Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-04-02, 21:16
  #61
Medlem
Elementarts avatar
Är det någon som har sett Ready Player One ännu?
Citera
2018-04-02, 21:23
  #62
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Är det någon som har sett Ready Player One ännu?
Japp och jag tyckte om den. Inte direkt Great Cinema, däremot Great Fun.
Citera
2018-04-04, 00:45
  #63
Medlem
Estranged62s avatar
Såg den i helgen.. tyckte den var bra! gick därifrån nöjd och glad =) En hel del nostalgi och den typiska "varma" Spielberg känslan infann sig. rekomenderas för de yngre och vuxna.
Citera
2018-04-04, 01:24
  #64
Medlem
BigFatCones avatar
Folk gnäller på att det är för mycket ändrat, att karaktärerna inte var så lika djupa och andra saker. Som jag förvisso absolut håller med om; många saker hade kunnat göras bättre. But are you not entertained? Var det inte action och äventyr? Var det inte en snyggt designad värld? Var det inte apfett att se alla dessa figurer från alla dessa olika IPs gå loss?

Jaja, dom "sabbade" boken. Men stora delar av boken hade inte gjort sig som film. Det är en fucking jävla popcornrulle och inte så mycket mer. Ta den för vad det är.
Citera
2018-04-12, 11:02
  #65
Medlem
pponmms avatar
Jag var iväg och såg filmen igår. Jag hade inga större förväntningar direkt, det var min flickvän som ville se den. Jag hade läst lite ur den här tråden och antog att det som mest skulle vara en okej biofilm. Jag har inte läst boken.

Det som förvånade mig mest var väl att filmen var hela 2h 20min lång, något jag fick reda på precis innan vi åkte. Men men...

Jag hade gett filmen 6/10 i betyg, men endast som en biofilm (motivering kommer senare i inlägget). Flickvännen gav den 4/5, hon är dock mer entusiastisk över nördkultur.

Här följer en motivering för mitt betyg av filmen:
Det var kul att se saker som man kände igen så väl, speciellt en av scenerna med Järnjätten, vilken var en av mina favoriter som barn. Annars kändes det som att det var lite mycket sådant, men det är egentligen inget jag kan hålla emot filmen då det (så som jag uppfattade det) faktiskt var ett av målen när de skapade filmen. Den första betydande actionscenen var lite för rörig, väldigt mycket motionblur, det gäller även en av de senare stora actionscenerna i filmen - men lyckligtvis var det bara ett problem i den första scenen där detta hände.

Jag önskar att actionscenerna var mer välkorrigerade. Actionscenerna i denna film var av typen att det mesta hängde på tur och inte så mycket på karaktärernas faktiska skicklighet och reflexer. Det fanns endast en actionscen där jag upplevde att en av karaktärerna faktiskt gjorde något själv istället för att bara ha ren tur mitt i allt kaos. Jag talar såklart om när en av karaktärerna var obekant med en viss film och därför hamnade i trubbel. Jag hade önskat att se mer sådant. Actionscenerna där allt bara är kaos och där karaktärerna endast har tur, eller där man bara ser dädom dyka upp från ingenstans och slå det sista slaget gör inte så mycket för mig. Men det är en smaksak antar jag.

Ett exempel på film med fenomenala actionscener är The Kingsman. Där känner man lika stor oro som karaktärerna i actionscenerna, det känns som att det kan hända vad som helst istället för att man avslappnat utan fruktan för karaktärerna bara bevittnar actionscenerna.

Jag hade inte gillat den här filmen om jag inte hade sett den på bio, det är en bioupplevelse och inte så mycket mer. Karaktärerna upplevdes som väldigt platta och deras motiv kändes ganska krystade. Det var ont om genuina känslor att som tittare dela med karaktärerna. Det gick att förstå varför dom var på ett visst sätt, men jag kan inte påstå att jag kände det.

Filmens längd var helt okej för vad det var. Den hade nog inte kunna kortas ned - vilket är ovanligt för mig att säga om filmer generellt. Tyvärr kan jag inte riktigt motivera varför, så ta detta stycke med en nypa salt.

Storyn var lite sådär i mitt tycke. Det mest värdefulla sett till storyn var karaktärerna, vilka tyvärr - för mig - var svåra att känna något för. Filmen var för mig mest underhållande på grund av kaoset, även om jag hade föredragit mer smarta actionscener.

Är du osäker på om du ska se filmen eller inte, och därför lutar mot att vänta på att se filme hemma, så rekommenderar jag att du köper biobiljetter och ser den i en stor salong istället. Annars kommer du troligen att bli besviken.

Det var en helt okej film - eller biofilm snarare. Jag kommer inte att se den igen, men jag ångrar inte att jag såg den.

Som sagt, tveka inte att se den på bio om du tycker att den verkar lite intressant. Du lär inte bli besviken då, den är helt okej som biofilm som sagt.

Med anledning av allt ovan så landar den alltså på 6/10 i betyg av mig.


Jag är ledsen om inlägget blev lite rörigt, jag skrev det nämligen på mobilen med den varma solen i ögonen!
Citera
2018-04-12, 12:56
  #66
Medlem
Det borde inte heta "based on the book" i det är fallet "loosely inspired by the book" hade varit bättre, då de egentligen bara tagit idén och sedan ändrat så gott som allt.

Ok film som tidsfördriv, hade inte förväntat mig mera

En miniserie hade varit bättre och gett historien mer rättvisa
Citera
2018-07-27, 19:27
  #67
Medlem
Duerfs avatar
Filmen är tunn som historia men bygger på att publiken skall glatt känna igen referenserna. Det är mer fan service än något annat.

Som spektakel är den godkänd. En 3/5 film som kommer vara som bortblåst ur skallen inom en vecka.
Citera
2019-01-26, 15:37
  #68
Medlem
Jonipoons avatar
Jag har inte läst boken så jag vet inte hur mycket av filmens symbolik och tema återspeglar bokens.

Men shit alltså, den som skrev manuset till denna har en otroligt infantil och naiv världsbild, speciellt när det kommer till företag och affärsmän. Är manuset skrivet av en 15-åring eller? Jag har sett många filmer där storföretag och s.k. "corporations" målas ut som den hemska fienden, och det är ju klassisk Hollywood-propaganda att måla ut de rika som onda och de fattiga som hjältarna - detta beror på att människan gillar att heja på underdogs. Det är samma anledning till varför man hejar på rebellerna i Star Wars och Robin Hood, osv. Detta är något som vanligtvis funkar eftersom manusförfattarna oftast inte låter det gå åt överstyr eller gör saker med glimten i ögat.

Men i "Ready Player One" har manusförfattaren skitit rejält i blå skåpet. Skurken är fullständigt ologisk, det finns ingen affärsman eller företag i världen som skulle agera på det sättet som de gör. Fylla skärmen med 80% reklam? Ingen är så dum i huvudet. Ta till med våld och använda vapen mitt bland folk? Fullständigt ologiskt, deras aktier skulle krascha totalt. Och som vanligt målas uppfinnaren ut som en excentrisk anti-social nörd som pratar på ett konstigt sätt. Och det är naturligtvis endast den excentriska uppfinnaren samt "den vanlige fattige människan" som förstår sig på pop-kultur. Rika människor förstår sig aldrig på popkultur! LOL, så himla fail. Kolla på Bill Gates, Elon Musk, osv. Exempel på affärsmän och uppfinnare som inte är anti-sociala freaks.

Nej, detta hade kunnat göras så mycket bättre.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback