Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-27, 23:28
  #1
Medlem
Hallå, äter "alltid" kyckling/köttfärs+turkisk yoghurt+fullkornsris/potatis till middag, tips på nyttiga grönsaker att ha i? Har en lista jag brukar variera lite mellan, men vissa saker kanske bara är där för att fylla ut? Vad isf? Känns ju som att gurka/majs t.ex inte har något att tillföra, bortsett från smaken? Vad i maträtten gör varken till eller från, utan att räkna hur det påverkar smaken, enbart kostmässigt sett.

Majs
Morötter
Lök
Gröna ärtor
Tomater

Samt ibland byter jag ut ca hälften av pastan mot antingen keso/sallad, kör typ en vanlig svennesallad med
Tomater
Rödlök
Salladsblad
Gurka
Fetaost
Ev. lite olja/kryddor.

För att få en uppsikt om vad jag behöver få i mig så lägger jag in lunchen/frukost också, brukar se ut ungefär såhär.
2x kokta ägg
Keso
Eventuellt sallad från gårddagen
En bit rökt/kokt charkvara, typ skinka/hamburgerkött, brukar hålla mig till dom för att dom inte är lika feta som salami/prickig korv, men jag brukar köpa "stuvbitar" för en billig peng av diverse skinkbitar, då brukar salami/prickig korv följa med, den brukar dock flickvännen äta upp, kan jag byta ut skinka/hamburgerkött mot något fetare pålägg, om jag tar bort 1ägg? Alltså bör jag få samma mättnad till ungefär samma kalorimängd, eller bör jag hålla mig till 2ägg?

Brukar dock bara äta antingen eller, brukar bli frukost/lunch 2/3 timmar efter jag vaknar då jag är arbetslös, sen middag ett par timmar senare. Om jag ska vara vaken en längre tid äter jag lite rester från middagen till kvällsmål.
__________________
Senast redigerad av juniosvosv 2015-03-27 kl. 23:32.
Citera
2015-03-30, 01:03
  #2
Medlem
Grimleys avatar
Spenat, ruccola och mache är väldigt bra till sallad och nyttigt. Du kan även krydda salladen med Santa Marias salladskrydda som är riktigt nice. Krydda ej för mycket dock!
Citera
2015-03-31, 20:18
  #3
Medlem
Germanofils avatar
En god maträtt är att ugnssteka kyckling tillsammans med vita bönor, tomater, olja och vitlök. Även spenat går att addera om du gillar det. Lägg alla ingredienser i en form och kör i ugnen i 1½ timme på 170 grader. Rör om i formen efter halva tiden. Hoppas att det smakar.
Citera
2015-04-06, 20:13
  #4
Medlem
alvahighs avatar
Jag brukar byta ut riset mot sötpotatis vilket jag tycker är riktigt gott.

Vad gäller frukost/kvällsmat så brukar jag typ steka ihop några skivor kalkon/kyckling (pålägg), tomat, paprika, svamp, lök, grönkål, spenat eller vad jag har för grönsaker hemma. rör ihop allt det och sedan några stekta ägg till.

Brysselkål är en "ny" grönsak jag har börjat äta och blir extra gott om man saltar lite, de är riktigt mättande också.
Citera
2015-04-07, 20:45
  #5
Medlem
Broccoli är det första jag tänker på! En underbar liten grön grönsak
Citera
2015-04-11, 15:58
  #6
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alvahigh
Jag brukar byta ut riset mot sötpotatis vilket jag tycker är riktigt gott.

Vad gäller frukost/kvällsmat så brukar jag typ steka ihop några skivor kalkon/kyckling (pålägg), tomat, paprika, svamp, lök, grönkål, spenat eller vad jag har för grönsaker hemma. rör ihop allt det och sedan några stekta ägg till.

Brysselkål är en "ny" grönsak jag har börjat äta och blir extra gott om man saltar lite, de är riktigt mättande också.


Samma här, sötpotatis kan man äta oftare än ris då det är mycket godare.

Idag åt jag 1 kycklingbröst 1 sötpotatis och en hand med spenatblad med hemmagjord ajvar (grillad paprika och aubergin)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback