Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 01:00
  #1
Medlem
chots avatar
Tjena!

Blev Beast någonsin portad till nyare OS? Har någon erfarenhet?

Ha det gott!

/Chot
Citera
2015-03-28, 01:06
  #2
Medlem
Bokmasks avatar
Har ingen erfarenhet.

OS får väl han inte ställa upp i 2016?

Må best!

/bokmask
Citera
2015-04-01, 22:39
  #3
Medlem
chots avatar
ändå..

beast var rolig minns jag.
synd att ingen portade den.
Citera
2015-04-17, 11:11
  #4
Medlem
Om ni menar browser-exploiten är den knappast användbar idag, då bristen åtgärdades för tre år sedan. Ja, visst, hittar ni någon som inte installerat en uppdatering sedan tidigt 2012 går det givetvis bra, men annars? Nej.
Citera
2015-04-17, 11:14
  #5
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Om ni menar browser-exploiten är den knappast användbar idag, då bristen åtgärdades för tre år sedan. Ja, visst, hittar ni någon som inte installerat en uppdatering sedan tidigt 2012 går det givetvis bra, men annars? Nej.
Eftersom TS lade tråden i skadlig kod kan man dra slutsatsen att hen syftade på trojanen Beast och inte sårbarheten... https://sites.google.com/site/codenuker2k/beast207
Citera
2015-04-17, 11:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Eftersom TS lade tråden i skadlig kod kan man dra slutsatsen att hen syftade på trojanen Beast och inte sårbarheten... https://sites.google.com/site/codenuker2k/beast207

Beast-exploiten bör väl rimligtvis också räknas som skadlig kod. Jag hade förträngt den trojanen, jag har aldrig varit särskilt förtjust i BO och liknande skräp.
Citera
2015-04-17, 13:45
  #7
Medlem
chots avatar
Helt riktigt så syftade jag på den ursprungliga trojanen. Jag menar självklart att kunskapen om trojaner gör att man kan se på ett tydligare sätt hur man behöver skydda sig.

Jag vill minnas att jag var på föreläsningar i säkerhet där just Beast användes för att demonstrera problem med brister i operativsystem, samt på ett underhållande sätt demonstrera vilka konsekvenser som fanns. (Beast kunde ju en del saker.)

Det finns förmodligen massa andra trojaner som tog över efter Beast så denna blev kanske aldrig portad till nyare operativsystem gissar jag bara.

Allt gott!
Citera
2015-04-17, 14:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chot
Helt riktigt så syftade jag på den ursprungliga trojanen. Jag menar självklart att kunskapen om trojaner gör att man kan se på ett tydligare sätt hur man behöver skydda sig.

Jag vill minnas att jag var på föreläsningar i säkerhet där just Beast användes för att demonstrera problem med brister i operativsystem, samt på ett underhållande sätt demonstrera vilka konsekvenser som fanns. (Beast kunde ju en del saker.)

Det finns förmodligen massa andra trojaner som tog över efter Beast så denna blev kanske aldrig portad till nyare operativsystem gissar jag bara.

Allt gott!

Jag syftar mer på att Beast, BO och liknande trojaner är onödigt gimmicky, det är uppenbart att det inte har något annat syfte än att ställa till oreda.
Citera
2015-04-17, 15:28
  #9
Medlem
chots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Jag syftar mer på att Beast, BO och liknande trojaner är onödigt gimmicky, det är uppenbart att det inte har något annat syfte än att ställa till oreda.

Visst är det så. Uppenbarligen så fanns dessa trojaner eftersom de kunde missbrukas.

Jag hörde dock om en någon variant av tightvnc som någon skrivit om för att kunna fjärradministrera klienter i nätverk. Den tightvnc varianten var avsedd att kunna deployas silent till klienter innan denna fjärradministrerades. Klienten avinstallerades sig även automatiskt vid avanslutning. Det var iofs väldigt längesedan denna florerade ute så jag är nästan säker på att även denna är borta.

Allt gott!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback