Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 17:28
  #1
Medlem
Mapks avatar
Vad tror ni om min teori att framtidens tidsressenärer märks av i form av spöken i nutid?
Som tidsresande bör man inte ändra något i det förflutna så det passar bra om man kommer hit som osynlig.
Det skulle förklara hur man kan känna närvaro fast ingen finns i rummet, höra röster osv.
Citera
2015-03-25, 17:33
  #2
Medlem
*host*interstellar *host*
Citera
2015-03-25, 17:39
  #3
Medlem
Kobolds avatar
Det kanske är vi som är framtidens tidsresenärer, fast vi vet inte om det och det är vi som är spöken och de som vi tror är spöken är de riktiga människorna.
Citera
2015-03-25, 17:41
  #4
Medlem
pok?s avatar
De typer av platser som brukar vara hemsökta är väl inte direkt några turistmål?
Citera
2015-03-25, 17:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det kanske är vi som är framtidens tidsresenärer, fast vi vet inte om det och det är vi som är spöken och de som vi tror är spöken är de riktiga människorna.

Jag trodde spöken var människor ifrån ett parallellt universum som 'krockar' med vår verklighet.
Citera
2015-03-25, 18:00
  #6
Medlem
sp1rits avatar
Det är ingen teori, det är en hypotes. Dvs inte backad av fakta för 5 öre.
Citera
2015-03-25, 18:14
  #7
Medlem
Relativts avatar
Låter... osannolikt?
Citera
2015-03-26, 03:24
  #8
Medlem
Intressant teori, men om det vore så, vad har det för praktiskt betydelse? Att det skulle vara spännande om det är så som du föreslår är för mig självklart, men skulle det ha nån betydelse för oss nutidas liv? Det skulle vara kul att avslöja en spökresenär och sedan se till att få följa med till framtiden.

Undrar också vad syftet med sådant tidsresande skulle vara. Och varför är spökresenärerna så intresserade av ödehus och gamla slott, men till exempel, och bara som exempel, inte tjejernas/killarnas omklädningsrum? Själv skulle jag som tidsresenär nog fundera över om jag inte kuinde sno med mig hem guld eller nåt annat värdefullt.


Vidare, har du nån idé om hur detta tidsresande går till och hur osynligheten åstadkoms? Hör gärna mer om hur du tänkt.


Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det kanske är vi som är framtidens tidsresenärer, fast vi vet inte om det och det är vi som är spöken och de som vi tror är spöken är de riktiga människorna.

Då vill jag åka hem. Det är ganska tråkigt här.


Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Det är ingen teori, det är en hypotes. Dvs inte backad av fakta för 5 öre.


Wag the dog?
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-03-26 kl. 03:34.
Citera
2015-03-26, 09:56
  #9
Medlem
Mapks avatar
Att övergivna hus och gamla slott blir mer utsatta för dessa tidsresande skulle kunna vara för att portalen helt enkelt befinner sig på såna ställen.
När du kommer hit från framtiden så "landar" du i ett gammalt slott för att sen ta dig på egen hand till din valda destination. Därför blir det självklart mer aktivitet i slottet än hemma hos folk. Precis som det är mer aktivitet i tunnelbanan än i mitt vardagsrum.
Skeptiker har aldrig fått besök från sitt framtida jag, därför har dom varken sett eller hört vilket leder till att dom inte tror.
Eftersom jag inte har tillgång till framtidens teknologi kan jag inte svara på hur det går till. Hade jag kunnat svara på den frågan skulle jag vara rik nu
Citera
2015-03-26, 11:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapk

1. Att övergivna hus och gamla slott blir mer utsatta för dessa tidsresande skulle kunna vara för att portalen helt enkelt befinner sig på såna ställen. När du kommer hit från framtiden så "landar" du i ett gammalt slott för att sen ta dig på egen hand till din valda destination. Därför blir det självklart mer aktivitet i slottet än hemma hos folk. Precis som det är mer aktivitet i tunnelbanan än i mitt vardagsrum.

2. Skeptiker har aldrig fått besök från sitt framtida jag, därför har dom varken sett eller hört vilket leder till att dom inte tror.

3. Eftersom jag inte har tillgång till framtidens teknologi kan jag inte svara på hur det går till. Hade jag kunnat svara på den frågan skulle jag vara rik nu


Tack för ditt trevliga och seriösa svar!


Som du ser har jag redigerat ditt svar vad gäller layout, så att det ska vara lättare att läsa. Hoppas det är ok.


1. Det är en rimlig förklaring. Men hur kan tidsresenärerna känna till ödehus och slott. Jag förstår ju varför de väljer dessa platser, eftersom platserna är folktomma. Men hur vet tidsresenärerna vart de ska resa? Har du någon tanke om det?


2. Ditt svar här får mig att undra om du har fått besök från dessa tidsresenärer. Har du fått sådant besök? Och bjöd du då på Gevalia? Nej, men allvarligt, har du fått sådant besök? För att ett besök från dig själv ska kunna ha ägt rum, så bör tidsresandet ha uppfunnits och utvecklats inom det tidsspann som du kommer att leva, för annars kan du inte ha fått besök av dig själv. Om vi antar att du i dag är 18 år, bara ett antagande då, och sedan tänker oss att du lever tills du är hundra år, då måste tidsresandet ha utvecklats senast år 2097. Annars kan du inte ha fått besök av dig själv. Vidare, om nån som är låt säga 80 år i dag har fått besök av sitt framtida jag, så måste tidsresandet ha utvecklats långt före år 2097.

När det gäller besök av sig själv och den begränsning som det naturligen för med sig, så kan man så klart tänka tanken att tidsresandet uppfanns och utvecklades år 10 847 och att någon då reste tillbaka till den tid då du levde och tog dig med till framtiden och därifrån kunde du resa tillbaka till den tid nu lever. Men det tycker jag verkar lite bökigt. Men om tidsresande är möjligt, så skulle ju just de faktiskt ha kunnat, eller snarare, kunna komma att ske. Bara en tanke, inget annat.


3. Även om du inte känner till hur tidsresandet går till, så har du kanske några tankar om hur det går till. Har du det? Jag undrar också följande. Din teori, eller hypotes om man nu gillar det ordet bättre, är att spöken kan vara tidsresenärer. Har du funderat över varför dessa tidsresor görs? Visst kan nyfikenhet vara ett fullgott skäl. Jag menar, kunde jag resa i tiden skulle jag nog göra det, om inte av annat skäl, så bara just av ren nyfikenhet. Men det kan ju också finnas fler syften med att resa i tiden, andra än bara ren nyfikenhet. Har du funderat på det?


I övrigt vill jag tacka för en spännande och intressant trådstart. Låt dig inte nedslås av kritiker och skeptiker som är nedlåtande och till och med lite hånfulla.
__________________
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-03-26 kl. 11:20.
Citera
2015-03-26, 11:32
  #11
Medlem
Mapks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Tack för ditt trevliga och seriösa svar!


Som du ser har jag redigerat ditt svar vad gäller layout, så att det ska vara lättare att läsa. Hoppas det är ok.


1. Det är en rimlig förklaring. Men hur kan tidsresenärerna känna till ödehus och slott. Jag förstår ju varför de väljer dessa platser, eftersom platserna är folktomma. Men hur vet tidsresenärerna vart de ska resa? Har du någon tanke om det?


2. Ditt svar här får mig att undra om du har fått besök från dessa tidsresenärer. Har du fått sådant besök? Och bjöd du då på Gevalia? Nej, men allvarligt, har du fått sådant besök? För att ett besök från dig själv ska kunna ha ägt rum, så bör tidsresandet ha uppfunnits och utvecklats inom det tidsspann som du kommer att leva, för annars kan du inte ha fått besök av dig själv. Om vi antar att du i dag är 18 år, bara ett antagande då, och sedan tänker oss att du lever tills du är hundra år, då måste tidsresandet ha utvecklats senast år 2097. Annars kan du inte ha fått besök av dig själv. Vidare, om nån som är låt säga 80 år i dag har fått besök av sitt framtida jag, så måste tidsresandet ha utvecklats långt före år 2097.

När det gäller besök av sig själv och den begränsning som det naturligen för med sig, så kan man så klart tänka tanken att tidsresandet uppfanns och utvecklades år 10 847 och att någon då reste tillbaka till den tid då du levde och tog dig med till framtiden och därifrån kunde du resa tillbaka till den tid nu lever. Men det tycker jag verkar lite bökigt. Men om tidsresande är möjligt, så skulle ju just de faktiskt ha kunnat, eller snarare, kunna komma att ske. Bara en tanke, inget annat.


3. Även om du inte känner till hur tidsresandet går till, så har du kanske några tankar om hur det går till. Har du det? Jag undrar också följande. Din teori, eller hypotes om man nu gillar det ordet bättre, är att spöken kan vara tidsresenärer. Har du funderat över varför dessa tidsresor görs? Visst kan nyfikenhet vara ett fullgott skäl. Jag menar, kunde jag resa i tiden skulle jag nog göra det, om inte av annat skäl, så bara just av ren nyfikenhet. Men det kan ju också finnas fler syften med att resa i tiden, andra än bara ren nyfikenhet. Har du funderat på det?


I övrigt vill jag tacka för en spännande och intressant trådstart. Låt dig inte nedslås av kritiker och skeptiker som är nedlåtande och till och med lite hånfulla.

Helt ok att redigera det jag skriver, jag är mycket väl medveten om att jag slarvar på tok för mycket när jag skriver på forum.

1. Eftersom nu redan har varit för framtidens tidsressenärer så bör det inte vara så svårt för dessa att forska bakåt i tiden för att bestämma vart landningen lämpligast ska äga rum.

2. Mig veterligen har jag inte fått besök av mig själv från framtiden, jag har varit med om oförklarliga saker men jag kan inte hävda att det är framtida jag som gjort dessa saker då jag inte sett mig eller ens sett någon.
Det behöver inte alla gånger vara så att man besöker sig själv om man gör en tidsresa. Isf hade inte det inte funnits flera hundra år gamla spökhistorier.jag uttryckte mig nog klumpigt. En skeptiker får inga besök alls från framtiden, varken från sig själv eller sina barnbarn eller barnbarnsbarn eller hur långt in i framtiden vi nu måste gå för att det ska vara rimligt.

3. Jag känner att jag inte är kvalificerad nog att ens gripa efter halmstrån för att lista ut hur en resa genom tiden kan äga rum.
Varför reser man i tiden, nyfikenhet är det givna svaret, studier, lära sig från gamla misstag, kanske en del av historie lektionen i skolan?
Citera
2015-03-26, 12:32
  #12
Medlem
Smellmysockss avatar
För att teorin ska hålla måste tidsresande inte bara vara möjligt idag utan även sedan vi började gå på bakbenen. Tittar man på alla väsen och spöken (se tv4, det ökända) är det en massa gamla primater som kliver omkring i nutiden.

De åker alltså från dåtid till nutid och behöver få assistans med att få en biljett att åka tillbaka till då. Medium kan därför i så fall liknas med någon typ av reseledare som hjälper turister boka om sina biljetter så de kan åka hem.

Så, ifall det finns maskiner, piller eller speciella horn att blåsa i som möjliggör tidsresande i framtiden skulle vi känt till dem sedan "dåtid".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback