Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-03-27, 17:57
Medlem
Troians avatar
Aftonbladet kommer dra igng en podcast om ett mord i Kista fr 29 r sedan, inspirerade av Serial gissar jag.

Handlar om en pojke p 15 r som skulle mrdat sin styvmor, och posen ifrgastter pojkens skuld. Kan skert bli en intressant trd om det blir lite oenighet och diskussioner.

Knner ngon till dett mord sedan tidigare?
Citera
2015-03-28, 14:57
Medlem
rigbos avatar
Jag knner inte till det sedan innan men lite googlande gav fljande lnk frn 2012 som har med detta att gra.
http://www.dn.se/insidan/teatern-gav...n-andra-chans/

*=a
Citat:
S*mir S*bri str p scenen nr pjsen 13dagsafton har premir. Att spela teater har hjlpt honom till ett nytt liv efter mnga r som grovt kriminell. Han har suttit i fngelse i sammanlagt tolv r. Men till slut knde S*mir S*bri att det var nog. Han bestmde sig fr att verge den kriminella karriren och prva ngot nytt. Teatern blev en viktig pusselbit i hans strvan att frsona sig med sitt tidigare liv.
Citat:
Han r uppvuxen i Stockholms frorter, frst i Norsborg i Botkyrka och sedan i Tensta. Frldrarna mamman kom frn Syrien och pappan frn Turkiet skilde sig nr han var nio r. Det blev brjan p en resa mellan barnhem, ungdomshem och familjehem.

Ngra r senare kunde han flytta hem till sin pappa. Men 1986, d var S*mir femton r, begick pappan ett grovt brott framfr gonen p honom och hans yngre bror.
 S tvingade han mig att ta p mig brottet. Tv r senare erknde jag att jag ljugit, men jag fick ingen hjlp. P socialkontoret slog jag snder en massa mbler och hatet vxte inom mig, berttar Samir.
Citat:
Tv veckor innan S*mirs pappa dog frra ret erknde han fr frsta gngen att han gjort fel som tvingat S*mir att erknna ett brott han inte begtt.
 En brda lmnade mina axlar. Nu knner jag mig fri igen.

Det hela ska ha skett 21/5 1986 i Tensta och inte i Kista.
Citera
2015-03-28, 16:11
Medlem
rigbos avatar
Samir har berttat om det hr ett par gnger redan.

I Vetlanda-Posten 2013 och hos Malou Efter Tio 2012.

http://www.vetlandaposten.se/artikel...es-framfor-mig

http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/sa...vmamma-2246514
Citera
2015-04-02, 13:05
Medlem
Zujs avatar
Dmdes pappan fr brottet senare?
Citera
2015-04-02, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj

Nej, vad jag frstr stod domen mot Samir fast?
Citera
2015-04-04, 11:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Nu gr det att lyssna.

#Fallet: Jag har ddat min mamma"
Citat:
Enligt tingsrtten har han ddat sin styvmamma [twittra] genom att hugga henne flera gnger med en kniv i brstkorgen. Ett r senare drar Samir tillbaka sitt erknnande och hvdar att pappan r det verklige grningsmannen. Han sger att han tog p sig skulden fr att hans pappa inte skulle hamna i fngelse.
Vid frsta titt pminner det om mordet p Abbas Rezai, dr yngste familjemedlemmen tog p sig mordet. Han tog tillbaka erknnandet senare och fick resning, varefter frldrarna dmdes.

Samirs Facebook: https://www.facebook.com/samir.sabri.79
Citat:
Hej mina medmnniskor
Nu brjar en ny resa fr mig och det hnder saker hela tiden om fallet p ett positivt stt
Det som har varit skit jobbigt brjar f ljuset som r lngt bort i tunneln lysa lite mer och jag fr se vart det br av
Tror lite mer p rttsystemet n jag trodde p den frr
Det tar lite tid att f tillbaka tron men om jag inte trodde p den s skulle jag ha gett upp fr lnge sedan
Tlamod r ngot som ligger mig nrmast och som har varit en av mina drivkrafter i livet
Nu fr jag bara lta fallet ha sin gng
Krlek till er alla
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-04-04 kl. 11:44.
Citera
2015-04-09, 09:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Avsnitt 2: http://fallet.aftonbladet.se/chapter/samir/
Citat:
Inte sedan mordet skedde fr 29 r sedan har Samir varit ter vid lgenheten p Glmmingegrnd i Tensta. Samir berttar fr Aftonbladets Anders Johansson om de minnesbilder som kommer tillbaka och det r mycket knslor som rrs upp p nytt.
Citera
2015-04-09, 12:02
Medlem
TrueCs avatar
Magknslan sger att han ljuger. Vet inte varfr, mer n att nr jag tnker hur jag sagt fr att LTA oskyldig sger han precis samma sak kort efter .. N. Tror skert att han sjlv vertygat sig om att han var oskyldig, minns inte. Att han blev dmd som sinnessjuk kan ju inte frbises.

Jag kanske ndrar uppfattning lngre fram.

Om sjlva poden; alldeles fr lik serial. Konceptet r ju skitbra, men varfr frska skap exakta samma skit fast p svenska? Varfr inte gra det lite personligt tminstone. Till och med "spnningsmusiken" r ju i princip kopierad.
Citera
2015-04-09, 12:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Magknslan sger att han ljuger. Vet inte varfr, mer n att nr jag tnker hur jag sagt fr att LTA oskyldig sger han precis samma sak kort efter .. N. Tror skert att han sjlv vertygat sig om att han var oskyldig, minns inte. Att han blev dmd som sinnessjuk kan ju inte frbises.

Jag kanske ndrar uppfattning lngre fram.

Om sjlva poden; alldeles fr lik serial. Konceptet r ju skitbra, men varfr frska skap exakta samma skit fast p svenska? Varfr inte gra det lite personligt tminstone. Till och med "spnningsmusiken" r ju i princip kopierad.
I sjlva skuldfrgan gr inte att bilda sig en bestmd uppfattning, men det verkar klart att polisen och klagaren inte har brytt sig om att utreda rendet nr det togs upp igen. Det var bara att konstatera att rendet var klart och lgga ner det i skrivbordsldan igen.
Citera
2015-04-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj

Var finns pappan idag?
Citera
2015-04-12, 22:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Var finns pappan idag?
Tv meter under jorden.

Citat:
Tv veckor innan Samirs pappa dog frra ret erknde han fr frsta gngen att han gjort fel som tvingat Samir att erknna ett brott han inte begtt.

http://www.dn.se/insidan/teatern-gav...n-andra-chans/
Citera
2015-04-16, 06:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Avsnitt 3: Bevisen som fllde Samir
Citat:
I tredje avsnittet av #Fallet fr vr reporter Anders Johansson pltsligt ett omtumlande samtal med beskedet att det finns sprmaterial sparat. Vilka bevis var det som ledde till att Samir kunde dmas fr mordet? Och vad kan upptckas om det undersks p nytt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in