Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-27, 18:51
  #1
Medlem
Klappars avatar
http://www.svt.se/nyheter/ny-glasogonreform-for-unga

Svt skriver:
Citat:
– Glasögon är ett oerhört viktigt hjälpmedel och en rättighet som barn faktiskt ska ha. Det säger vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulla Andersson.

Och det är vänsterpartiet som i budgetförhandlingarna drivit förslaget om alla barns rätt till ett glasögonbidrag.

Vänsterpartiet driver på frågan om ett så kallat glasögonbidrag. Verkar dock som att det kommer bli kostsamt, men jag tycker själv att det ska vara en rättighet för ett barn. Glasögon är dyrt och kan bli väldigt kostsamt för en familj med begränsade tillgångar.

Vad tycker du om den saken, ska vi införa något liknande eller satsa pengarna på något annat?
Citera
2015-03-27, 18:57
  #2
Avstängd
Som glasögonbärare så anser jag att det är det. Glasögon är svindyra och alla har inte råd. Tror inte folk som har synfel kan sätta sig in i situationen att inte ha glasögon när man behöver det.

De flesta har nog testat glasögon av någon och inte sett ett skit alternativt väldigt grumligt. Så är det i olika grader för folk som behöver glasögon men som inte har det. (från suddigt till tät dimma beroende på synfel) Tänk er nu att ni måste leva så varje dag utan att någonsin kunna se normalt.

Du står på perrongen i Stockholms tunnelbana och läser en reklamskylt med stor text på andra sidan spåret som förmedlar budskapet, problemet är att du ser inte vad det står, det är bara suddigt. Eller att du inte kan se när nästa tåg kommer på skyltarna eftersom det bara är en orange/gul massa som glider fram.
__________________
Senast redigerad av Kratatch 2015-03-27 kl. 18:59.
Citera
2015-03-27, 19:04
  #3
Medlem
glimmandes avatar
Det är en bra reform. I sammanhanget så är det dessutom en skitkostnad på några hundra miljoner kr det handlar om. Sedan kan man alltid tjafsa om detaljer.
Citera
2015-03-27, 19:05
  #4
Medlem
OldFashioneds avatar
Glasögon är inte svindyra, beroende på synfel. Jag ser gärna ett högkostnadsskydd för de som har grava synfel, men för ett par glasögon för ett till två tusen? Nej.

Har själv haft glasögon sen mellanstadiet.
Citera
2015-03-27, 19:17
  #5
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Glasögon är inte svindyra, beroende på synfel. Jag ser gärna ett högkostnadsskydd för de som har grava synfel, men för ett par glasögon för ett till två tusen? Nej.

Har själv haft glasögon sen mellanstadiet.

Det finns många familjer som har dåligt med pengar, som därför blir tvungna att prioritera bort andra viktiga saker för att kunna köpa glasögon till sina barn. Det är inte föräldrarna som får lida utan barnen.
Citera
2015-03-27, 19:27
  #6
Medlem
Tycker absolut att det är en rättighet, men det beror givetvis också på familjeförhållandena. Om hushållet drar in över 20 lax i månaden, då ska/bör de själva kunna finansiera ett par glasögon till sin 9 åriga son. Men som sagt, det beror på hur levnadsförhållandena och hushållets ekonomi ser ut. Ensam småbarnsmamma till 3 ungar med 12 lax i månadsinkomst, får det ju exempelvis lite tuffare.


Vill inflika att jag också tycker det är en skyldighet att i vissa situationer bära glasögon. Om en person exempelvis har halvtaskig syn, då tycker jag att det är en skyldighet för denne att bära glasögon i trafiken.
Citera
2015-03-27, 19:29
  #7
Medlem
Det låter som ett vettigt förslag. Synen är ett viktigt sinne. Barn som är närsynta och
råkar ha föräldrar med ansträngd ekonomi ska väl inte behöva lida för det.

En viktig sak är att det ska vara generellt. Barn ska inte behöva känna sej utpekade
__________________
Senast redigerad av mangne 2015-03-27 kl. 19:33.
Citera
2015-03-27, 19:49
  #8
Medlem
SvenskOppositions avatar
Hade det kommit en glasögonreform när Sverige var ett svenskt folkhem så hade jag givetvis varit en varm anhängare.

Jag misstänker att det bakom reformförslaget ligger omtanke om invandrarfamiljer som inte borde bo i Sverige. Jag är därmed en mycket stark motståndare till reformen.
Citera
2015-03-27, 20:15
  #9
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
http://www.svt.se/nyheter/ny-glasogonreform-for-unga

Svt skriver:


Vänsterpartiet driver på frågan om ett så kallat glasögonbidrag. Verkar dock som att det kommer bli kostsamt, men jag tycker själv att det ska vara en rättighet för ett barn. Glasögon är dyrt och kan bli väldigt kostsamt för en familj med begränsade tillgångar.

Vad tycker du om den saken, ska vi införa något liknande eller satsa pengarna på något annat?

Det är en rättighet som barn har att kräva av sina föräldrar - inte av skattebetalarna. De föräldrar som inte kan klara av att tillhandahålla en så grundläggande sak som glasögon till sina barn måste kraftigt ifrågasättas om de är lämpliga som föräldrar.
Citera
2015-03-27, 20:16
  #10
Medlem
sinewaves avatar
Tycker det låter som en toppenidé.

Ett problem bara -- vem betalar? I alla dessa idéer, som visserligen bör vara självklara, så utgår man alltid från att skatten ska höjas på olika vis eller att man ska dra ned på viktiga samhällsfunktioner.

Då vi har problem med sjukvård, polisväsende och alla möjliga andra kritiska samhällsfunktioner så bör man kanske se över andra saker man kan lägga mindre pengar på innan man börjar sväva iväg med nya idéer. Det om något är en långt mycket bättre idé än dessa microidéer.
Citera
2015-03-27, 20:30
  #11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Vill inflika att jag också tycker det är en skyldighet att i vissa situationer bära glasögon. Om en person exempelvis har halvtaskig syn, då tycker jag att det är en skyldighet för denne att bära glasögon i trafiken.

Det är inte lagligt att köra bil om du ser för dåligt. Man måste göra ett syntest inför körkortsprovet t.ex.
Citera
2015-03-27, 20:35
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det finns många familjer som har dåligt med pengar, som därför blir tvungna att prioritera bort andra viktiga saker för att kunna köpa glasögon till sina barn. Det är inte föräldrarna som får lida utan barnen.

Som sagt, det är inte en stor kostnad. Glasögon är inget man behöver nytt varje år (återigen, beroende på synfel) och det behöver inte kosta stora pengar att slippa skitfula mobba-mig-gärna-bågar. Det tragiska är folk som skaffar barn utan att ha råd med barn, men det är inte en lösning att stat och kommun ska betala allt som kan anses nödvändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback