort profil


Synd att de aldrig kan gå in på djupet i varför dessa beteenden uppstår.
__________________
Senast redigerad av MM1555 2015-03-28 kl. 05:47.
Citera
2015-03-28, 05:41
  #4
Avstängd
WhiskeyKaffes avatar
Jag är för en uppstyrd "kanal"/tråd som tar upp användare som går över gränsen och ställer dom mot väggen... behövs inte hängas ut med IRL-namn men ett slag på fingrarna.

Om en sådan tråd ska finnas så måste den modereras hårt av moderatorerna ...
Citera
2015-03-28, 06:00
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyKaffe
Jag är för en uppstyrd "kanal"/tråd som tar upp användare som går över gränsen och ställer dom mot väggen... behövs inte hängas ut med IRL-namn men ett slag på fingrarna.

Om en sådan tråd ska finnas så måste den modereras hårt av moderatorerna ...


Håller med. Identiteter är rätt oväsentliga, om de är villiga att debattera för sina åsikter blir det betydligt mer intressantare. Och det ger nog rätt så liknande resultat som Aschberg fått, om man genom logik kan få dessa att inse att vad de gör bara är ett slöseri med tid för deras egna skull, kan man även underlätta för den som blir utsatt. Jag vill dock poängtera att det personligen inte skulle göras på grund av godhet utan ett genuint intresse i att ta reda på vad som driver någon att hata på en människa i flera månader eller år som de aldrig sett. I de värsta fallen flera timmar varje dag.

Behöver inte vara användare ifrån detta forum. Sett att mycket hat florerar via Twitter eller Instagram.

Om du har några tips på t.ex den värsta näthataren du sett, shoot!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback