2015-03-26, 23:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Antag att du är närsynt (och har astigmatism) och ska korrigera med glasögonanvändning ibland och med kontaktlinser ibland. Jag har märkt att dioptritalen är olika mellan kontaktlinser och glasögon, som ska korrigera för samma sak.

Hur mycket ska det skilja?
Citera
2015-03-26, 23:04
Medlem
AndersM79s avatar
Det är nog bäst att fråga en legitimerad optiker
Citera
2015-03-27, 06:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

Hur mycket ska det skilja?

Det är helt individuellt.

Jag har noll skillnad på linser och glasögon. Min sambo har -1 +0,25 skillnad.
Citera
2015-03-27, 06:41
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Fick ett mail från Netlens förut.

" Bäst är alltid att beställa glasögon utifrån ett riktigt glasögonrecept men om du bara skall ha glasögonen i nödfall så kan du utgå ifrån dina linsvärden. Har du minusstyrka i linser beställer du 0,50 starkare i glasögon (-3,25 bllir tex -3,75). Har du plusstyrkor drar du istället av 0,50 från styrkorna (+4,25 blir t ex +3,75). Med styrka menar vi SPH-värdet, andra värden som t ex Cyl och Axel är desamma. "

Vet inte om det hjälper nåt...
Citera
2015-03-27, 10:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det är nog bäst att fråga en legitimerad optiker

Självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är helt individuellt.

Jag har noll skillnad på linser och glasögon. Min sambo har -1 +0,25 skillnad.

Ok, så det kan slå åt båda hållen alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Fick ett mail från Netlens förut.

" Bäst är alltid att beställa glasögon utifrån ett riktigt glasögonrecept men om du bara skall ha glasögonen i nödfall så kan du utgå ifrån dina linsvärden. Har du minusstyrka i linser beställer du 0,50 starkare i glasögon (-3,25 bllir tex -3,75). Har du plusstyrkor drar du istället av 0,50 från styrkorna (+4,25 blir t ex +3,75). Med styrka menar vi SPH-värdet, andra värden som t ex Cyl och Axel är desamma. "

Vet inte om det hjälper nåt...

Jodå. Denna gången fick jag -0.75 starkare. Tidigare har det alltid varit -0.25 starkare som skillnaden mellan linser och glasögon. När jag började med linser så hade jag samma som glasögonen i värde och såg full synskärpa med bägge, men då låg jag bara på -2,25. Jag antar att det har att göra med vad man har för dioptrier i utgångsläget.

Det där med att dra ifrån på plusvärden var intressant. Jag har aldrig haft behov av läsglasögon för att läsa tidningar, böcker etc, men bara nu märkt av svårigheter med innehållsdeklarationer på vissa matvaror med minimal text. De mätte upp den ensamt till hela +4. Antar det har med Axel-värdet att göra.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-03-27 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in