Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 17:41
  #1
Medlem
Tja!

Min macbook har gett upp, det dyker bara upp en gråskärm med en symbol i mitten när jag startar den, så en ny hårddisk är nog behövlig, har redan försökt alla sätt och installera om operativsystemet, utan resultat.

Min nya problem är och hitta rätt hårddisk till rätt pris. Min modell är enligt lådan den kom i: 13.3/2.7/2x2GB/500/SD/GLSY

jag har hittat ett flertal, men jag är totalt värdelös på Apple-datorer, så är det något här som har ett tips?


Tack på förhand!
Citera
2015-03-25, 17:42
  #2
Medlem
tzjs avatar
Vilken version av OS X kör du, och har du provat att hålla inne D under uppstart och kört hårdvarutesten?
Citera
2015-03-25, 18:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Vilken version av OS X kör du, och har du provat att hålla inne D under uppstart och kört hårdvarutesten?

Öhm, vet inte? Hur kikar jag de nu när den är 'död'?

Jag har gjort flertalet "håll inne X och X" och de funkade en gång, då 'formaterade' jag om burken, då den var sjukt seg i vilket fall. En vecka efter så vart de gråskärm med logga, och det går inte och hitta hårddisken längre, såsom de gjorde när jag 'formaterade' om den. Så ja.
Citera
2015-03-25, 23:10
  #4
Medlem
Såhär ser de ut, den hittar ju inte disken, då bör den väl vara död, eller korrupt på något annat vis?

http://imgur.com/qqe1f3L

http://imgur.com/oUf159R
Citera
2015-03-26, 06:51
  #5
Moderator
Rassas avatar
Det ser ut som att disken har gett upp, ja. Eller eventuellt kabeln mellan hårddisken och logikkortet. En ny hårddisk kan du sätta i själv. En 500 Gb 2,5" kostar 600-700 kr. En sån här skulle funka, tex: http://www.kjell.com/sortiment/dator...-500-gb-p91696
Citera
2015-03-27, 08:10
  #6
Medlem
Du kan pröva hålla in CMD+R för att boota upp i recovery mode och sen försöka installera om OS:et igen om disken hittas i programmet (du får tillgång till Skivvertyget genom recovery). Om disken inte hittas så är den förmodligen helt död.

Om du ändå måste köpa en ny disk, så köp en SSD. Nästan alla modeller är kompatibla med Macbooks, men skulle rekommendera en Samsung Evo 850, OCZ Arc/Vertex eller möjligtvis en Sandisk Extreme, dessa har jag testat själv. Finns säkert andra märken som är lika bra.

Bytet är väldigt simpelt och guider kan hittas på t.ex. ifixit.com, hårddisken är i princip direkt tillgänglig under skalet.

För att försöka rädda evt. data kan du ladda ner CloneZilla och skapa en Live USB-sticka med ex. unetbootin. För att starta från USB håller du in vä. alt och väljer USB stickan.
__________________
Senast redigerad av kashol 2015-03-27 kl. 08:13.
Citera
2015-03-29, 22:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashol
Du kan pröva hålla in CMD+R för att boota upp i recovery mode och sen försöka installera om OS:et igen om disken hittas i programmet (du får tillgång till Skivvertyget genom recovery). Om disken inte hittas så är den förmodligen helt död.

Om du ändå måste köpa en ny disk, så köp en SSD. Nästan alla modeller är kompatibla med Macbooks, men skulle rekommendera en Samsung Evo 850, OCZ Arc/Vertex eller möjligtvis en Sandisk Extreme, dessa har jag testat själv. Finns säkert andra märken som är lika bra.

Bytet är väldigt simpelt och guider kan hittas på t.ex. ifixit.com, hårddisken är i princip direkt tillgänglig under skalet.

För att försöka rädda evt. data kan du ladda ner CloneZilla och skapa en Live USB-sticka med ex. unetbootin. För att starta från USB håller du in vä. alt och väljer USB stickan.


Tack för tipset! Detta verkar intressant då jag håller på mycket med film och Photoshop, allt för och få den skiten och snurra snabbare! Billigaste och den med minst strul, vilken skulle du säga? Eller är de en smaksak kontra pris?
Citera
2015-03-29, 23:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Tack för tipset! Detta verkar intressant då jag håller på mycket med film och Photoshop, allt för och få den skiten och snurra snabbare! Billigaste och den med minst strul, vilken skulle du säga? Eller är de en smaksak kontra pris?

Se bara upp med SATA-3 (600 Mbps) ifall du har macbook pro modell typ 2011 och tidigare.

http://www.hardmac.com/news/2011/03/...11-macbook-pro
Citera
2015-04-01, 15:31
  #9
Medlem
Tjena boys!

Nu har jag skaffat mig en ny hårddisk, en HGST travelstar 500gb.
MEN nu när jag är inne i 'disk utility' så hittar den inte disken. Vad har jag gjort för fel? Eller kan de vara kabeln som är piss?

Tacksam för snabba svar, innan skiten hamnar i Siljan.
Citera
2015-04-12, 23:15
  #10
Medlem
BEHÖVER HJÄLP AV NÅGON SOM ÄR KUNNIG PÅ MAC-DATORER!!!

Min macbook Air (1 år gammal) åkte i backen. När jag starta den som vanligt blev det svart och kom upp en mapp med ett frågetecken som blickade. Läste på något forum att man skulle hålla inne cmd (kringla) + R och sedan starta. Gör detta. Kommer vidare till en jordglob som snurrar och frågar efter wi-fi och lösenord, skriver i det. Det börjar ladda en stund, ca 20min max. När det är färdig laddad kommer jag fram till olika förslag.

1. "Återskapa från en Time Machine-Säkerhetskopia" Där kommer jag inte vidare någonstans, utan hamnar på en sida där jag ska välja en säkerhetskopia men har ju ingen.

2. "Installera om OS X" Får godkänna installationen osv sen kommer det upp "Markera den skiva som du vill installera OS X på" och kan inte där välja något utan är helt blankt under och kan inte klicka på "installera"

3. "Få hjälp på nätet" Har läst 100 gånger och följt alla instruktioner men kommer aldrig vidare.

4. "Skrivverktyg" Där ska jag kunna både radera och återskapa skiva. och när jag väljer en skiva "Mac OS X Base System" kan jag kontrollera den och den kollar igenom allt och kommer en grön text där det står att den är felfri. De andra jag kan välja är "disk0" och med den kan jag inte göra något med, inte ens kontrollera.

Det konstiga med detta är att jag har startat om datan genom att klicka på äpplet i vänstra hörnet och då har datan funkat som vanligt. Den startade utan problem. Detta har hänt 3 gånger.

SNÄLLA HJÄLP MIG FÅR PANNE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback