Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-04-09, 22:04
  #25
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Se där, jag har också Shimano Acera och tycker dom funkar fin fint!
Är du säker på att du har mekaniska skivbromsar? Under "Mer information" Så står det att cykeln har hydrauliska bromsar.

Står så iallafall på informationsbladet som jag drog hem innan de uppdaterade sortimentet Men sedan så är jag som sagt helt grön inom cyklar


Så kan kolla närmare på det nästa vecka, för imorgonbitti så drar jag söderut till Sveriges framsida och kommer då inte kunna kolla det förrän på måndag!
Citera
2015-04-09, 22:08
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Står så iallafall på informationsbladet som jag drog hem innan de uppdaterade sortimentet Men sedan så är jag som sagt helt grön inom cyklar


Så kan kolla närmare på det nästa vecka, för imorgonbitti så drar jag söderut till Sveriges framsida och kommer då inte kunna kolla det förrän på måndag!
Det kan nog stämma, såg att det var din cykel so var den gamla modellen, så det är nog inte helt omöjligt att du har mekaniska bromsar, och dom uppdaterat till hydrauliska på nya modellen
Citera
2015-04-09, 22:24
  #27
Medlem
Kethrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Det kan nog stämma, såg att det var din cykel so var den gamla modellen, så det är nog inte helt omöjligt att du har mekaniska bromsar, och dom uppdaterat till hydrauliska på nya modellen

Vad är det för skillnad rent praktiskt och vad är egentligen att föredra för en cykel som jag ska använda den till att cykla fram o tillbaka från jobb m.m. Så drygt 1-3mil stadskörning varje dag.
Citera
2015-04-10, 12:46
  #28
Medlem
slaskbaks avatar
På hydrauliska skivbromsar puttar kolvar på bägge bromsbeläggen medans på mekaniska så ligger det ena bromsbelägget fast medans vajern drar i det andra. Detta gör att man trycker och böjer bromsskivan i sidled med en mekanisk broms men på en hydraulisk får du samma kraft från bägge bromsklossarna mot bromsskivan så den förblir centrerad och rak.
Sedan är olja en bättre kraftöverförare än en vajer. Mindre som kan gå sönder, mindre att serva och lättare att justera.
Citera
2015-04-19, 23:57
  #29
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
På hydrauliska skivbromsar puttar kolvar på bägge bromsbeläggen medans på mekaniska så ligger det ena bromsbelägget fast medans vajern drar i det andra. Detta gör att man trycker och böjer bromsskivan i sidled med en mekanisk broms men på en hydraulisk får du samma kraft från bägge bromsklossarna mot bromsskivan så den förblir centrerad och rak.
Sedan är olja en bättre kraftöverförare än en vajer. Mindre som kan gå sönder, mindre att serva och lättare att justera.
Fast njää.
Vad gäller justeringen så är inte hydraliska lättare om du tänker på att fylla på/lufta bromsarna på en hydraliskt kontra att helt enkelt spänna lite wire på en mekanisk.
Du kommer behöva se över den mekaniska lite oftare, men vad gäller justeringen så är den otroligt simpel.
Citera
2015-04-20, 13:20
  #30
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Fast njää.
Vad gäller justeringen så är inte hydraliska lättare om du tänker på att fylla på/lufta bromsarna på en hydraliskt kontra att helt enkelt spänna lite wire på en mekanisk.
Du kommer behöva se över den mekaniska lite oftare, men vad gäller justeringen så är den otroligt simpel.
Fast joooo ändå.

Justeringen, det vill säga att justera bromsen för att hitta det bästa förhållandet mellan bromsbelägg som ligger så nära skivan som möjligt men inte mot och effektiv bromsverkan så är hydrauliska lättare eftersom de gör det själv.

Att lufta och byta olja är att likställa med att byta vajer och hölje, dvs. sällan återkommande service.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback