Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-26, 15:07
  #1
Medlem
MrSkargards avatar
Inlägg utbrutna från (FB) William Hahne kandiderar och blir vald till ordförande för SD Stockholms stad till ny tråd.
/Mod.

Rymdimperiet (partiledningen låter ocoolt) slår tillbaka och försöker nu kuppa bort Mikael Jansson från ordförandeposten för SD Göteborg. Det återstår att se om göteborgarnas årsmöte, som börjar klockan 12.00 på lördag, blir lika stormigt som det där Hahne valdes.
__________________
Senast redigerad av Siegfrid 2015-03-26 kl. 19:14.
Citera
2015-03-26, 15:12
  #2
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Rymdimperiet (partiledningen låter ocoolt) slår tillbaka och försöker nu kuppa bort Mikael Jansson från ordförandeposten för SD Göteborg. Det återstår att se om göteborgarnas årsmöte, som börjar klockan 12.00 på lördag, blir lika stormigt som det där Hahne valdes.

Det tror jag inte. Det är förstås svårt att slå Stockholms stads möte. Det blir nog stormigt av normalgraden.
Citera
2015-03-26, 15:19
  #3
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det tror jag inte. Det är förstås svårt att slå Stockholms stads möte. Det blir nog stormigt av normalgraden.

man ska aldrig säga aldrig!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....med-sju-timmar
Citera
2015-03-26, 20:12
  #4
Medlem
MrSkargards avatar
Detta är valberedningens styrelseförslag och Jansson finns inte med där överhuvudtaget. Aftonbladet har skrivit om det hela:

Citat:
När valberedningen nyligen presenterade förslaget på ny styrelse i Göteborg fanns han inte med. I stället föreslås Jörgen Fogelklou, en av Jimmie Åkessons nära medarbetare, att ta över.

Men Jansson tänker inte ge sig och på distriktårsmötet på lördag blir det öppen strid.

– Jag ställer upp för omval, absolut. Jag blev ganska överraskad att jag inte fanns med. Men det finns alltid personlig vilja bakom. Valberedningens ordförande har varit drivande i att mitt namn inte ska vara med, säger han.

Citat:
Stefan Falktorp, valberedningens ordförande, säger att Mikael Jansson varit viktig för SD Göteborg, men att hans arbete som riksdagsledamot i Stockholm gör att han inte kan kan vara tillräckligt närvarande.

– Det är den främsta anledningen. Vi tycker Fogelklou är en lika bra kandidat som Jansson, plus att han bor i Göteborg. Som ordförande för ett så stort distrikt bör man bo och verka här.

Falktorp menar att SD:s politik i Göteborg kommer stå fast, men gör ingen hemlighet av att han tycker det är bra att Fogelklou står nära Åkesson och partiledningen.

Citat:
Även Fogelklou lyfter fram att han står närmare partiledningen än vad hans motståndare gör. Däremot menar han att partiledningen inte haft något med hans nominering att göra.

– Jag har inte ens haft någon kontakt med Jimmie, som jag är nära vän med, på grund av hans sjukskrivning.

Mina fetningar.

Även Göteborgs-Posten har skrivit om lördagens årsmöte.
__________________
Senast redigerad av MrSkargard 2015-03-26 kl. 20:40.
Citera
2015-03-26, 20:43
  #5
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Stefan Falktorp, valberedningens ordförande, säger att Mikael Jansson varit viktig för SD Göteborg, men att hans arbete som riksdagsledamot i Stockholm gör att han inte kan kan vara tillräckligt närvarande.

– Det är den främsta anledningen. Vi tycker Fogelklou är en lika bra kandidat som Jansson, plus att han bor i Göteborg. Som ordförande för ett så stort distrikt bör man bo och verka här.
Konstig argumentation. Det är naturligtvis en stor tillgång att ordföranden sitter i riksdagen. Om det varit tvärtom, att Fogelklou men inte Jansson suttit i riksdagen så hade valberedningens ordförande anfört just detta som ett skäl till att välja Fogelklou som ordförande.

Men det är inte så viktigt. Alla förstår vad maktkampen handlar om så valberedningens ordförandes motivation spelar ingen roll för någondera sida eller för medlemmarna. Det är bra att partiledningens stöd bland medlemmarna prövas i sådana här bataljer innan den riktiga slutstriden på landsdagarna, om det blir någon sådan. Kanske finns det ett grundmurat stöd bland medlemmarna för MK:s stalinistiska metoder och i så fall är det ju något som vi utomstående helt enkelt får acceptera.
Citera
2015-03-26, 21:10
  #6
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Det blir spännande att se resultatet. Som gammal vän och kumpan till Jansson så tror jag säkert inte att någon blir förvånad av att jag håller på honom.
Citera
2015-03-26, 21:11
  #7
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det blir spännande att se resultatet. Som gammal vän och kumpan till Jansson så tror jag säkert inte att någon blir förvånad av att jag håller på honom.

Vad säger du om valberedningens motivering gällande honom?
Citera
2015-03-27, 07:49
  #8
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Inlägg utbrutna från (FB) William Hahne kandiderar och blir vald till ordförande för SD Stockholms stad till ny tråd.
/Mod.

Rymdimperiet (partiledningen låter ocoolt) slår tillbaka och försöker nu kuppa bort Mikael Jansson från ordförandeposten för SD Göteborg. Det återstår att se om göteborgarnas årsmöte, som börjar klockan 12.00 på lördag, blir lika stormigt som det där Hahne valdes.
Det är fritt fram för varje medlem att lägga förslag och accepterar en annan medlem att bli nominerad till en post så får partiets medlemmar avgöra vem de anser mest lämplig.

Så är det i alla partier och föreningar, det här är en mediaanka.
Citera
2015-03-27, 07:53
  #9
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Konstig argumentation. Det är naturligtvis en stor tillgång att ordföranden sitter i riksdagen. Om det varit tvärtom, att Fogelklou men inte Jansson suttit i riksdagen så hade valberedningens ordförande anfört just detta som ett skäl till att välja Fogelklou som ordförande.

Men det är inte så viktigt. Alla förstår vad maktkampen handlar om så valberedningens ordförandes motivation spelar ingen roll för någondera sida eller för medlemmarna. Det är bra att partiledningens stöd bland medlemmarna prövas i sådana här bataljer innan den riktiga slutstriden på landsdagarna, om det blir någon sådan. Kanske finns det ett grundmurat stöd bland medlemmarna för MK:s stalinistiska metoder och i så fall är det ju något som vi utomstående helt enkelt får acceptera.

Men vänta nu... blev inte Jimmy Ståhl nominerad av valberedningen? Han sitter väl i riksdagen?
Citera
2015-03-27, 10:10
  #10
Medlem
fogel72s avatar
Jimmie ståhl som suttit som Andre vice ordf har själv önskat att få gå ner till att bli ordinarie i styrelsen. Då mycket av hans tid går åt just till Riksdagsarbetet.

Om jag förstod GP artikeln rätt, var även Mikael Jansson erbjuden en ledamotsplats av valberedningen,
– Vi erbjöd honom en plats som ledamot, men det ville han inte acceptera. Vi tycker att det är tråkigt.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....pen-i-goteborg

Nu kan ju Mikael mycket väl bli invald ändå. Alla som kandiderat är valbara på precis alla platser, om VBs förslag faller.
Citera
2015-03-27, 10:22
  #11
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fogel72
Jimmie ståhl som suttit som Andre vice ordf har själv önskat att få gå ner till att bli ordinarie i styrelsen. Då mycket av hans tid går åt just till Riksdagsarbetet.

Om jag förstod GP artikeln rätt, var även Mikael Jansson erbjuden en ledamotsplats av valberedningen,
– Vi erbjöd honom en plats som ledamot, men det ville han inte acceptera. Vi tycker att det är tråkigt.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....pen-i-goteborg

Nu kan ju Mikael mycket väl bli invald ändå. Alla som kandiderat är valbara på precis alla platser, om VBs förslag faller.


Njaaa, riktigt sådär var det inte. Jansson var med på valberedningens styrelseförslag först, men ströks från det när han ställde upp ett motförslag till styrelse. Det "erbjudande" Jansson fick var att avgå som ordförande och bli vanlig ledamot på villkor att han inte tog strid om ordförandeposten. Nu valde han att att kandidera som ordförande ett år till och då strök valberedningen Jansson från sitt förslag.
__________________
Senast redigerad av Joakim.Larsson 2015-03-27 kl. 10:29.
Citera
2015-03-27, 10:34
  #12
Medlem
RickHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Njaaa, riktigt sådär var det inte. Jansson var med på valberedningens styrelseförslag först, men ströks från det när han ställde upp ett motförslag till styrelse. Det "erbjudande" Jansson fick var att avgå som ordförande och bli vanlig ledamot på villkor att han inte tog strid om ordförandeposten. Nu valde han att att kandidera som ordförande ett år till och då strök valberedningen Jansson från sitt förslag.

Men han står väl kvar som kandidat på hemsidan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback