Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-01, 12:38
  #13
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco420
absolut får man effekt, men jag undrar om det påverkar den negativt då den ju jobbar lite emot det på ett sätt..
Ja subuxone som har naloxon ska fungera sämre än subutex. Men båda fungerar, kanske är det inte tillräckligt mycket naloxon i tabletterna.
Citera
2015-04-02, 14:15
  #14
Medlem
polseks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Byråkrater och jurister saknar existensberättigande i den humana sektorn, de är i sig ett enormt slöseri på redan ansatta resurser. Hur det ens är möjligt att upprätthålla föråldrade och illa underbyggda doktriner inom en bransch som ständigt utvecklas framstår som en fars, någon slags parodi på Nord-Koreansk öppenhet...

Ehrm, jag har då aldrig träffat någon sådan som varit emot sprututbyten. Dock oklart vad du menar med "byråkrater": Fredrik Reinfeldt var uttalat emot sprututbyten när gick till val och sedermera blev statsminister och är det så vitt jag vet fortfarande (för att ta ett exempel), likaså maktapparaten i Göteborg (som jag vill minnas styrs av sossar, har dock ej koll på landstinget där uppe). Det är alltså snarare politikerna det är fel på, vilket inte är märkligt om man tittar på vilka organisationer som donerar pengar till partierna (IOGT och andra hel- och halvreligiösa dårar).

I andra hand finns det fortfarande ett kompakt motstånd i stora delar av de anställda inom vården. Att missbrukare betraktas som skit värda är inte direkt en nyhet, och då utgår jag ändå från mina hemtrakter i det relativt upplysta Skåne (där för övrigt ett nytt byte öppnade i Kristianstad för inte så länge sen, finns alltså i Malmö, Lund, Helsingborg och Kstad nu. 0 fall av HIV bland missbrukare i Malmö de senaste fem åren...

Fick själv novaldex i ambulansen (utan att ha tagit några opiater/opioider dock)) för nån vecka sen, slutade med en graciös spya på närmaste läkare när jag landsteg på akuten.
Citera
2015-04-10, 19:16
  #15
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Ehrm, jag har då aldrig träffat någon sådan som varit emot sprututbyten. Dock oklart vad du menar med "byråkrater": Fredrik Reinfeldt var uttalat emot sprututbyten när gick till val och sedermera blev statsminister och är det så vitt jag vet fortfarande (för att ta ett exempel), likaså maktapparaten i Göteborg (som jag vill minnas styrs av sossar, har dock ej koll på landstinget där uppe). Det är alltså snarare politikerna det är fel på, vilket inte är märkligt om man tittar på vilka organisationer som donerar pengar till partierna (IOGT och andra hel- och halvreligiösa dårar).

I andra hand finns det fortfarande ett kompakt motstånd i stora delar av de anställda inom vården. Att missbrukare betraktas som skit värda är inte direkt en nyhet, och då utgår jag ändå från mina hemtrakter i det relativt upplysta Skåne (där för övrigt ett nytt byte öppnade i Kristianstad för inte så länge sen, finns alltså i Malmö, Lund, Helsingborg och Kstad nu. 0 fall av HIV bland missbrukare i Malmö de senaste fem åren...

Fick själv novaldex i ambulansen (utan att ha tagit några opiater/opioider dock)) för nån vecka sen, slutade med en graciös spya på närmaste läkare när jag landsteg på akuten.

Någon är ju emot sprututbyte, annars skulle det väl existera överallt?
Det är just politiker jag menar med jurister och byråkrater.
En gratis kanyl kommer inte skapa nya heroinister, gratis tandvård till "migranter" däremot, det kommer skapa en aldrig sinande kundkrets. Det är därför ideal inte ska styra vården. Så länge vi har nationsgränser är det helt orimligt att kräva betalt av någon. Vem tjänar vem?

Situationen som råder leder till en svårbegriplig tankevurpa, med ett system som värderar människor olika. Är det acceptabelt? Kanske. Men hur förklarar man landstingsskatten? Svenskar är väl också medlemmar i EU? Ska inte vi kunna åtnjuta fri vård? Vem ska betala gratis-kalaset? Ska vårdpersonal jobba ideellt?

Är heroin eller amfetamin dyrt att framställa? Nej. Det är tuggummi-pengar vi snackar om. Det är ett icke-problem av episk proportion.
Vill alla vara pundare om chansen gavs? Nej. Varför dödar vi dem inte rakt av?

-"Vi kommer aldrig ge dig vad du vill ha. Bara så du vet så kommer vi ha koll på dig så du aldrig får ett jobb eller körkort heller. Om du sköter dig får du en ren kanyl. Vi hörs!"

-"Å gud så snällt!"
Citera
2015-04-27, 14:51
  #16
Avstängd
stressadOpressads avatar
Kul att det händer lite på några ställen, men inte tillräckligt fort?

Anordna civil olydnadsaktioner likt Brukarföreningen som inte orkade vänta på godkännanden utan delade ut naloxon ändå.

Alla nätshoppar bör ta in rc-fentanyler och jämt skicka som samples. Det borde leda till statistik de kan räkna på för att inse de ekonomiska fördelarna med att dela ut läkemedel. Detta borde vara den sista delen i planen som får dem att ge efter.
__________________
Senast redigerad av stressadOpressad 2015-04-27 kl. 14:53.
Citera
2015-04-29, 08:43
  #17
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Förutom sängkläder och knark är kostnaden konstant för en vårdplats, vare sig den är tom eller belägrad, även drivmedel och slitage på ambulansfordonet är försumbara kostnader, lite växelmynt jämfört med nybyggnationer av lasarett och underhåll av de befintliga.
Vårdinrättningen och dess personal är (förhoppningsvis) finansierad och alla har "rätten" att nyttja vård, oavsett underliggande orsak. Bert Karlsson med sitt anhang av roffare är kostnader på en nivå där äpplen och äpplen kan jämföras.

Heroinister är heroinister av en anledning. Det mest optimala för alla iblandade är givetvis gratis knark för personer som inte pallar med cold turkey, bankat med ofarliga ämnen i Big Pharmas fabriker, 100% rent med skräddarsydd potens.
Efter det fortsätter verkligheten, utan onödiga offer och uppbrutna källarförråd.
Större delen av pundarna kanske rent utav håller sig över nollan på netto-skalan.

Att det ens förs diskussion om tillåtelsen av substitut är vansinnigt. Byråkrater och jurister saknar existensberättigande i den humana sektorn, de är i sig ett enormt slöseri på redan ansatta resurser. Hur det ens är möjligt att upprätthålla föråldrade och illa underbyggda doktriner inom en bransch som ständigt utvecklas framstår som en fars, någon slags parodi på Nord-Koreansk öppenhet...
Fast nu handlar inte tråden om substitut utan ett ämne som avbryter överdoser utan att för den delen vara narkotisk övht, snarare tvärtom då "behandlade" personer går från påverkad till abstinent på ett ögonblick.
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2015-04-29 kl. 08:47.
Citera
2015-05-04, 23:28
  #18
Medlem
Bertil85s avatar
Någon som vet hur det gick? Har ni fått sprayerna någon?
Citera
2016-07-21, 10:15
  #19
Medlem
Kakistokratis avatar
Är helt novis på ämnet, men om varje (miss-) brukare även har Naloxon i fickan så lär man definitivt tänja på gränsen hur stor dos man kan ta, eller?
Det kan ju inte bara vara positivt, kan jag tycka.

Anledningen till bumpen är att jag såg ett inslag i SVTs morgonsoffa där en representant (Berne?) från brukarföreningen talade sig varm om just Naloxon och då främst i nässpraysform

http://www.svenskabrukarforeningen.se/naloxon/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback