Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-25, 01:13
  #1
Medlem
Buffedbygods avatar
Någon som kan tänkas sitta inne på svaret om vad som är fel på min dator.

Okej min rigg:
Moderkort: Asus P5B
CPU: Intel I6600 2,4ghz Dual Core
Grafikkort: Geforce 960GTX
HDD: Kingston SATA 120gb

Okej, datorn började med att för någon månad sen frysa till då och då i runt 30-60sek. Gick inte att röra musen eller tangentbord och all grafik stod still. Däremot funkade Skype samtidigt, så processorn och nätverkskortet funkar ju iaf.

För någon veck sen har den börjat frysa ännu mer. En gång när jag startade om och kollade temperaturen på CPUn så stor det 103c! Men när jag startade om visade den 55c direkt efteråt. Är inte det konstigt??

Under denna tiden har även datorn ibland inte hittat min hdd när jag startat datorn, men gjort det efter man startat om 1-3ggr. Nu hittar den inte hdd alls och jag kan inte boota datorn, skriver detta ifrån mobilen. En till grej so. Är konstigt är att nu ibland när jag startar datorn så visar inte ens skärmen något, utan blinkar som att den väntar på signal, men även detta fixas efter några omstarter.

Blev en stor faktabomb jag vet men jag ville inte utesluta något.

Så man undrar vad tusan det kan vara som är felet här?
Citera
2015-03-25, 03:24
  #2
Medlem
x12s avatar
P5B är ett av de struligaste moderkorten asus haft, lätt förvånad att nåt av dem har funkat såhär länge. Detta gör att misstanken höjs högst avsevärt att moderkortet är defekt.

Det finns en sak till som kan orsaka sådana här bekymmer och det är ett nätagg som ger darriga utspänningar, sånt kan yttra sig på de mest underliga sätt.

Testa ett annat nätagg. Hjälper inte det misstänker jag moderkortet.
Citera
2015-03-25, 07:59
  #3
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
P5B är ett av de struligaste moderkorten asus haft, lätt förvånad att nåt av dem har funkat såhär länge. Detta gör att misstanken höjs högst avsevärt att moderkortet är defekt.

Det finns en sak till som kan orsaka sådana här bekymmer och det är ett nätagg som ger darriga utspänningar, sånt kan yttra sig på de mest underliga sätt.

Testa ett annat nätagg. Hjälper inte det misstänker jag moderkortet.

Tack för svaret, hade inte kunnat hoppats på bättre.

Ja jag får väll börja byta ut och testa komponenter men måste i princip köpa varje del så kommer inte bli billigt att rädda den här åldrande burken.

Får testa med nätagget som sagt.

Tack igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback