Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-31, 02:20
  #145
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Läste du ens mitt förra inlägg?
Jodå. Min poäng är bara att det inte är någon större principiell skillnad på att vara för skattefinansierad välfärd och det här projektet. I båda fallen handlar det om en omfördelningspolitik som inte bygger på frivillighet.

Citat:
Men då kanske du kan byta din hyresrätt med en person som bor i ett utsatt område, så uppnår du samma effekt som det här projektet?
Det vet både du och jag att det inte är så enkelt att bara göra, men nej, jag skulle heller inte göra det om jag kunde. Jag kan i och för sig säga att jag inte direkt bor på någon gräddhylla, men det är inget typiskt invandrargetto.

Citat:
Själv är jag inte alls pigg på att dela trappuppgång eller tvättstuga med störiga grannar. Men jag vill inte heller tvinga på andra det problemet. Istället tycker jag vi tar fram anpassade lösningar för de som inte klarar ett vanligt boende.
För att återgå till min första fråga. Är du pigg på att tvinga på andra att betala skatt? Du hjälper gärna till via skattsedeln, men varför tvinga andra?

Jag tycker dock inte att de ska få bo där utan några som helst krav. Missköter de sig så får de flytta.

Citat:
Basinkomst utan krav på arbete? Det tror jag är helt fel. Även om folk inte vill jobba med tråkiga saker är det fortfarande mycket bättre för själen än att sitta hemma och dega. Vi har redan socialbidrag som täcker livets nödtorft, men det ska man inte få utan att ta de jobb man kan utföra.

Sen skulle det säkert vara trevligt för kassörskor, grovjobbare, osv att få en basinkomst så att de kan jobba 6 timmar om dagen istället för 8. Men om lönen inte ska sänkas i samma grad måste skatterna ökas istället. Jag tror inte du får ihop den ekvationen med dagens skattenivåer och övriga kostnader för välfärden.

Vad gäller bostadsdelen är den också viktig för det sociala välbefinnandet. Jag har själv haft en osäker bostadssituation under längre perioder, det är inget kul. Men jag tror inte lösningen är att bolla runt de få lediga bostäder som finns på andra sätt än idag. Jag är för en allmännytta som har ett antal billiga och centrala hyresrätter. Men de ska fördelas enligt kötid.

Är man sover-under-bron-hemlös handlar det ofta om mycket mer än att man bara saknar ett hyreskontrakt. Det krävs mer stöttning än att få ett par nycklar i handen. Här tror jag snarare på lösningar som är anpassade till de hemlösas behov. Exakt vad är jag kanske inte rätt person att säga, men det skulle kunna vara gruppboenden, särskilt anpassade hyreshus med personal tillgänglig, kanske beboeliga kolonistugor, osv. Här kan man även ta in de med psykiska problem, som kanske har bostad idag, men ändå inte får den stöttning de behöver.

Antalet svenska "riktiga" hemlösa tror jag inte är fler än att vi kan lägga dessa extra resurser på dem. Men om hela östeuropas fattiga befolkning skulle få fri tillgång till samma system så kommer det snart att kollapsa. Är det nån som tror att assistansersättningssystemet kommer att vara kvar särskilt många år till?
Som sagt. Det känns lite OT för den här tråden.
Citera
2015-03-31, 09:11
  #146
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jodå. Min poäng är bara att det inte är någon större principiell skillnad på att vara för skattefinansierad välfärd och det här projektet. I båda fallen handlar det om en omfördelningspolitik som inte bygger på frivillighet.

Där tycker jag du drar jämförelsen med omfördelningspolitiken alldeles för långt.

Jag tycker vi ska ha ett välfärdssamhälle där vi tvingar folk att betala höga skatter för att finansiera vår gemensamma välfärd.

När det gäller attraktiva hyresrätter som ägs av allmännyttan anser jag att det är strikt kötid som gäller. Jag ser inte att det är nödvändigt att "omfördela" dessa enligt andra principer.

Samtidigt fungerar inte dagens bostadsmarknad. Vi behöver både göra det enklare för privata värdar att bygga och ta ut lönsamma hyror, men även fa fart på allmännyttan så att de bygger billiga hyresrätter i attraktiva områden så att vi får mindre segregerat boende.

Sedan kan man inte köra med strikt kötid i alla lägen. En utsatt person eller familj som inte har andra val ska kanske kunna få företräde till en hyresrätt i mindre attraktiva områden.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det vet både du och jag att det inte är så enkelt att bara göra, men nej, jag skulle heller inte göra det om jag kunde. Jag kan i och för sig säga att jag inte direkt bor på någon gräddhylla, men det är inget typiskt invandrargetto.

Nu kanske jag har missat något, men det är väl enkelt att sätta in en annons om att man vill byta sin hyresrätt i ett schysst område mot en med samma storlek och pris i ett mindre schysst område? Du lär ju få tusen svar på en timme.

Eller menar du bara att det är jobbigt att flytta? Javisst, men nåt får man väl offra för att stötta den politiken vill man ha?
Citera
2015-03-31, 10:20
  #147
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du svarar ju på din egen fråga. Du tror att det är dåligt med ett alltför segregerat samhälle. Att du personligen inte är intresserad av uppoffringar är förståeligt, men i mitt tycke irrelevant. Det finns rätt så många höginkomsttagare som tycker att skatter ska tas bort helt.

Du missar så klart min poäng, i det avgörande ordet alltför. Jag uppskattar ett segregerat samhälle, och det gör de allra flesta, framför allt för egen del. Även många som bor i slum, eller andra sämre områden, gillar i regel att få vara i fred från "de andra", Du vet sådana där fina jävlar studieskulder. Saken är bara den att det inte bör bli alltför stor segregation. Det måste löna sig att var skötsam, och därmed misslöna sig att vara motsatsen, samtidigt som för stora spänningar i samhället riskerar den nationella sammanhållningen. För Sveriges del så är nog emellertid den nationella sammanhållningen på upphällningen, eller redan förbrukad. Likafullt, så kan vi inte acceptera kåkstäder befolkade av människor som inte ens borde vara i landet.

Citat:
Hur då? Är definitionen av att vara skötsam att inte bo i slummen?

Det är en beståndsdel. Man kan knappast hävda att man lyckats särskilt bra i livet, om man bor i en knarkarkvart i en illa beryktad förort.

Citat:
Klart att det skulle vara en faktor. Å andra sidan tror jag revolten från andra hållet bara ligger runt hörnet om det inte görs några drastiska samhällsförändringar snart. I Sverige har vi klarat oss bra jämfört med många andra länder i Europa. Vi har bara ca 8% arbetslöshet. Jämför det med Spanien och Grekland som har över 23%.

Jo, det vore snyggt! Att det samlade bidragskollektivet gör revolt mot bidragssamhället. Den revolten lär ebba ut så fort kassaflödet sinar.
Citera
2015-03-31, 10:25
  #148
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Lol, fet chans.
Svenskar är det absolut mest konflikträdda folket i Västeuropa, för varje person som faktiskt vågar säga ifrån så sitter det 5000 och leker allan ballan med bånge i brallan bakom en datorskärm och det är det närmaste "svensken" kommer komma en revolt.
För det första så ser "gemene svensk" inte sig som del av en etnicitet, de flesta tänker att "jag sköter mitt och skiter i andra", individualismen i de finare delarna av Sverige (jag bor själv i Danderyd, Sveriges rikaste kommun samt den kommun med lägst kommunalskatt och är uppvuxen i bland annat Täby som också är en väldigt homogent "svensk" kommun) personerna här kommer ALDRIG göra revolt, de kommer snarare flytta till USA eller annat liberalt västland.

Problemet här är att alla har väldigt olika smärttröskel, jag i egenskap av "skötsam svensk" skiter fullständigt i om det bor pundare, invandrare etc i min direkta närhet (jag har till och med bott i Fittja, Alby, Flemingsberg, Masmo mfl som på pappret är "tungt kriminella" delar av Sthlm).

Med tanke på hur många keyboardkrigare som finns på flashback som hotar med "Snart gör vi revolt" så borde ju måttet snart vara rågat, men det är just det ända ni gör, ni sitter och bitchar på internet och dunkar varandra i ryggen, put up or shut up!

mvh. Stödjer gärna er revolt om ni får tummen ur röven och gör något nångång.

Där Du bor är kanske svenskarna mjuka i ryggen, men det finns andra platser där ryggraden är fastare. Sverige har sedan 90-talet utsatts för en närmast våldsam samhällsförändring, och i huvudsak är det två företeelser som gjort att medelklassen har härdat ut; det fria skolvalet och bostadssegregationen. Vi kan se att både dessa företeelser präglas av etniska och sociala uppdelningar. Om detta tvångsmässigt skulle upphöra, så kommer stora delar av medelklassen att uppfatta att samhällskontraktet är rivet, och det står var och en fritt att släppa lojaliteten med systemet. Då kommer t ex en skatterevolt, inträffa som tidigare inte skådats. Men det kan även leda till andra obehagligheter.
Citera
2015-03-31, 11:56
  #149
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Där tycker jag du drar jämförelsen med omfördelningspolitiken alldeles för långt.

Jag tycker vi ska ha ett välfärdssamhälle där vi tvingar folk att betala höga skatter för att finansiera vår gemensamma välfärd.
Jag tycker inte att det är att dra det alldeles för långt. Vi är överens om att vi ska ha ett välfärdssamhälle, men jag tycker inte det är någon större skillnad. Faktum är att jag faktiskt tycker den här bostadsfrågan är lindrigare. När det gäller skatter handlar det om att staten pang bom tar 35% av allt du tjänar. Din grannes lägenhet är inte din, så du har ju egentligen inte så mycket att säga till om.

Citat:
När det gäller attraktiva hyresrätter som ägs av allmännyttan anser jag att det är strikt kötid som gäller. Jag ser inte att det är nödvändigt att "omfördela" dessa enligt andra principer.
Den strikta kötiden tycker jag har börjat spela ut sin roll. När vi ser kötider på över trettio år är det ju bara löjligt egentligen. Förtjänar du verkligen en bostad mindre än någon annan för att dina föräldrar glömde se till att du ställde dig i bostadskö när du var nyfödd?

Citat:
Samtidigt fungerar inte dagens bostadsmarknad. Vi behöver både göra det enklare för privata värdar att bygga och ta ut lönsamma hyror, men även fa fart på allmännyttan så att de bygger billiga hyresrätter i attraktiva områden så att vi får mindre segregerat boende.
Här är vi faktiskt överens. Jag är inte jätteförtjust i detaljerna kring det här. Personligen hade jag föredragit något i stil med att i varje bostadsområde ska det finnas en viss andel billiga hyresrätter. Säg exempelvis en trea för max 8000kr eller så. Sedan skulle man kanske kunna ha en maxinkomst för att få hyra där.

Citat:
Nu kanske jag har missat något, men det är väl enkelt att sätta in en annons om att man vill byta sin hyresrätt i ett schysst område mot en med samma storlek och pris i ett mindre schysst område? Du lär ju få tusen svar på en timme.

Eller menar du bara att det är jobbigt att flytta? Javisst, men nåt får man väl offra för att stötta den politiken vill man ha?
Du menar att min hyresvärd inte har något att säga till om i den frågan?

Men nej, jag skulle inte gjort det ändå, och det är också en stor skillnad på att acceptera några missbrukande grannar jämfört med att flytta till ett område där du är den ende som inte är missbrukare. Jag tycker det är rätt löjligt att kräva att man ska ge 100% bara för att man råkar ha en viss åsikt i en fråga. Som sagt är du ju för skatt, så varför inte betala in dubbelt så mycket? Det borde ju vara bra för att vara bra förebild för de som skattefuskar.
Citera
2015-03-31, 16:14
  #150
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du missar så klart min poäng, i det avgörande ordet alltför. Jag uppskattar ett segregerat samhälle, och det gör de allra flesta, framför allt för egen del. Även många som bor i slum, eller andra sämre områden, gillar i regel att få vara i fred från "de andra", Du vet sådana där fina jävlar studieskulder. Saken är bara den att det inte bör bli alltför stor segregation. Det måste löna sig att var skötsam, och därmed misslöna sig att vara motsatsen, samtidigt som för stora spänningar i samhället riskerar den nationella sammanhållningen. För Sveriges del så är nog emellertid den nationella sammanhållningen på upphällningen, eller redan förbrukad. Likafullt, så kan vi inte acceptera kåkstäder befolkade av människor som inte ens borde vara i landet.
Jo, jag håller med om att det måste finnas någon balans, och lite incitament måste det finnas att vilja jobba. Exakt var gränsen ska gå vet jag dock inte.
Citat:

Det är en beståndsdel. Man kan knappast hävda att man lyckats särskilt bra i livet, om man bor i en knarkarkvart i en illa beryktad förort.
Så du menar att definitionen av att vara skötsam är att lyckas i livet? Om man sköter sig lyckas man?

Citat:
Jo, det vore snyggt! Att det samlade bidragskollektivet gör revolt mot bidragssamhället. Den revolten lär ebba ut så fort kassaflödet sinar.
Har du träffat folk som är nere i skiten? Att leva på socialbidrag är för många ett riktigt helvete, och inte alls den dansen på rosor många har bilden av.



Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Eller menar du bara att det är jobbigt att flytta? Javisst, men nåt får man väl offra för att stötta den politiken vill man ha?
Tillägg till ovanstående. Om man, liksom jag, är för en sådan politik tycker jag det är tillräckligt att man är beredd att se att det händer även i ens eget bostadsområde. Att kräva att man flyttar tycker jag är att kräva på tok för mycket.
Citera
2015-03-31, 16:19
  #151
Medlem
Låter bra för Stockholm-resten av landet blir rensat på hemlösa och alla samlas i Stockholm för att få hyreskontrakt.
Citera
2015-04-12, 12:47
  #152
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om detta tvångsmässigt skulle upphöra, så kommer stora delar av medelklassen att uppfatta att samhällskontraktet är rivet, och det står var och en fritt att släppa lojaliteten med systemet. Då kommer t ex en skatterevolt, inträffa som tidigare inte skådats. Men det kan även leda till andra obehagligheter.

hahaha, vad lever du i för drömvärld?
Så länge medelklassen har jobb, fredagsmys och Gladiatorerna kommer inte ett jävla piss att hända.
Traditionellt är det inte medelklassen som rör om i grytan, det är snarare arbetarklassen/överklassen som står för det, senast det blev någon form av uppror i Sverige var förövrigt 1809.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback