Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-26, 00:42
  #13
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Eftersom hon helt klart hade starka band med nassar.
Detta är något som ibland brukar läggas henne till last, ja. Om det är sant eller inte går säkert att diskutera i evighet om man tycker det är värt besväret. Huruvida Thåström ens hade en susning om dessa rykten går nog inte heller att bringa klarhet i så här i efterhand.

Man kan ta en titt på det sammanhang yttrandet görs i, så klarnar det eventuellt:
Ja jag, jag hatar hela borgeligheten
ja jag, jag hatar hela kungahuset
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag hatar prins Bertil å Carl-Gustav
ja jag, jag hatar Zarah Leander
ja vi, vi ska beväpna oss
Kungahuset, Prins Bertil, Carl (XVI) Gustav, Zarah Leander. För mig ser det här ut som en (icke uttömmande) uppräkning av symboler som hölls för heliga av den borgerlighet som inledningsvis nämns. Man bör inte glömma bort att Ebba Grön väldigt gärna ville vara punk, och i punken var det a och o att angripa allt som kunde ses som konventionellt, borgerligt och etablerat.
__________________
Senast redigerad av Louise 2015-03-26 kl. 00:48.
Citera
2015-03-26, 08:02
  #14
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Detta är något som ibland brukar läggas henne till last, ja. Om det är sant eller inte går säkert att diskutera i evighet om man tycker det är värt besväret. Huruvida Thåström ens hade en susning om dessa rykten går nog inte heller att bringa klarhet i så här i efterhand.

Man kan ta en titt på det sammanhang yttrandet görs i, så klarnar det eventuellt:
Ja jag, jag hatar hela borgeligheten
ja jag, jag hatar hela kungahuset
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag hatar prins Bertil å Carl-Gustav
ja jag, jag hatar Zarah Leander
ja vi, vi ska beväpna oss
Kungahuset, Prins Bertil, Carl (XVI) Gustav, Zarah Leander. För mig ser det här ut som en (icke uttömmande) uppräkning av symboler som hölls för heliga av den borgerlighet som inledningsvis nämns. Man bör inte glömma bort att Ebba Grön väldigt gärna ville vara punk, och i punken var det a och o att angripa allt som kunde ses som konventionellt, borgerligt och etablerat.


Håller helt med dig.
Dock tackade Ebba Grön Zarah Leander på deras avskedsmeddelande till TT
Citera
2015-03-26, 19:48
  #15
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagomtjock
Har ingen aning vem fan det är...
Hon kunde inte höra syrsor och tyckte det var trist, men hon insåg att det var en överkomlig brist.

https://www.youtube.com/watch?v=Do6Ai2lQGEs
Citera
2016-05-10, 19:01
  #16
Medlem
Carlstads avatar
Zarah hatades i måånga låtar t.ex i denna: https://www.youtube.com/watch?v=jx-ybRveSX8 ("Zarah Lenader sa att hon aldrig va nazist...")

Otroligt korkat eftersom hon sjöng om EN enda sak: Kärlek & Kärlek & åter Kärlek! Vilket punkdrottningen Nina Hagen fattade snabbare än alla Zarah-hatare: https://www.youtube.com/watch?v=yFnLVfkfXA4

Ni som ändå inte fattar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Zarah_Leander

Åsså min Zarah-favvo med judisk början: https://www.youtube.com/watch?v=imvD...3BCBAA25B28764

MvH Carlstad
Citera
2018-07-14, 23:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Detta är något som ibland brukar läggas henne till last, ja. Om det är sant eller inte går säkert att diskutera i evighet om man tycker det är värt besväret. Huruvida Thåström ens hade en susning om dessa rykten går nog inte heller att bringa klarhet i så här i efterhand.

Man kan ta en titt på det sammanhang yttrandet görs i, så klarnar det eventuellt:
Ja jag, jag hatar hela borgeligheten
ja jag, jag hatar hela kungahuset
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag svär utifrån mitt hjärta
att vi från förorterna ska beväpna oss
ja vi, vi ska beväpna oss

Ja jag, jag hatar prins Bertil å Carl-Gustav
ja jag, jag hatar Zarah Leander
ja vi, vi ska beväpna oss
Kungahuset, Prins Bertil, Carl (XVI) Gustav, Zarah Leander. För mig ser det här ut som en (icke uttömmande) uppräkning av symboler som hölls för heliga av den borgerlighet som inledningsvis nämns. Man bör inte glömma bort att Ebba Grön väldigt gärna ville vara punk, och i punken var det a och o att angripa allt som kunde ses som konventionellt, borgerligt och etablerat.

Det är Fjodor, inte Thåström, som ligger bakom texten. Vi får alltså spekulera i hur Fjodor tänkte.
Citera
2024-02-07, 14:34
  #18
Medlem
Storstark68s avatar
Zarah vägrade gå med i NSDAP och bli tysk medborgare vilket gjorde Göbbels ännu mer vansinnig. När hennes bostad bombades 1943 återvände hon till Sverige vilket fick Hitler att skriva under en dödsdom där Zarah skulle hängas i Malmö efter kriget.

Ebba Grön var haschgalna anarkister som drömde om ett samhälle utan ett enda aktivt parti men gratis droger till alla.

För övrigt, läs Beata Arnborgs boigrafi om Zarah och Bosse Schöns dito som via Säpos hemliga akt nr. 43 bevisar att hon var antinazist och ickespion.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback