Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-03-27, 00:18
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Pessimister är inte flummare och lovar heller inget mer än att man slipper ifrån allt när man är död. Vissa pessimister var enormt rika och mäktiga, t.ex. romarna Seneca och Marcus Aurelius, den senare ungefär dåtidens motsvarighet till Barack Obama i mäktighet, eller mäktigare, för om han inte hade varit just filosof så hade han kunnat mörda folk efter godtycke, som många andra romerska kejsare gjorde - det kan knappast Obama eller endast med största svårighet. Men Marcus benådade istället folk så ofta han kunde. Men han tyckte ändå att tillvaron var skit.

Så en pessimist har inget att tjäna på att vara pessimist mer än att upplysa andra om att allt är fåfängt och därigenom minska deras lidande. Det är det enda en pessimist har att "vinna".
Kanske var flummare ett dåligt ordval, och den filosofi jag pratar om är nog egentligen framförallt akademisk filosofi.

Jag ägnar själv en icke oansenlig tid åt filosofiska grubblerier, och skulle nog våga säga att jag nått en del insikter som jag tror skulle klassas som pessimistiska. Frågan är väl närmast vad man gör sen. Tillvaron är nu en gång som den är och tror inte att jag skulle uppleva den som mer behaglig om jag ägnade resten av mitt liv åt att tugga om diverse filosofiska funderingar. Kanske borde jag snarare sagt att filosofiska grubblerier som huvudsaklig sysselsättning ter sig meningslöst.
Citera
2015-03-27, 00:21
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Det är frågor som förmodligen, i varierande grad, bryr de flesta människor, oavsett läggning. Bortsett från den tredje och de två sista, är emellertid frågorna ganska subjektiva och därmed vanskliga för en vetenskapsman. I insikt därom väljer man troligtvis att avsätta mindre tid åt att begrunda dem, och om det är detta du menar får jag väl ge dig rätt. Detta bör dock inte ses som ett undvikande av "djupa" frågor, utan snarare som hållningen att det är tröttsamt att lägga alltför mycket tid på att försöka besvara frågor som på grund av sin subjektiva och diffusa natur inte alltid är särskilt väldefinierade.

Det var inget fördömande från min sida, utan en önskan att få mer insikt i frågan. Antingen är det ju som så att det, i grova drag:

1. finns personer med intresse för kunskap/insikt/förståelse som endera blir djupa grubblare eller kanaliserar sin tankemöda till vetenskap (som finns bortom alla värdeomdömen).

2. finns vetenskapligt lagda och filosofiskt lagda människor med intresse för kunskap/insikt/förståelse.
Citera
2015-03-27, 00:37
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det var inget fördömande från min sida, utan en önskan att få mer insikt i frågan. Antingen är det ju som så att det, i grova drag:

1. finns personer med intresse för kunskap/insikt/förståelse som endera blir djupa grubblare eller kanaliserar sin tankemöda till vetenskap (som finns bortom alla värdeomdömen).

2. finns vetenskapligt lagda och filosofiskt lagda människor med intresse för kunskap/insikt/förståelse.

Det är ingen fara; jag tog inte illa upp. Jag har svårt att säga om vetenskapsmannen och filosofen är fundamentalt olika eller blott har halkat in på olika områden. Förekomsten av religiösa vetenskapsmän tyder eventuellt på att den del individer skulle passa bättre in på den senare beskrivningen. Samtidigt kan man förstås fråga sig om en person grubblat särskilt djupt om han inte kommit ur den religiösa villfarelsen
Citera
2015-03-27, 01:59
  #64
Medlem
Yosoytus avatar
Först hade kyrkan alla svar,
Sen kom vetenskapen.
De kunde inte samexistera.
De splitrades i två delar.
Vetenskapen tog det som går att väga och mäta.
Kyrkan tog resten.

Idag har uppgörelsen blivit förvrängd.
Vetenskapen hävdar att det som inte går att mäta eller väga heller inte existerar.
Det gör den helt verkningslös på frågeställningar av esoterisk art.

Men frukta inte kära vänner.
Grundstenarna för en andlig vetenskap är redan lagda.
När tiden är redo kommer en ny renässans.
Citera
2015-03-27, 09:42
  #65
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det var inget fördömande från min sida, utan en önskan att få mer insikt i frågan. Antingen är det ju som så att det, i grova drag:

1. finns personer med intresse för kunskap/insikt/förståelse som endera blir djupa grubblare eller kanaliserar sin tankemöda till vetenskap (som finns bortom alla värdeomdömen).

2. finns vetenskapligt lagda och filosofiskt lagda människor med intresse för kunskap/insikt/förståelse.

Det finns sådana som läkaren jag mötte. Av flera skäl såg jag honom som osympatisk. Han skulle aldrig skriva i trådar som denna, om han mot all förmodan alls läser Flashback. Så finns det sådana som Palmstedt, som är naturvetare men blir "fullständiga anhängare av Schopenhauers filosofiska system". Det är kammarherre Magnus Lagerberg, som förestod Göteborgs museum, som Palmstedt besökte då och då, som har berättat i boken Göteborgare om hur Palmstedt var både anhängare av Schopenhauer och fruktansvärt besviken på mänskligheten. Om du läser Wiki-artikeln om Palmstedt så ser du att han gjorde en massa filantropiska gärningar men såg tydligen ingen glädje alls i dem, åtminstone inte i slutet av sitt liv.
Citera
2015-03-27, 14:45
  #66
Medlem
Nej, man föds inte djup, eftersom ett nyfött barn kan inte tänka något, eller vara "djup".
Citera
2015-07-14, 22:19
  #67
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Tror man föds med ett visst beteende. Såklart miljön spelar en roll i beteendet. Men tror även genetik skapar en stor del av personligheten så visst kan man födas "djup"

Har samma tanke, att man föds med en viss grundinställning till livet. Antingen en mer lättsam eller en mer djupsinning.

Önskar jag hade lite mer av det förstnämnda.
__________________
Senast redigerad av apelsinhimlen 2015-07-14 kl. 22:22.
Citera
2015-07-15, 21:25
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Antingen en mer lättsam eller en mer djupsinning.
Önskar jag hade lite mer av det förstnämnda.

Håller med. Allt hade väl varit mycket enklare då
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback