Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 07:31
  #1
Medlem
tepss avatar
Tjena.

Som rubriken lyder så undrar jag om mitt Radeon HD 5770 är kompatibelt att köra in i denna dator:

Acer Veriton M265 ----
- CPU Pentium Dual-Core E5300 2.6GHz socket 775
- 4GB DDR2 (2x2) PC2-6400
- 750 GB SATA 7200 rpm
- grafik inbyggt på moderkort

Det ska vara "PCI-E" i moderkortet säger säljaren.


Hur gör jag i framtiden för att ta reda på sånt här?
Citera
2015-03-25, 07:50
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Tjena.

Som rubriken lyder så undrar jag om mitt Radeon HD 5770 är kompatibelt att köra in i denna dator:

Acer Veriton M265 ----
- CPU Pentium Dual-Core E5300 2.6GHz socket 775
- 4GB DDR2 (2x2) PC2-6400
- 750 GB SATA 7200 rpm
- grafik inbyggt på moderkort

Det ska vara "PCI-E" i moderkortet säger säljaren.


Hur gör jag i framtiden för att ta reda på sånt här?

Enligt tillverkarens uppgifter finns det en pci-express 16 slot för grafikkort, men nätaggregatet är bara på 250 watt och orkar knappast driva en 5770 som drar ca 110 watt som mest. Man behöver ha åtminstone 350 watt för att ha en chans att få igång kortet.

Satsa istället på ett mindre kort som bara drar omkring 25 watt. Dessa är i regel också fläktlösa men välj en med fläkt så kan man kanske överklocka något.
Citera
2015-03-25, 08:24
  #3
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt tillverkarens uppgifter finns det en pci-express 16 slot för grafikkort, men nätaggregatet är bara på 250 watt och orkar knappast driva en 5770 som drar ca 110 watt som mest. Man behöver ha åtminstone 350 watt för att ha en chans att få igång kortet.

Satsa istället på ett mindre kort som bara drar omkring 25 watt. Dessa är i regel också fläktlösa men välj en med fläkt så kan man kanske överklocka något.



Tackar för infon.
Tänkte inte så långt som med nätagget.
Har ett 5770 liggandes, därför jag undrade.
Citera
2015-03-25, 14:22
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Tackar för infon.
Tänkte inte så långt som med nätagget.
Har ett 5770 liggandes, därför jag undrade.

Du kan ju alltid testa. Datorn är ju konstruerad med PCI-express 16 slot, och brukar kunna leverera 75 watt till denna slot. 5770 har med största sannolikhet en extra strömanslutning men det är inte säkert att nätaggregatet har en kabel för denna anslutning, men med adapter kan man använda en kabel för strömmatning till hårddisk.

Datorn drar troligen runt 120-130 watt med denna cpu, minne och en hårddisk samt moderkort. Med grafikkortet hamnar förbrukningen på ca 250 watt. Problemet är att man ofta saknar tillräcklig kapacitet vid någon av spänningarna. En del aggregat kan dock leverera tillräckligt med ström vid just de spänningar som behövs, men max 250 watt tillsammans (även om effekten för varje spänning totalt blir typ 300 watt ihop).

Sätter du i grafikkortet, och kopplar på spänningen så kommer den antagligen att starta upp, men kan hänga sig vid hård belastning. Många grafikkort går dock att underklocka vilket sänker strömförbrukningen och då är chansen bättre att det fungerar. Även att underklocka processorn och minne spar ström.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback