Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-04-02, 11:47
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Stigmat kommer inifrån, många människor kan känna skam av att behöva söka bidrag. Även om ingen behöver veta bortsett ifrån handläggaren, så kan ändå maktlösheten kännas jobbig och orsaka att individen stigmatiserar sig själv.

Då är det något helt annat än ett stigmata från omgivande samhället. Men hur ska du ha det nu då? Är bidragen stigmatiserande, eller åtminstone dåliga enligt dig så är du mot glasögonbidrag?
Citera
2015-04-02, 19:37
  #86
Medlem
Det kan ju inte vara så att staten skall stå för fiolerna hela tiden. Ja brillor kan vara dyrt men det är ju som det är. Finns mycket i samhället som vissa har enkelt råd med och andra måste kämpa mer. Tuff skit, skulle kanske pluggat hårdare då. Låter möjligen lite cyniskt men vad fan. Alla har olika förutsättningar. Kommer nog bli tufft för mig att köpa moppe till mina ungar. Inte fan vill jag att grannen skall subventionera det. Man får anpassa sig helt enkelt. Har man inte råd med senaste trendiga brillorna så är det väl så då. Går ju för fan inte att vara bitter på samhället för att man inte kämpade mer än man gjorde. Om man vill göra nåt för den lilla människan så sänk skatten då för fan!
Citera
2015-05-06, 11:34
  #87
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Vänsterpartiet driver på frågan om ett så kallat glasögonbidrag. Verkar dock som att det kommer bli kostsamt, men jag tycker själv att det ska vara en rättighet för ett barn. Glasögon är dyrt och kan bli väldigt kostsamt för en familj med begränsade tillgångar.

Vad tycker du om den saken, ska vi införa något liknande eller satsa pengarna på något annat?

Problemet med denna rättighet är att den är positiv, vilket betyder att det blir någon annans skyldighet. Det är etiskt problematiskt. När man börjar subventionera saker, så vet vi att det förstör marknader dessutom.

Det är bättre att skapa en stark ekonomi som resulterar i att alla (nåja, nästan...) har råd med glasögon. Borde även gå att göra insamlingar för glasögon på helt frivillig basis, speciellt med lägre skatter har folk råd att ge mer till sådana initiativ. Dagens skattetryck skapar incitament att vara egoistisk och bara tänka på sig själv. Om skatten låg på 10 % eller lägre, hade jag inte haft några problem att frivilligt bidra till en sådan insamling. Idag när skatterna utgör över hälften av en persons utgifter så försöker man naturligtvis ta så mycket man kan bara för egen vinning.

Glasögon bör vara en rättighet för barnen, men tillgodoses av föräldrarna och inte av skattebetalarna. Om föräldrarna inte tillgodoser denna rättighet och skyller på att de inte har råd bör man kanske kunna åtala dem.

Sen finns det naturligtvis värre saker skatter går till än det här, så skall man såga välfärdsstaten och högskattesamhället är det nog fel gren på trädet rent taktiskt att börja såga på.
__________________
Senast redigerad av GusFring 2015-05-06 kl. 11:49.
Citera
2015-05-06, 12:27
  #88
Medlem
KentLangs avatar
Jag har aldrig hört att det har varit ett problem med barn som går i skolan med oåtgärdat synfel, men det kan vara bra både för barn och samhället att ha en garanti till att fattiga barn får samma förutsättningar till att kunna se som rikare familjer? Det snackas om att man ska vara ambitiös och studera hårt i skolan men hur ska det gå när man inte kan se eller höra ordentligt? Är då borgarnas förväntningar att barnen ska gå igenom skolan gravt handikappade pga. anledningar de inte kan hjälpa?

Sedan alla argumentationer emot föräldrarna är en sak. Kanske borgarna vill se över föräldraskap och införa tester? Det hör dock inte hemma i den här diskussionen! Diskussionen handlar om ska staten ta ansvar för sina ungar eller ej? Är det då bättre att barnen har sämre konkurrenskraft när de är vuxna sen? Värt att tänka på...
Citera
2015-05-06, 15:37
  #89
Medlem
Hegernatarens avatar
Dock kan man tycka att folk som mottar detta bidraget ska få det i utbyte mot att de steriliserar sig. Närsynta bär uppenbarligen på sjuka gener och bör därför förhindras ifrån att reproducera sig. Det gäller för övrigt för folk bär på andra sjuka arvsanlag som downs syndrom, homosexualitet och svart hudfärg.
__________________
Senast redigerad av Hegernataren 2015-05-06 kl. 15:40.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback