Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-03-30, 18:18
  #73
Avstängd
NoFeelingss avatar
Men hallå, man kan inte ha en person som går omkring och är hög på mediciner vem fan i deras partihögkvarter tror att det värvar röster från vanliga väljare.
Hade M:K fått ställa upp hos Skavlan så hade han krävt att han fått suttit med övriga gäster bara det är så dumt så det svindlar runt mina ögon.

Som många sagt tidigare Åkesson kommer vi aldrig att glömma men han får aldrig sänka ett parti bara för att vi har känslor för en kille som var bäst när det gällde.

När man röstar på SD nästa gång ska det inte handla om Åkesson och hans mediciner. Eller?
Citera
2015-03-30, 18:38
  #74
Moderator
Tinuviels avatar
Johan Croneman (DN) tar inte oväntat sitt avstamp i frågan "gynnar detta SD" men icke desto mindre tycker jag att han åstadkommer en rätt så läsvärd krönika.
Citat:
Fredrik Skavlan gick på rasistspåret – eller gick ”På rasistspåret”. Det är liksom det mest kontraproduktiva av alla SD-spår. Det rinner av dem utan någon som helst effekt – mer än halva svenska folket delar SD:s uppfattning att invandringen snor miljarders miljarder från skola, vård, äldreomsorg, och de hatar verkligen att för den sakens skull bli kallade för rasister, främlingsfientliga, fascister rent av.

Om Skavlan:
Citat:
Jo, han tyckte själv att han var lite duktig. Och politiskt ”radikal”. En Sifomätning före och efter intervjun hade varit intressant – och kanske skrämmande.
http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-till-akesson/

Jag tycker Croneman lyckas fånga det väsentliga. Skavlan försökte vara den svenska twittereliten till lags, en elit som redan innan programmet gnydde och ylade om "normalisering". I det gick Skavlans journalistiska integritet (om han nu från början hade någon) förlorad och han valde Standardforumlär 1A för att intervjua Åkesson och intervjun blev därför i grunden ointressant.
Citera
2015-03-30, 18:40
  #75
Avstängd
Tatturerad.m.Tofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Johan Croneman (DN) tar inte oväntat sitt avstamp i frågan "gynnar detta SD" men icke desto mindre tycker jag att han åstadkommer en rätt så läsvärd krönika.

Om Skavlan:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-till-akesson/

Jag tycker Croneman lyckas fånga det väsentliga. Skavlan försökte vara den svenska twittereliten till lags, en elit som redan innan programmet gnydde och ylade om "normalisering". I det gick Skavlans journalistiska integritet (om han nu från början hade någon) förlorad och han valde Standardforumlär 1A för att intervjua Åkesson och intervjun blev därför i grunden ointressant.


Tråden är därmed död Åkesson som sjuk sade inget alls och Skavlan var som vanligt djävligt dålig.
Citera
2015-03-30, 18:44
  #76
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Jag hoppas att de journalister som varit med om att skapa detta sjuka debattklimat får ett helvete när PK-muren rämnar i framtiden. Dom förtjänar inget annat än totalt förakt i stil med dom gamla Stasi-agenterna som verkade i DDR!
Citera
2015-03-30, 18:47
  #77
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Är det verkligen Skavlans fel?

JA, självfallet. "Alle vet hvem som er kongen i et talkshow eller et debattprogram, og at programlederen eier studioet", säger:

"Oddvar Stenstrøm, som har mange års erfaring som nyhetsanker og programleder i TV2, blant annet for Holmgang.

Han synes Skavlan oppførte seg ufint.

- Ikke fordi han stilte kritiske spørsmål. Men måten han gjorde det på, var ufin. Programlederen gikk over streken, og viste med hele seg, både gjennom kroppsspråket og reaksjonene sine, at han syntes Åkessons svar var dumme, sier Stenstrøm, som også er kritisk til regien på programmet.

- Mens Jimmie Åkesson snakket, ble Skavlans reaksjoner på det han sa klippet inn. Dermed kunne seerne se programlederen smile overbærende, og nærmest håne og hovere over intervjuobjektets uttalelser, opplevde Stenstrøm, som i dag er pensjonist.

- Hvorfor reagerer du så sterkt på det?

- Mitt utgangspunkt har vært at man skal behandle de som stiller i studio med respekt. Det synes jeg ikke Skavlan gjorde. Alle vet hvem som er kongen i et talkshow eller et debattprogram, og at programlederen eier studioet. Hvis du vil, er det ikke noe problem å «drepe» eller overkjøre gjestene."

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...--7964469.html
Citera
2015-03-30, 18:51
  #78
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Johan Croneman (DN) tar inte oväntat sitt avstamp i frågan "gynnar detta SD" men icke desto mindre tycker jag att han åstadkommer en rätt så läsvärd krönika.

Om Skavlan:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-till-akesson/

Jag tycker Croneman lyckas fånga det väsentliga. Skavlan försökte vara den svenska twittereliten till lags, en elit som redan innan programmet gnydde och ylade om "normalisering". I det gick Skavlans journalistiska integritet (om han nu från början hade någon) förlorad och han valde Standardforumlär 1A för att intervjua Åkesson och intervjun blev därför i grunden ointressant.
Croneman skämmer ut sig fullständigt när han insinuerar att SD skulle föra någon form av organiserad opinion på nätet.
Citera
2015-03-30, 18:59
  #79
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Croneman skämmer ut sig fullständigt när han insinuerar att SD skulle föra någon form av organiserad opinion på nätet.
Jag tycker inte att han uttalar sig så tvärsäkert om att det är organiserat. Han har dessutom rätt när han skriver:
Citat:
Vilket annat svenskt parti som helst skulle skatta sig lyckligt med de närmast feberivriga partisympatisörer som SD har. De har förenats i sitt politiska utanförskap, och de håller ihop stenhårt.
http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-till-akesson/

SD (i viss mån) men i högre grad kritiken emot invandringen har skapat en löst förankrad folkrörelse vars kitt delvis består av det spott och spe det utsätts för av ett etablissemang som lever långt ifrån den verklighet de själva upplever. Det krävs ingen organisering för att åstadkomma detta och den insikten tycker jag delvis avspeglas i det Croneman skriver.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2015-03-30 kl. 19:08.
Citera
2015-03-30, 19:45
  #80
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Johan Croneman (DN) tar inte oväntat sitt avstamp i frågan "gynnar detta SD" men icke desto mindre tycker jag att han åstadkommer en rätt så läsvärd krönika.

Om Skavlan:

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...-till-akesson/

Jag tycker Croneman lyckas fånga det väsentliga. Skavlan försökte vara den svenska twittereliten till lags, en elit som redan innan programmet gnydde och ylade om "normalisering". I det gick Skavlans journalistiska integritet (om han nu från början hade någon) förlorad och han valde Standardforumlär 1A för att intervjua Åkesson och intervjun blev därför i grunden ointressant.

Men, det är en ohederlig och obehaglig text. Croneman drar en slöja över hur norska TV-tittare inkl. journalister och politiker reagerat - och reagerat starkare med tusentals anmälningar till norska granskningsnämnden att jämföra med hundratals anmälningar till den svenska granskningsnämnden. Croneman framställer det som om det enbart varit en tittarstorm i Sverige pga SDs "lojala sympatisörer". Han skriver bl.a.:

Citat:
Man kan till och med få för sig att det är organiserat – engagerat är det under alla omständigheter. Vilket annat svenskt parti som helst skulle skatta sig lyckligt med de närmast feberivriga partisympatisörer som SD har. De har förenats i sitt politiska utanförskap, och de håller ihop stenhårt.

Onekligen imponerande av SDs "lojala sympatisörer" att de lyckas skapa en så starkt reaktion i Norge. (ironi) Carl I. Hagen, tidigare partiledare för Fremskrittspartiet, fick frågan varför programmet skapade en starkare reaktion i Norge än i Sverige. Svaret från Hagen blev:

"Jeg aner ikke hva de er vant til i Sverige, det kan hende de er vant til ubehøvlede pøbler."

Brutal pöbel är kanske en adekvat beskrivning av svenska s.k. journalister?

Croneman skriver vidare: "Jag har inte det minsta svårt för dem som visar empati för en sjuk människa". Åh f-n ... här sticker Croneman ordentligt ut hakan! Det vanliga är ju annars att folk verkligen har kolossalt "svårt för dem som visar empati för en sjuk människa" (drypande ironi).

Croneman fortsätter, att han

Citat:
vågar nog ändå påstå, att Sverigedemokraterna är ett parti som har alldeles särskilt svårt för just sådana som Jimmie. Man, snart medelålders, utbränd, jo, pyttsan, går på sjukpenning och har inget riktigt jobb. Spelmissbrukare dessutom.

Detta ter sig som en oerhört underlig projektion. NÄR skulle SD ha formulerat något uttalat avståndstagande till "snart medelålders, [utbrända män som] går på sjukpenning och [inte har något] riktigt jobb."?? SDs sympatisörer har tvärtom nedlåtande *tillskrivits* just den profilen av den klassföraktande, svenska journalistkåren.

"Det är svårt att inte se SVT som politiskt utnyttjade" skriver Croneman avslutningvis. Av vem eller vilka skulle SVT vara utnyttjade?? Utnyttjade av Skavlan? Utnyttjade av SD? Jag vet faktiskt inte vem eller vilka Croneman menar skulle ha "utnyttjat" (!) SVT.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2015-03-30 kl. 19:56.
Citera
2015-04-03, 19:38
  #81
Medlem
William Hainess avatar
Intressant debattartikel som verkar ha passerat de flesta (?) förbi:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...et_4456063.svd
Citera
2015-04-03, 20:05
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Intressant debattartikel som verkar ha passerat de flesta (?) förbi:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...et_4456063.svd



Ganska bra inlägg av Göran Svensson, som i SvD presenteras som professor och forskningschef hos Oslo School of Management. Nu vet jag inget om Oslo School of Management, vad det är för ställe och vilken auktoritet man anses ha, men åndå. Hans text är lite omständlig och tjatig, men är bra ändå, särskilt då slutklämmen som jag tillåter mig att citera.



Citat:
Självkritik och självrannsakan lyser med sin frånvaro från både SVT och Skavlan trots den massiva kritik som uttalats. Den metodmässiga närsyntheten som präglat SVT och Skavlan är anmärkningsvärd och oroande på både kort och lång sikt.



Tycker att det väl sammanfattar vad man inom etablerad media och i de etablerade politiska sfärerna i dagens Sverige inte alls fattar, när det gäller bland annat en sådan företeelse som Sverigedemokraterna. Man fattar helt enkelt ingeinting. Man fattar inte, hur man än anstränger sig, varför fler och fler i Sverige börjar tröttna på hur det är i dag i landet Sverige. Själva mår eliten bra och har det bra och man kan inte för sina liv begripa varför andra klagar. Slutklämmen i Göran Svenssons understickare är bland det bästa som uttryckts när det gäller det. Just det.


Oförmågan hos eliten att se, att de som kritiserar dagens Sverige inte bara är nåt slags mygg, som besvärar eliten och stör deras nattsömn, när eliten någon udda sommarvecka firar semester på landet. Jimmy Åkesson och SD är nämligen ingen mygga man kan vifta bort. Snarare är väl SD en rejäl norrländsk knottsvärm som det med tiden inte finns annat försvar mot än att fly fältet.


Glad Påsk, för övrigt! Efter en sorgesam och lång långfredag, då vi alla gråtit lite grand, eftersom det är den tacksamhetens fredag då Jesus korsfästes och tog på sig alla våra synder, är det nu dags för mat och dryck.
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-04-03 kl. 20:45. Anledning: rättstavning och redireging
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback