Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-28, 00:47
  #1
Medlem
Tankte pa en sak, tank om vi har en mordare pa fb, lat oss saga att det sker ett brutalt mord i Sverige, typ seriemord som Richard Ramirez, the night stalker.

Och sa skriver mordaren har pa FB, och kan beskriva i minsta detalj sa polisen fattar att det ar den ratte, for det stammer in pa brottsplatsen.

Vad hander da?

Kan polisen begara ut IP adressen? Ja, om sidan hade varit i Sverige, men vad jag har forstatt gar FB via England.

Antar att interpol da rycker in eller kan FB grundaren JURIDISKT neka att ge ut IP?

ha ha ha jag kan inget om datorer det kanske inte ens ar den som driver hemsidan som kan se IP adressen det ar val bara internet operatoren?

Ja men lat oss saga att det saknar en pusselbit, vad vet jag...kan inget MEN allt hanger pa den som driver FB, kan FB JURIDISKT avsta sig skyldigheten att ge det till polisen?
2015-03-28, 00:51
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Seriemördare brukar vara intelligenta, undantag finns givetvis, men tror inte de skulle meddela sig på Flashback, iaf. inte utan att använda en falsk IP-adress.
2015-03-28, 01:48
  #3
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Seriemördare brukar vara intelligenta, undantag finns givetvis, men tror inte de skulle meddela sig på Flashback, iaf. inte utan att använda en falsk IP-adress.
Vanlig missuppfattning.

Alla seriemördare är inte som Hannibal Lecter. Vanligtvis pratar man om två sorter, organiserade och oorganiserade där den första gruppen vanligtvis har högre intelligens än genomsnittet medan den andra gruppen har lägre intelligenskvot än genomsnittet. Den första gruppen är metodisk och tänker sig för för att inte åka fast, den andra gruppen är impulsiv och har förträngninsmekanismer som gör att de "glömmer bort brotten" och har dålig insikt i vad de har gjort.
2015-03-28, 02:32
  #4
Medlem
wishyouwereheres avatar
varför tror du dem spara IP adressen?
2015-03-28, 02:32
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Hade vi inte en katttseriemördare som FB lurade i en fälla så han åkte dit? På tal om mördare alltså...
2015-03-28, 02:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade vi inte en katttseriemördare som FB lurade i en fälla så han åkte dit? På tal om mördare alltså...
Den killen var väl oskyldig?
2015-03-28, 02:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade vi inte en katttseriemördare som FB lurade i en fälla så han åkte dit? På tal om mördare alltså...

Nu minns jag inte om någon själv redogjort för brotten, utan det närmsta jag kommer det scenario du målar upp är grabben i utkanten av Halmstad som torterade en katt på video, och som hängdes ut. Sedan fanns det väl någon i Göteborg(?) som även han hängdes ut, men mig veterligen har ingen i förväg skrivit om sina stundande brott (och således bevisat sin skyldighet), vilket är - vad jag tror - vad TS menar.

Det finns säkert någon här på forumet som ligger bakom mord eller dråp, men i vilken utsträckning är svårt att svara på; det förvånar nog ingen om en riktig förortsblatte har ett "420weednigga"-konto med vilket han efterfrågar filmtips, eller någon alkis som på fyllan råkat köra ihjäl någon, men regelrätta "jag tänker hugga någon i skogen, läs om mig i Aftbonbladet om några dagar när de hittat liket"-trådar existerar mig veterligen lyckligtvis inte
2015-03-28, 03:21
  #8
Medlem
Supersonic_Flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
Tankte pa en sak
Ge fan i det i framtiden bara - att tänka är inte för alla så enkelt är det men det förstår du nog inte.
2015-03-28, 03:37
  #9
Medlem
Det finns säkert flera mördare och framförallt potentiella sådana härinne. Rent statistiskt är det så.

Nu finns 955 000 medlemmar, säkert många individer med flera konton. Om vi antar att det finns 600 000 individer och 80% är av det manliga könet finns det närmare en halv mille av dessa här.

En stor majoritet torde vara mellan 15/18 till 40 säg 90 %, det är där rent statistiskt vi hittar mördarna ute i samhället.

Lägg till alla tokigheter som skrivs, psykfall, sadister, extremister åt alla håll, mm som briljerar med sina innersta tankar här, ja då kanske man skall vara lite mörkrädd.

Detta är min personliga analys, bl a baserat på statistik utgående från normalfördelningsmetoden.

Have a nice night
2015-03-28, 04:27
  #10
Avstängd
cramors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Den killen var väl oskyldig?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hade vi inte en katttseriemördare som FB lurade i en fälla så han åkte dit? På tal om mördare alltså...
Ni kanske tänker på kattmördaren i Lerum? Jo*l A*der (*= e n)

Han skrev någon dikt om hur han mördat katter men fbs medlemmar hittade honom och han blev fångad. Hur det gick till kommer jag inte ihåg men det var väldigt spännande att följa iallafall

Senast han var aktiv här på forumet var för typ ett halvår sedan
__________________
Senast redigerad av cramor 2015-03-28 kl. 04:34.
2015-03-28, 05:55
  #11
Medlem
Vart går gränsen för att de ska kallas för serie??
2015-03-28, 06:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Vart går gränsen för att de ska kallas för serie??

Tre, om jag inte missminner mig. Seriemördare är däremot sällan lika häftiga som massmördare, även om val av metod spelar en stor roll.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback