Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-26, 21:49
  #1
Medlem
Dator: HP ENVY 17-3010eo

Jag var tvungen att installera ett non-HP Windows då datorn av olika anledningar. Det löste de problem jag hade främst med höga temperaturer som medförde att datorn stängde ner ofta.

Men det är något med fläktarna, de accelererar inte som förut, i alla fall inte lika mycket, utan istället när temperaturen börjar gå upp mot 70 så börjar datorn gå segt som fan, känns som den går i slow motion, antar att det är CPU:n som sänker sin klockfrekvens för att inte överhetta. Varför vill inte fläktarna accelerera upp till högsta hastighet så att de kan kyla som de ska? Vart kan de drivrutiner som hanterar fläktarna tänkas finnas på för håll? Funderar på att uppdatera BIOS men jag är inte superkunnig och vad jag läst finns en risk som inte är helt obetydlig att man pajar datorn, den kostade 17 000 kr så är inte så sugen på att förstöra den.

Någon som har en aning om vart jag ska börja leta efter källan till problemen?





Vet inte om man får lov att erbjuda ekonomisk ersättning till den som kommer med en lösning? Om så är fallet hade jag i alla fall kunnat tänka mig det. Annars ser jag gärna att moderator tar bort denna text istället för hela tråden.

Edit: Har programmet Speed Fan installerat. Vet att man kan tweaka fläktarna där men det är väl också lite småfarligt?
__________________
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-03-26 kl. 22:04.
Citera
2015-03-26, 21:52
  #2
Medlem
För det första, vad är det för dator? Laptop eller stationär?
Citera
2015-03-26, 21:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y0y0
För det första, vad är det för dator? Laptop eller stationär?

Dumt av mig, glömde skriva det. Ändrade min första post nu med information om detta högst upp. Tack för ditt svar.
Citera
2015-03-26, 22:09
  #4
Medlem
1FFs avatar
Förutom att spara energi som infon på sidan nämner så reglerar följande program - http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...em=ob-109912-1 - fläktarna för att minska värmen och därmed minska energi åtgången . Vissa Hp datorer kommer med detta installerat .

Kan nämna att jag en gång också gjorde det du beskriver ovan och att datorn gick tokvarm efter det så då installerade jag Energi star , vilket fanns med i OEM installationen från början , och sedan lugnade allt ner sig .


Det här kanske är intressant också - https://www.google.se/search?q=+HP+E...vid=2067664471
__________________
Senast redigerad av 1FF 2015-03-26 kl. 22:20.
Citera
2015-03-26, 22:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Förutom att spara energi som infon på sidan nämner så reglerar följande program - http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...em=ob-109912-1 - fläktarna för att minska värmen och därmed minska energi åtgången . Vissa Hp datorer kommer med detta installerat .

Tack för ditt svar. Verkar dock bara stödja Windows 8 vad jag kan se tyvärr. Men kan ju alltid installera 8 om jag vill, ska fundera på saken och kolla på lite annat först.

Har installerat lite annat som Cool Sense, stressar datorn just nu för att se om den hamnar i det där lagg läget som den brukar, håller tummarna.
__________________
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-03-26 kl. 22:24.
Citera
2015-03-26, 22:23
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Tack för ditt svar. Verkar dock bara stödja Windows 8 vad jag kan se. Men det gör inget, har aldrig gillat att spara energi, känns som man får offra något då också

Har installerat lite annat som Cool Sense, stressar datorn just nu för att se om den hamnar i det där lagg läget som den brukar, håller tummarna.

Jaa för faan , Cool sense var det ju , cool sense . Jag tyckte väl att något inte stämde . All övrig info jag lämnat gäller ändå för det var Cool sense det handlade om den gången i exemplet i post # 4 .
Citera
2015-03-26, 22:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jaa för faan , Cool sense var det ju , cool sense . Jag tyckte väl att något inte stämde . All övrig info jag lämnat gäller ändå för det var Cool sense det handlade om den gången i exemplet i post # 4 .

Det verkar fungera i alla fall, fast man ska inte ropa hej för tidigt =P
Citera
2015-03-26, 22:29
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totaler.krieg
Det verkar fungera i alla fall, fast man ska inte ropa hej för tidigt =P


Återkom och berätta hur det gick !

Speedfan är okej under kortare tid eller med mindre förändringar över längre tid . Cool sense och en försiktig tweak med S.fan borde kunna göra susen .

Jo just ja , en annan sak som ändrade bilden den gången var att jag uppdaterade grafik drivisen till Hp`s vilken fanns/finns att hitta på deras hemsida och det hade också en betydande positiv effekt . Alla av tillverkaren special konstruerade drivisar för ens modell är viktiga att installera och grafiken brukar vara det .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2015-03-26 kl. 22:39.
Citera
2015-03-26, 23:02
  #9
Medlem
no-more-oxygens avatar
Har du alla drivrutiner? Dom försvinner när man installerar om windows, så då får du installera dom igen. HP har ett särskilt system för att få igång fläktarna när datorn blir varm, så det kan vara drivrutinerna. Det här är HPs officiella drivrutiner för datorn:
http://support.hp.com/us-en/product/...s?openCLC=true
Citera
2015-03-28, 00:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Återkom och berätta hur det gick !

Speedfan är okej under kortare tid eller med mindre förändringar över längre tid . Cool sense och en försiktig tweak med S.fan borde kunna göra susen .

Jo just ja , en annan sak som ändrade bilden den gången var att jag uppdaterade grafik drivisen till Hp`s vilken fanns/finns att hitta på deras hemsida och det hade också en betydande positiv effekt . Alla av tillverkaren special konstruerade drivisar för ens modell är viktiga att installera och grafiken brukar vara det .

Citat:
Har du alla drivrutiner? Dom försvinner när man installerar om windows, så då får du installera dom igen. HP har ett särskilt system för att få igång fläktarna när datorn blir varm, så det kan vara drivrutinerna. Det här är HPs officiella drivrutiner för datorn:
http://support.hp.com/us-en/product/...s?openCLC=true

När jag installerade CoolSense så verkade drivrutiner för fläktarna trillat in på något sätt. Allt fungerar perfekt, stor skillnad mot innan. Med en clean Windows installation så finns det bara runt max 20 processer i aktivitetshanteraren och dator går aldrig över 75 grader ens vid långvarig stress med tunga program och hd-streaming. Lite konstigt att datorn stängde ned förr i ett sådant läge medans den spinner på perfekt nu utan HP-Windows.

Vet att många andra har problem med överhettning med sina HP-envy, det var en del trixande men till slut fungerade det. Tror jag ska skriva på någon av de större engelskspråkiga sidorna där detta problem tas upp, vill gärna hjälpa andra som har samma problem. Vet att en del fått lägga sina datorer på hyllan, vilket är onödigt då det uppenbarligen går att fixa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback