Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 14:56
  #1
Medlem
U22s avatar
Som rubriken lyder, hur är det att bo i Tranås? Och hur är orten jämfört med Västervik som ligger inte så jättelångt bort? Bättre/sämre? (Har dessa 2 orter att välja på just nu).

Har bilat igenom Tranås ett par gånger och det slog mig att orten var väldigt fin och mysig i utseendet. Men hur är det annars?
Citera
2015-03-25, 15:15
  #2
Medlem
Adelaides avatar
Av de valen du har så skulle jag lätt köra på Tranås! Det är ett fint ställe, särskilt på somrarna. Det bor väldigt många kulturinriktade människor i Tranås - framför allt musiker. Nån gång om året ordnas det lite musikfestivaler i staden, som är rätt trevliga faktiskt.

Vill du ha närhet till en storstad så duger Jönköping, som inte ligger så särskilt långt bort.

Västervik är en lite större stad, men där upplever (iaf jag) det som jäkligt trist. Inget bra uteliv och människorna verkar leva ett isolerat liv.

Vill du bo i småländsk småstad så ta bostaden i Tranås! Bättre erbjudande lär du väl aldrig få.
Citera
2018-12-17, 11:28
  #3
Medlem
https://www.smalandsdagblad.se/artic...age-i-centrum/ Dom flesta säger nog att Tranås har spårat ur hmmm kod 291 igen?

QUOTE=U22|52778967]Som rubriken lyder, hur är det att bo i Tranås? Och hur är orten jämfört med Västervik som ligger inte så jättelångt bort? Bättre/sämre? (Har dessa 2 orter att välja på just nu).

Har bilat igenom Tranås ett par gånger och det slog mig att orten var väldigt fin och mysig i utseendet. Men hur är det annars?[/quote]
Citera
2018-12-17, 13:32
  #4
Medlem
Väldigt kort tråd i jämförelse med Flashback-favoriten Västervik där allt mellan himmel och jord diskuteras.

Tranås verkar vara en ort och kommun som har haft en i det närmaste konstant befolkning de senaste 40 åren. Alltså varken någon avfolkningsbygd eller tillväxtområde. Det kan vara bra att påminna sig om att det faktiskt finns sådana ställen i Sverige också.

Det är en naturskön, lite bortglömd, del av Sverige.

Frågan är om invånarna är så där släpigt östgötska eller ettrigt småländska i kynnet. Det är ju något av en gränsbygd.
Citera
2019-01-04, 20:43
  #5
Medlem
JabbatheHut360s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Av de valen du har så skulle jag lätt köra på Tranås! Det är ett fint ställe, särskilt på somrarna. Det bor väldigt många kulturinriktade människor i Tranås - framför allt musiker. Nån gång om året ordnas det lite musikfestivaler i staden, som är rätt trevliga faktiskt.

Vill du ha närhet till en storstad så duger Jönköping, som inte ligger så särskilt långt bort.

Västervik är en lite större stad, men där upplever (iaf jag) det som jäkligt trist. Inget bra uteliv och människorna verkar leva ett isolerat liv.

Vill du bo i småländsk småstad så ta bostaden i Tranås! Bättre erbjudande lär du väl aldrig få.


Det är långt att ta sig till en storstad från Tranås. Bäst är Linköping med östgötapendeln.
Men det är lika långt till Jönköping. Dock mycket sämre förbindelser eller vägar dit.
De som jag känner som bott i Tranås har i 9 fall av 10 valt att åka till Linköping om man t.ex ska handla på Ikea eller gå ut på krogen.
Citera
2019-01-06, 13:22
  #6
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Väldigt kort tråd i jämförelse med Flashback-favoriten Västervik där allt mellan himmel och jord diskuteras.

Tranås verkar vara en ort och kommun som har haft en i det närmaste konstant befolkning de senaste 40 åren. Alltså varken någon avfolkningsbygd eller tillväxtområde. Det kan vara bra att påminna sig om att det faktiskt finns sådana ställen i Sverige också.

Det är en naturskön, lite bortglömd, del av Sverige.

Frågan är om invånarna är så där släpigt östgötska eller ettrigt småländska i kynnet. Det är ju något av en gränsbygd.
Tranås är lite som Västervik fast i Jönköpings län. Det är bättre förbindelser åt Östergötland på alla sätt än till resten av länet eller övriga Småland. Det präglar folket med..i dialekt och mentalitet. Enligt all logik borde dessa kommuner göra ett länsbyte sett till dagens situation. Men det kanske löser genom framtida storregioner och därigenom knytas närmare till Östergötland.
Citera
2019-01-06, 13:37
  #7
Medlem
vemvisstes avatar
Nej Tranås är så förändrat efter att alla nyanlända kom hit.
Torget på nyårsnatten var fullt av blattar.
Sedan tar vi den så berömda Storgatan, försök hitta en parkering där, glöm det.
Det ända som är bra är att man kan köpa smuggelcigg billigt här.
I övrigt så finns allt man behöver handla här, så utbudet av butiker är bra.
Kommunen marknads för sig med hjälp av en jävla Ö [Sommen] som också är en ort i Tranås.
Förresten det finns inte en lägenhet att uppbringa om man vill bosätta sig här, även det avskydda bostadsområdet Stoeryd är fullsatt, mest av invandrare.
Tranås är en skit håla
Citera
2019-01-07, 17:46
  #8
Medlem
HasseBanans avatar
Bodde i Tranås i ca 2 och ett halvt år mellan 2006 och sommaren 2008. Naturskönt som flera säger och nära till det mesta. Bra utbud av butiker. Folket däremot är inte så lätt att komma inpå och här finns många kufiska och bohemiska människor, dvs "original" och udda personligheter. Tranås är lite som en skärva av det gamla Sverige, även om orten idag som alla andra har fått sin beskärda del av "berikning".

Stämningen i Tranås är annorlunda än i någon annan stad jag varit i. Lite gammaldags, sådan stämning som brukar bli på olika marknader som anordnas på hösten och våren i vissa städer.

Järnvägsstationen är dåligt planerad och man måste ta en omväg för att gå till och från stan, om man inte vill kliva över spåren.

Vad du än gör, så bosätt dig inte på Fabriksgatan 3. Värre ångesthus (8 våningar och inga fönster i trappuppgången) får man leta efter.
Citera
2019-03-30, 16:11
  #9
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Nej Tranås är så förändrat efter att alla nyanlända kom hit.
Torget på nyårsnatten var fullt av blattar.

Hazarer, har jag märkt av en massa just i Tranås.

Men jag vet att det finns rätt så trevliga villaområden i stadens utkanter.
Citera
2019-04-06, 12:14
  #10
Medlem
Tranås har som mål att komma över 20 000 invånare och då måste man ta till vilka knep som helst verkar det som. Att folk inte har nåt jobb verkar inte vara så viktigt....
Citera
2019-04-06, 13:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Tranås har som mål att komma över 20 000 invånare och då måste man ta till vilka knep som helst verkar det som. Att folk inte har nåt jobb verkar inte vara så viktigt....

Inget unikt för Tranås. Det är bara att gå in på vilken kommuns informationskanal som helst. ”*insert kommuns namn* växer!”. Följt av ett kommunalråd som förklarar att det går bra för Gläfsemåla och att satsningarna nu börjar ge frukt.
Citera
2019-04-07, 18:50
  #12
Medlem
Tranås enda merit är att man har ett kommunalråd som heter Anders Wilander vars enda merit är att han har en bror som spelat lite tennis....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback