Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 22:46
  #1
Medlem
Det borde införas könsstympning på straffskalan i Sverige. Hur ska vi annars lyckas lösa det ständiga våldtäktsproblemet? Nya våldtäkter och pedofiler rapporteras det om mer eller mindre hela tiden.

Så varför inte bara införa könsstympning på straffskalan? Hoppas att något politiskt parti har med detta i partiprogrammet i framtiden, då kanske till och med jag överväger att rösta i valet.
Citera
2015-03-26, 23:06
  #2
Medlem
sebnies avatar
Nej. Ser inga problem i straffskalan.

Snarare är problemet bevisproblematiken. Allt för många våldtäktsmän kommer undan med "Tjejen svarade ja", pga att det åligger åklagaren att bevisa att tjejen sagt nej.

Om jag snor din mobiltelefon så kan jag inte senare säga att jag fick den i gåva. Skulle det faktiskt vara så att jag fick den i gåva men att du anmäler mig för att jävlas, så är det upp till mig att visa upp ett kvitto, papper, avtal, inspelat samtal, sms, epost eller annan bevisföring som visar att jag faktiskt fick den.

Varför kan inte då samma gälla för våldtäkter? Låt det vara att det är åklagaren som ska bevisa att ett samlag faktiskt skett (t.ex. genom DNA-bevis och sådant), sedan är det upp till den åtalade att faktiskt visa på att denne hade samtycke.
Helt enkelt, har man samlag med sin fru, och frun ångrar sig i efterhand och "falskanmäler" en, och man inte skrivit ett samlagskontrakt eller spelat in samtycket i ljudinspelaren i mobilen, så låt det vara att då får man fanimig skylla sig själv om man åker dit för våldtäkt trots samtycke.

Då skulle det vara mkt lättare att sätta dit våldtäktsmän, eftersom det enda åklagaren behöver bevisa är att samlag faktiskt skett.
Man skulle också slippa problemet med att folk, berusade av alkohol, knullar runt med random folk på krogar, och dessa kvinnor är berusade också och inte förstår att de kan säga nej, och de sedan ångrar samlaget sedan när de är nyktra. Då skulle istället ett tydligt ja krävas.

Mao, är jag för en samtyckeslagstiftning där bevisbörjan på samtycket ligger på den åtalade.
Mao, litar du inte på din partner att denne inte falskanmäler dig, så ser du till att fixa bevis för samtycket innan, eller så låter man bli samlag, punkt slut.
En annan fördel är att en sådan lagstiftning sätter sexköpare i ännu sämre dager, iom att om man inte skriver kontrakt så kan den prostituerade sedan anmäla för våldtäkt, och så åker sexköparen dit för våldtäkt, eller så skriver man kontrakt, men då finns det bevis på sexköp istället och sexköparen åker dit för köp av sex. Mao ger man maximal makt till den prostituerade som sedan kan t.ex. kräva sexköpare på pengar för att inte anmäla för våldtäkt.
Citera
2015-03-26, 23:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej. Ser inga problem i straffskalan.

Snarare är problemet bevisproblematiken. Allt för många våldtäktsmän kommer undan med "Tjejen svarade ja", pga att det åligger åklagaren att bevisa att tjejen sagt nej.

Om jag snor din mobiltelefon så kan jag inte senare säga att jag fick den i gåva. Skulle det faktiskt vara så att jag fick den i gåva men att du anmäler mig för att jävlas, så är det upp till mig att visa upp ett kvitto, papper, avtal, inspelat samtal, sms, epost eller annan bevisföring som visar att jag faktiskt fick den.

Varför kan inte då samma gälla för våldtäkter? Låt det vara att det är åklagaren som ska bevisa att ett samlag faktiskt skett (t.ex. genom DNA-bevis och sådant), sedan är det upp till den åtalade att faktiskt visa på att denne hade samtycke.
Helt enkelt, har man samlag med sin fru, och frun ångrar sig i efterhand och "falskanmäler" en, och man inte skrivit ett samlagskontrakt eller spelat in samtycket i ljudinspelaren i mobilen, så låt det vara att då får man fanimig skylla sig själv om man åker dit för våldtäkt trots samtycke.

Då skulle det vara mkt lättare att sätta dit våldtäktsmän, eftersom det enda åklagaren behöver bevisa är att samlag faktiskt skett.
Man skulle också slippa problemet med att folk, berusade av alkohol, knullar runt med random folk på krogar, och dessa kvinnor är berusade också och inte förstår att de kan säga nej, och de sedan ångrar samlaget sedan när de är nyktra. Då skulle istället ett tydligt ja krävas.

Mao, är jag för en samtyckeslagstiftning där bevisbörjan på samtycket ligger på den åtalade.
Mao, litar du inte på din partner att denne inte falskanmäler dig, så ser du till att fixa bevis för samtycket innan, eller så låter man bli samlag, punkt slut.
En annan fördel är att en sådan lagstiftning sätter sexköpare i ännu sämre dager, iom att om man inte skriver kontrakt så kan den prostituerade sedan anmäla för våldtäkt, och så åker sexköparen dit för våldtäkt, eller så skriver man kontrakt, men då finns det bevis på sexköp istället och sexköparen åker dit för köp av sex. Mao ger man maximal makt till den prostituerade som sedan kan t.ex. kräva sexköpare på pengar för att inte anmäla för våldtäkt.

Könsstympning på straffskalan skulle avskräcka x antal våldtäktsbenägna snubbar, ett stort antal kommer "inte tycka att handlingen är värt det". Dessutom kommer de som begått våldtäkt och dömts för det inte längre vara en fara för samhället, när de väl kommer ut ur fängelset ett par år senare.
Som jag ser det, så kan det enbart leda till ett tryggare samhälle.

Givetvis finns det ett problem och det ligger i att kunna bevisa att personen begått handlingen. Men går det att konstatera till 100% säkerhet att Kalle exempelvis har våldtagit, varför inte bara könsstympa honom? Inte längre ett hot mot kvinnor när han några år senare släppts på fri fot. En gång våldtäktsman, alltid våldtäktsman.

För övrigt är jag med på vad du säger om samtyckeslag. Låter rätt sunt.
__________________
Senast redigerad av herrtanke 2015-03-26 kl. 23:15.
Citera
2015-03-26, 23:32
  #4
Medlem
sebnies avatar
Dock är ju våldtäkt inte enbart samlag, utan det finns ju våldtäkter som baserar sig på att män kört upp föremål i kvinnor och sådant, exempelvis flaskor och sexleksaker.
Och jag misstänkter att sådana våldtäkter kommer bli vanligare istället.

En bättre idé vore i så fall obligatorisk och permanent DNA-registrering av det DNA som finns i s*****n. Om våldtäktsmannen begår en ny våldtäkt, så är det sedan mycket enkelt att sätta dit honom. Kombinerar man det med samtyckesförslaget så kommer våldtäktsmannen att åka dit hela tiden.
Citera
2015-03-27, 00:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Snarare är problemet bevisproblematiken. Allt för många våldtäktsmän kommer undan med "Tjejen svarade ja", pga att det åligger åklagaren att bevisa att tjejen sagt nej.

Mao, är jag för en samtyckeslagstiftning där bevisbörjan på samtycket ligger på den åtalade.

Att bevisbördan ligger på den som åtalar och inte den åtalade är en grundläggande princip i ett modernt samhälle.

På allvar hur har du tänkt att din lag skulle fungera? Varje gång man ska ha sex med någon tar man fram en filmkamera där båda två får säga datum, tidpunkt och deklarera vilka akter de ska utföra. Eller ska man ha två neutrala vittnen på plats så bevittnar händelseförloppet? Det låter extremt rimligt.

Sen så vad händer i läget där båda två anmäler varandra? Blir båda parterna dömda då för att ingen kan påvisa samtycke från den andra parten?

Tar jag hem en tjej från krogen en kväll, kan jag då anmäla henne på morgonen då jag aldrig gav samtycke?
Citera
2015-03-27, 01:14
  #6
Medlem
Så stort är knappast problemet. Det är fler per dag som blir grovt misshandlade. Hur många rattfyllor som sker per dag är lkka med antalet taxibilar i landet.
Finns många brott som är ett större problem.
Hur ska vi stympa en som misshandlar? Samma som snattarna och kapa händerna?
Rattfyllona kan vi då lobotomera tillsammans med alla som tagit knark.
Citera
2015-03-27, 15:16
  #7
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
.
Som det fungerar idag med t.ex. när du erhåller ett dyrare föremål.
Dvs att presumptionen är att du inte fick lov att ta föremålet, och då skall du kunna bevisa att du faktiskt fick ta föremålet men att målsägaren anmälde dig för att jävlas.

Och hur löser man sådant? Jo man sparar bevis, till exempel kvitton, SMS och sådant. Och som sagt, litar man på sin partner så behöver man inte göra sådant. Och då blir det också automatiskt så att det blir "jobbigt" att knulla runt på krogar med random folk, eftersom man då måste göra en "jobbig" procedur med varje person, och då blir det automatiskt att folk i princip bara har samlag med personer som står denne nära, t.ex. sambo, fru, och sådant.

Nej, jag säger inte att man ska göra som du säger. Då överdriver du. Det räcker med att du t.ex. sparar det SMS där din motpart säger "Ska vi hem och knulla idag" du svarar "javisst" och hon skriver "OK". Inspelat mobilsamtal, inspelning av ljud och andra sparade bevis duger ju också, det är fri bevisföring. Sedan är det då upp till rätten att väga hur tungt din mobilinspelning är mot tjejens påstående att hon inte alls godkänt samlaget.

Sedan, är det så att man inte behöver hålla på så om man litar på varandra. Om jag köper en mobil på blocket och jag litar på att motparten inte anmäler mig för stöld, så kollar jag bara på originalkvittot och sedan är det bra med det. Men om jag inte litar på motparten så är det ju läge att faktiskt skriva ett överlåtelsekontrakt.

Vad jag menar är att presumptionen ska ligga på att du normalt INTE har samtycke, dvs är det ord mot ord så ska du presumeras att inte ha haft samtycke.

Och det är alltid kvinnan som ska ha företrädesrätt, dvs att om kvinnan anmäler och påstår våldtäkt så är det mannen som ska behöva bevisa. Om mannen anmäler våldtäkt så är det mannen som ska bevisa, eftersom det är kvinnan som drabbas i detta fallet.
Om vi pratar om våldtäkt mellan 2 likakönade personer så skall den som anmäler först få "företrädesrätt" så att säga.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2015-03-27 kl. 15:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback