Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-02-03, 19:34
  #61
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitbetan
Japp.

Min flickvän har fått ett brev i samma ämne från samma avsändare som er. Saken är den att vi inte har laddat ner någonting. Det kan mycket väl vara någon annan som varit inloggad. Granne eller vad som helst. Vi fattar att det är den som står på abonemanget som är ansvarig.

Det verkar som att det bästa alternativet om man är oskyldig är att inte svara alls? Om man svarar eller ens ringer och säger att detta har vi inte gjort så kan man få mer problem än att bara tiga?

Har någon här nya erfarenheter om att vara totalt oskyldig till nedladdningen och vad som hänt?
Om ni kan tyska skulle jag föreslå att ni ställer frågan på www.juraforum.de. Folket där är väldigt kunnigt (och just då inom tysk lagstiftning), men det är viktigt att man formulerar sin fråga som ett fiktivt fall ("Mal angenommen, dass Person A einen Brief erhalten hat...").
Citera
2017-07-29, 00:50
  #62
Medlem
weminos avatar
hallå,

En uppdatering:

Nu ska det äntligen vara över. efter mycket bollande med advokaten och nervösa stunder så gick vi vidare med förhandling och fick betala 6000:- i slutändan. detta kändes oerhört gott att höra då jag var rädd för en summa med en extra nolla.

Att vi gick med på detta är för att jag hade ingen lust att ta risken med domstol mot dessa företag och andra faktorer.

så mitt råd till alla som är speciellt i Tyskland, skaffa för fan en VPN eller ladda inte ner alls. om ni skulle få ett brev, ta kontakt med advokat direkt och var vaksamma på att ni får vänta lika länge som jag. i början av 2015 fick jag första brevet.

Tänk också på att vi slapp betala våra advokat kostnader för det finns någon lag i Tyskland som gör att staten betalat advokat dom första 3 åren.

OBS!
Preskriptionstiden är 3 år. alltså efter 3 år slipper du skulden men det vet dom och dom skickade ut ett till brev till mig när det var ett par månader kvar av preskribtionstiden.
Citera
2017-07-29, 14:43
  #63
Medlem
Ifall jag förstått ditt dravel korrekt så är du:

a. Skyldig som synden till fildelning.
b. Du har erkänt saken 2 gånger och 2 gånger betalt räkning för fildelning.
c. Du kallar Tyskar för nedsättande saker och antyder att det är något fel på dem som har preussisk ordning på dina filer (ähum andras filer).

d. Du kräver att andra ska ansluta sig till diverse internettjänster med kryptering för att slippa påflugna advokater med krav om fildelning.

e. Sammantaget ser det ut som att du antingen blivit rövknullad, eller försöker sälja krypteringslösningar med en påhittad historia.

f. En snabb översikt över den Tyska fildeningsmaskinen ger att det är 99% bedrägeri och 1% realitet. Av ca 200 advokatfirmor som pysslar med fildelningsärenden så är det enbart 1 som kan betraktas som seriös i samverkan med myndigheterna. Ifall du drabbats av den firman så har du nog kommit billigt undan då de primärt pysslar med betydande piratverksamheter och inte en Nigeriabrevsaktivitet på extremt lösa boliner.

g. https://www.linkedin.com/pulse/5-eas...iner-wiesehahn Sedan torde det vara som så att copyrighttrollen vid dessa utomobligatoriska krav helt enkelt ska betala den krävda parten för nedlagd tid. I övrigt vill jag inte rådge folk avseende Tysk rätt eftersom jag helt enkelt kan för lite om saken.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback