Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-03-27, 09:38
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Anta att staten bygger ett stängsel kring flera hektar mark och under sommaren odlar cannabis. Det är inga större kostnader i det (det är en engångskostnad). Och att sälja detta cannabis under resten av året hos Systembolaget ökar inte kostnaderna heller. Produktionspriset är alltså nära noll.

Om vi sedan antar att svenskar börjar spendera lika mycket på cannabis som de gör på alkohol (systembolagets omsättning: 25 miljarder). 25 miljarder! Om all skatt Sverige drar in är ca. 800 miljarder, så är 25 miljarder 3% av den summan.

Vilken nyhet det vore om Staten ökade/sänkte skatten med 3% !

Med andra ord förlorar vi 3% i skatt varje år för att vi föredrar att befolkningen dricker istället för att röka gräs.

Eller för att göra det anti-flashbackvänligt (iaf i integration och invandringsforumet): vi kan rädda livet på flyktingar eller uppgradera nuvarande flyktingars levnadsstandard med 3% av statsbudgeten.

Är inte 25 miljarder en såpass stor intäkt i statskassan att det väger tyngre än problemen som skapas dvs: ungdomar får lättare att köpa cannabis (få någon att köpa ut, rättare sagt) och vissa med en viss personlighet och viss livssituation som röker för mycket hamnar på dårhus ett tag men kommer sedan ut. 25 miljarder!

Kan ju göra tråden fullständig genom att tillägga att de stora spelarna inom all droghandel idag (inkl. cannabishandeln) bär vapen och hotar folk. Inte en enda krona av cannabishandeln går idag till statskassan utan hamnar i privata fickor (dvs det är som någon typ av korruption). Och hela Spice-problemet.

Diskussionsunderlag: 3% mer i statskassan; 25 miljarder att använda i valfritt syfte.

Det är just sånna pundare som du som sätter dålig stämpel på cannabis. "OMG legalisera så tjänar vi fett me pengar, alkohol dödar massa cannabis dödar 0!!11".

Kan ingen cannabisvänlig sätta sig och räkna på detta på riktigt istället för att dessa tvåminuters-rapporter ska komma en gång i halvtimmen här på FB?
Citera
2015-03-27, 09:43
  #38
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Varför obegränsat? Om jag inte missminner mig så är det 5 gram/person/dag i Nederländerna. Huruvida det följs eller inte vet jag inte, men det var så jag fick det förklarat för mig när jag besökte staden.

Bolaget har ingen mängdgräns? Vore ju praktiskt utan gräns ifall man skall typ ordna 3 dagars rasta-bröllop eller vad fan som helst. Tunga cannabisrökare får nog sitt ändå. De röker väl sällan mer en så på en dag ändå så det blir ju ingen hälsovinst.
Citera
2015-03-27, 09:55
  #39
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Bolaget har ingen mängdgräns? Vore ju praktiskt utan gräns ifall man skall typ ordna 3 dagars rasta-bröllop eller vad fan som helst. Tunga cannabisrökare får nog sitt ändå. De röker väl sällan mer en så på en dag ändå så det blir ju ingen hälsovinst.

Vilket bolag syftar du på? I Nederländerna?

Haha ja, ett sådant bröllop vore någonting minsann.
Citera
2015-03-27, 15:22
  #40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Vilket bolag syftar du på? I Nederländerna?

Haha ja, ett sådant bröllop vore någonting minsann.
Nej alltså.. Du får köpa alkohol för tiotusentals kronor, mängder nog att ta kål på dig, på Bolaget.

Folk har en extrem förmåga att dra allt till sin spets. Tycker apoteksliknelsen var bra.
Citera
2015-03-27, 15:43
  #41
Avstängd
fbtest11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Det är just sånna pundare som du som sätter dålig stämpel på cannabis. "OMG legalisera så tjänar vi fett me pengar, alkohol dödar massa cannabis dödar 0!!11".

Kan ingen cannabisvänlig sätta sig och räkna på detta på riktigt istället för att dessa tvåminuters-rapporter ska komma en gång i halvtimmen här på FB?
Antog att svensken (utan förbud och propaganda) har en benägenhet att spendera lika mycket på cannabis som på alkohol.

Det blir alltså en bell-kurva där vissa köper för 0kr/år och andra för 50 000 kr/år.

Ett 6-pack öl kostar ungefär som 0.5 - 1 gram cannabis. Dvs samma ruslängd för samma peng.

Om man antar att gemene man spenderar sina pengar så att lika mycket går till cannabis som till alkohol, så blir det 25 miljarder (vilket enligt wikipedia är Systembolagets omsättning på alkohol).

Självklart behövs en kommité forskare med en rejäl peng för research för att komma fram till någon exaktare siffra, men någonstans 1-4% av HELA STATSKASSAN ligger det nog på.

Min poäng återstår: om den rätta siffran är 1% så kan man se på att hela SD:s valresultat bygger på att 10-15% går till invandrare. Rimligtvis borde då cannabispartiet få en tiondel så många röster som SD får (eftersom cannabislegalisering ger en tiondel av vad "massinvandringen" kostar).
Citera
2015-03-27, 16:04
  #42
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej alltså.. Du får köpa alkohol för tiotusentals kronor, mängder nog att ta kål på dig, på Bolaget.

Folk har en extrem förmåga att dra allt till sin spets. Tycker apoteksliknelsen var bra.

Jaså, det var det personen menade!

I Barcelona fick vi inte köpa mer än fem gram per dag på klubben där vi hade medlemskap. Mängden loggades noggrant med både namn och medlemskortsnummer. Klubbarna riskerade att förlora sin licens om det visade sig på papperet att någon hade köpt mer än fem gram på en dag.

Å andra sidan är det inte fullt lagligt i Spanien, så att jämföra deras system med Nederländernas system är kanske irrelevant för diskussionen. Vad jag försöker komma fram till i alla fall är att om ett argument mot en legalisering (som någon i tråden nämnde) är att det går att köpa för stora mängder av substansen så tycker jag gott att det kan begränsas.
Citera
2015-03-27, 16:14
  #43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Jaså, det var det personen menade!

I Barcelona fick vi inte köpa mer än fem gram per dag på klubben där vi hade medlemskap. Mängden loggades noggrant med både namn och medlemskortsnummer. Klubbarna riskerade att förlora sin licens om det visade sig på papperet att någon hade köpt mer än fem gram på en dag.

Å andra sidan är det inte fullt lagligt i Spanien, så att jämföra deras system med Nederländernas system är kanske irrelevant för diskussionen. Vad jag försöker komma fram till i alla fall är att om ett argument mot en legalisering (som någon i tråden nämnde) är att det går att köpa för stora mängder av substansen så tycker jag gott att det kan begränsas.
Det är inte fullt lagligt i Nederländerna heller och där får varje coffeeshop sälja max fem gram per dag till en person. Där är det ju dock verkligen inga problem eftersom det finns cannabis överallt att köpa.

Men likt dig är jag för en begränsning om det skulle behövas.
Citera
2015-03-27, 16:15
  #44
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Det är just sånna pundare som du som sätter dålig stämpel på cannabis. "OMG legalisera så tjänar vi fett me pengar, alkohol dödar massa cannabis dödar 0!!11".

Kan ingen cannabisvänlig sätta sig och räkna på detta på riktigt istället för att dessa tvåminuters-rapporter ska komma en gång i halvtimmen här på FB?

Känns som det finns oerhört många variabler att tänka på, men man kan jämföra med Colorados skatteinkomst, som landade på 76 miljoner dollar:

http://www.thecannabist.co/2015/02/1...es-2014/29510/

76 miljoner dollar blir drygt 600 miljoner kronor. Känns väldigt svårt dock att säga om Sverige skulle dra in just den mängden pengar. Colorado har en mindre befolkning än Sverige (5,4 miljoner), men det röks betydligt mer där i USA än det gör här. Sen beror det även på prisnivån på cannabiset man säljer och den skattesats man väljer att använda. Tror dock det kan vara rimligt med skatteinkomster i den storleksordningen, minst 500 miljoner kronor per år.
Citera
2015-03-27, 16:41
  #45
Avstängd
fbtest11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Känns som det finns oerhört många variabler att tänka på, men man kan jämföra med Colorados skatteinkomst, som landade på 76 miljoner dollar:

http://www.thecannabist.co/2015/02/1...es-2014/29510/

76 miljoner dollar blir drygt 600 miljoner kronor. Känns väldigt svårt dock att säga om Sverige skulle dra in just den mängden pengar. Colorado har en mindre befolkning än Sverige (5,4 miljoner), men det röks betydligt mer där i USA än det gör här. Sen beror det även på prisnivån på cannabiset man säljer och den skattesats man väljer att använda. Tror dock det kan vara rimligt med skatteinkomster i den storleksordningen, minst 500 miljoner kronor per år.
Då får man tänka på skillnaden mellan att ha en statlig berlinmur runt en statlig cannabisodling: då går all vinst till staten. I Colorado är det bara en skatt, dvs större delen av vinsten går i privata fickor (odlare, entreprenörer). Men om vi säger att skattetrycket i USA är 50%; då får man dubblera 600 miljoner kr till 1.2 miljarder.

Sen ska man ha i åtanke att det på 70-talet var "full-out war on drugs" i USA (med Nixon som sa att den unga generationer bör vara helnykter eftersom hans generation använde alkohol). O för mindre än 10 år sedan (1997) körde man en stor TV-kampanj "This is your brain on drugs" (med argumenten: stekpanna o ägg). Och att än idag är det inte lagligt i hälften av USA. Vi lever alltså fortfarande i förbudstiden eller förbudstidens halvdöda kadaver och man får därför räkna med att cannabiskonsumptionen inte är densamma som den hade varit ifall man inte haft 100 år av polisbrutalitet och TV-propaganda mot cannabis. Dvs jag tror fler kommer röka i framtiden - och för mig verkar det rimligt att folk skulle lägga lika mycket på alkohol som på cannabis (vilket i Svea är 25 miljarder).

Kom just på att Systembolaget köper alkohol av privata aktörer (såsom Absolut eller Norrlands Guld), vilket sänker siffran med kanske 50%: så 10 miljarder per år tror jag cannabishandeln i Sverige är värd i framtiden (när populationen glömt bort propagandan och förbudet).

Det är ändå 1% av Statskassan och 'integration och invandrings'-forumet på Flashback vill stänga gränsen pga att 15% av Statskassan går till att rädda liv på flyktingar. Borde då inte cannabislegaliseringspartiet få en femtondel av rösterna SD får?
Citera
2015-03-29, 14:59
  #46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Då får man tänka på skillnaden mellan att ha en statlig berlinmur runt en statlig cannabisodling: då går all vinst till staten. I Colorado är det bara en skatt, dvs större delen av vinsten går i privata fickor (odlare, entreprenörer). Men om vi säger att skattetrycket i USA är 50%; då får man dubblera 600 miljoner kr till 1.2 miljarder.

Sen ska man ha i åtanke att det på 70-talet var "full-out war on drugs" i USA (med Nixon som sa att den unga generationer bör vara helnykter eftersom hans generation använde alkohol). O för mindre än 10 år sedan (1997) körde man en stor TV-kampanj "This is your brain on drugs" (med argumenten: stekpanna o ägg). Och att än idag är det inte lagligt i hälften av USA. Vi lever alltså fortfarande i förbudstiden eller förbudstidens halvdöda kadaver och man får därför räkna med att cannabiskonsumptionen inte är densamma som den hade varit ifall man inte haft 100 år av polisbrutalitet och TV-propaganda mot cannabis. Dvs jag tror fler kommer röka i framtiden - och för mig verkar det rimligt att folk skulle lägga lika mycket på alkohol som på cannabis (vilket i Svea är 25 miljarder).

Kom just på att Systembolaget köper alkohol av privata aktörer (såsom Absolut eller Norrlands Guld), vilket sänker siffran med kanske 50%: så 10 miljarder per år tror jag cannabishandeln i Sverige är värd i framtiden (när populationen glömt bort propagandan och förbudet).

Det är ändå 1% av Statskassan och 'integration och invandrings'-forumet på Flashback vill stänga gränsen pga att 15% av Statskassan går till att rädda liv på flyktingar. Borde då inte cannabislegaliseringspartiet få en femtondel av rösterna SD får?
Staten ska väl inte utöka sin affärsverksamhet, privata odlare anser jag rätt väg att gå.
Tycker det räcker med ett monopol på själva försäljningen, och förebilden är givetvis i hur man idag sköter alkoholen.
Vet en del inte håller med och hatar allt statligt, men ska man få frågan att röra sig.
Ja, då är monopolet den enda vägen att gå, om man nu inte är sugen att plussa på 10-20år till på att få det legaliserat.
Då de flesta Svenskar skulle aldrig acceptera att privata aktörer skulle sköta försäljning, och lustig nog känner sig tryggare om stat sköter sånt.
Sen ska man vara medveten om att även om det är privata odlare, så kommer ju detta givetvis generera pengar till statskassan.
Sen inte lika mycket som man skötte allt från frö till färdig produkt och försäljning av verktyg.

Det var egentligen med Reagan som war on drugs verkligen tog fart, även om retoriken fanns före och inte direkt slapphänta.

Folk röstar inte på enfrågepartier normalt, SD stora fokus och enda fokus de får för sitt partiprogram.
Är just invandrarpolitiken, de har många mer frågor.
Cannabispartiet, har dom nått som inte har med cannabis att göra?
Sen känner folk att invandrarfrågan är långt viktigare än legaliseringsfrågan.
Det kan du se om du går in i en sån tråd om SD och NP och invandrarfrågan.
Där är det rätt många som tar ställning för att invandrarfrågan är viktigare.
En del inbillar sig att SD kommer ändra sig på NP, men det känns lika troligt att jag tar hem jackpotten på lotto(och jag spelar inte ens lotto).
Citera
2015-03-29, 19:41
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Med den rationalen hade vi ju startat krig mot Holland (dödat deras medborgare för att förhindra cannabisrökning) ifall det kostade mindre än 3% per år att kriga mot Holland. "Synd att Holland inte har en svagare militär"?
Gå igenom EU beslut så ser du hur Sverige gjort, Mutat!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback