Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-27, 13:21
  #1
Medlem
Så jag har en polare som är väldigt insatt i en klubb i Stockholm, jag frågade han om de skulle behöva någon som hoppade in på kort varsel ibland och han sa att det skulle kunna behövas ibland alternativt för-DJs och jag blev då väldigt intresserad.

Jag förstår liksom basics inom DJ, laddade hem Mixxx och började köra runt lite. Men jag frågade mig då, hur exakt gör jag? För att köra för-DJ på en standard klubb, då plockar jag alltså ihop de låter jag tycker jag ska köra, sen klipper jag ihop låtarna så det låter bra på en usb sen är det bara köra?

Förtydligat: Jag skulle i princip kunna ladda ner https://www.youtube.com/watch?v=_q3SBT_ucSI på ett usb och kunna dra ut och DJa?

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-03-27, 13:51
  #2
Medlem
hexA.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil

Förtydligat: Jag skulle i princip kunna ladda ner https://www.youtube.com/watch?v=_q3SBT_ucSI på ett usb och kunna dra ut och DJa?

Tacksam för hjälp!
Ja.
Citera
2015-03-27, 15:49
  #3
Medlem
Nej.
Laddar du ner en mix så DJar du inte.

En dj tar låt 1 och blandar med låt 2, färdig mixat på klubbar är den största och värsta tabun inom dj världen.
Citera
2015-03-27, 16:26
  #4
Medlem
Diverges avatar
Vill du jocka digitalt rekommenderar jag Virtual Dj.
Brukar köra det själv ibland, ett bra externt ljudkort är allt du behöver.
Citera
2015-03-27, 17:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaspor
Nej.
Laddar du ner en mix så DJar du inte.

En dj tar låt 1 och blandar med låt 2, färdig mixat på klubbar är den största och värsta tabun inom dj världen.
Hur hör du om det är färdigmixat eller om jag mixat själv? Du kanske är insatt och bra inom området, men folk som hyr in DJs, kommer dom tänka på detta? För allmäna örat som går på klubb känner jag inte spontant om dom känner skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Vill du jocka digitalt rekommenderar jag Virtual Dj.
Brukar köra det själv ibland, ett bra externt ljudkort är allt du behöver.
Tack! Har en Mac och hört att dom ska vara bra.
Citera
2015-03-27, 17:50
  #6
Medlem
Att höra om det är för-inspelat kan vara väldigt svårt, men syns gör det definitivt.

Hur som helst, att kalla det DJande är uppåt väggarna, det är som att säga att jag är formel 1 proffs för att jag kör go cart en gång

Jag säger såhär, om det här är en seriös klubb där du får betalt och du vill spela på (eller någon annanstans) i framtiden så lär dig mixa.
Om det är kvarterspubben så är det väl lite skitsamma.

Sen som du skriver "folk som hyr in DJs", de förväntar sig givetvis en DJ som faktiskt DJar. Inte någon som sätter på ett mixtape och rullar tummarna.

Diverge har en poäng med Virtual DJ, det är ett bra program att lära sig i. När man har fått in grunderna så rekommenderar jag i så fall ett uppbyte till Traktor!
Citera
2015-03-28, 10:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaspor
Att höra om det är för-inspelat kan vara väldigt svårt, men syns gör det definitivt.

Hur som helst, att kalla det DJande är uppåt väggarna, det är som att säga att jag är formel 1 proffs för att jag kör go cart en gång

Jag säger såhär, om det här är en seriös klubb där du får betalt och du vill spela på (eller någon annanstans) i framtiden så lär dig mixa.
Om det är kvarterspubben så är det väl lite skitsamma.

Sen som du skriver "folk som hyr in DJs", de förväntar sig givetvis en DJ som faktiskt DJar. Inte någon som sätter på ett mixtape och rullar tummarna.

Diverge har en poäng med Virtual DJ, det är ett bra program att lära sig i. När man har fått in grunderna så rekommenderar jag i så fall ett uppbyte till Traktor!
Så vi säger att jag kan DJa och ändra delayen eller ökar depthen när jag kör fast med för-inspelat så kommer även det synas? Med detta menar jag att jag skulle vilja göra egna saker på sikt, absolut. Jag skulle bara vilja ha erfarenhet att spela först och hur det är att köra på klubbar och om det är något för mig.
Citera
2015-03-28, 14:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Så vi säger att jag kan DJa och ändra delayen eller ökar depthen när jag kör fast med för-inspelat så kommer även det synas? Med detta menar jag att jag skulle vilja göra egna saker på sikt, absolut. Jag skulle bara vilja ha erfarenhet att spela först och hur det är att köra på klubbar och om det är något för mig.

Som sagt, är allting för-inspelat så DJar du inte.

Du skriver själv att du förstår grunderna i DJande, öva då på det några timmar om dagen och sen ta med dig det till klubben. Som med allting annat i livet finns det inga genvägar till att bli en bra DJ, är du inte beredd att lägga ned tid på det så är det alltså inte för dig.

Du gör ju givetvis som du vill, men ta det från någon med 8 år DJande/producerande i ryggen:
Lär du dig ordentligt kommer du ha så jävla roligt!
Citera
2015-03-30, 11:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaspor
Diverge har en poäng med Virtual DJ, det är ett bra program att lära sig i. När man har fått in grunderna så rekommenderar jag i så fall ett uppbyte till Traktor!

Man kan lika gärna köra Traktor från början då, det är bättre att lära sig ett program riktigt ordentligt så man kan utnyttja det mer. Finns gott om tutorials på Youtube så det går lätta att komma igång med Traktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaaspor
Jag säger såhär, om det här är en seriös klubb där du får betalt och du vill spela på (eller någon annanstans) i framtiden så lär dig mixa.
Om det är kvarterspubben så är det väl lite skitsamma.

Men på en mindre kvarterskrog borde det väl komma mer önskemål från besökarna, för ju närmare man är de desto mer kommer de vilja önska sina låtar. Det blir ju lätt genomskinligt då om man inte har någon endaste låt som önskas. Ännu värre då om man kör en färdig mix man inte helt minns vilka låtar det är med i..
Jag tänker mig mer att på ett mindre ställe är det mindre noga med att vara duktig, men det gäller mer att se till att köra de låtar som publiken vill höra. Med färre beskare blir det mer uppenbart om man kör fel musik som ingen vill dansa till då. På en större klubb med fler besökare är det ju aldrig några som dansar hela tiden så länge det är dansvänlig musik. Min erfarenhet är att ju mindre tillställning desto mer personlig kontakt med besökarna och man uppskattas mer efter att spela rätt låtar än att mixa snyggt som dj.

Citat:
Ursprungligen postat av ollebertil
Så vi säger att jag kan DJa och ändra delayen eller ökar depthen när jag kör fast med för-inspelat så kommer även det synas? Med detta menar jag att jag skulle vilja göra egna saker på sikt, absolut. Jag skulle bara vilja ha erfarenhet att spela först och hur det är att köra på klubbar och om det är något för mig.

Jag håller med Jaaspor om att mindre ställen är det mindre noga hur man kör, jag har besökt ställen där de även använder låtlista i Spotify.. Men om det är ett mindre ställe skulle jag rekommendera att istället se till att ha mycket populära låtar och testa sig fram på plats. Men se till att öva en hel del hemma först så du har förståelse för grunderna.
Så länge du inte kan grunderna kommer det synas uppenbart att du kör en färdig mix om du inte fejkar att du mixar genom att snyggt låtsas röra på alla reglage vid rätt tillfällen. Visst kan man alltid lägga på lite effekter för att göra något, men det blir lätt för mycket om man inte vet vad man gör och bara gör något för att ha något att göra. Om man ska fejka måste man veta hur mixen är uppbyggd och vad som händer vid olika tillfällen i låten.
En vän till mig berättade om en så hemsk upplevelse han var med om när en DJ vid en större tillställning till och med gjorde missen att när droppet kom vrida till på spelarens jogwheel som om hon behövde kraft för att få en skiva att börja snurra fort.. Att se något sådant som DJ känns så fel! Man snurrar inte på Jogwheel så, möjligtvis om man har vinyl och ska släppa iväg skivan som har ett drop man mixar in, men skickar men iväg den med för mycket kraft låter det bara illa för att man snabbar upp uppletandet att ljudet för mycket så det blir piff-och-puff-ljud bara. Så man ska tänka sig lite för om man ska fejka.

Jag rekommenderar att lära sig grunderna hemma istället. Då märker du om det är intressant redan där och slipper göra stora misstag ute bland folk. Om du inte tycker det är kul att mixa hemma och öva där, då kommer det heller inte vara kul att mixa ute bland folk. Visst är det roligare med publiken som dansar till det man gör, men man måste fortfarande trivas med själva mixandet av musiken. En bra DJ är inte DJ för att få visa upp sig för folk, utan för att denne tycker om att använda musiken som ett verktyg för att glädja människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback