Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-24, 22:08
  #1
Medlem
TitanDukes avatar
Hittade info om scholz star .
skulle gärna få tips om bilder och vetenskapliga artiklar och undersökningar .
en tanke som slog mig är att det är många som har argumentet att utomjordingar inte kan ha varit här med tanke på avstånd . men här har ett solsystem varit på ett avstånd som har gjort det möjligt att besöka oss utan några större problem till ock med våran teknik . hur många fler stjärnor finns det med mötande banor eller som har varit nära oss . varför diskuteras inte detta mera .
ref
http://www.space.com/28611-star-flew...ar-system.html

wiki
Scholz's star (WISE designation WISE 0720−0846 or fully WISE J072003.20−084651.2) is a binary stellar system about 17–23 light-years (5.1–7.2 parsecs) from the Sun in the southern constellation Monoceros near the Galactic plane.[2] The primary is a red dwarf with a stellar classification of M9±1 and has 86±2 Jupiter masses.[2] The secondary is probably a T5 brown dwarf with 65±12 Jupiter masses.[2] The system has 0.15 solar masses.[2] The pair orbit at a distance of about 0.8 astronomical units (120,000,000 kilometers; 74,000,000 miles).[2] The system has an apparent magnitude of 18.3,[2] and is estimated to be between 3 and 10 billion years old.[2] With a parallax of 166 mas (0.166 arcseconds), there are about 80 known star systems closer to the Sun.[5] It is a late discovery, as far as nearby stars go, because past efforts concentrated on high-proper-motion objects.

It is estimated that the WISE 0720-0846 system passed about 52,000 astronomical units (0.25 parsecs; 0.82 light-years) from the Sun about 70,000 years ago.[2][4] Simulations using a 2-sigma solution with a 98% confidence level show that the star passed within 120,000 AU (0.58 pc; 1.9 ly) of the Sun.[2] Comets perturbed from the Oort cloud would require roughly 2 million years to get to the inner Solar System.[2] At closest approach the star would have had an apparent magnitude of about 11.4.[3] A star is expected to pass through the Oort Cloud every 100,000 years or so.[3] An approach as close or closer than 52,000 AU is expected to occur about every 9 million years.[2]

The star was first discovered to be near the solar system by astronomer Ralf-Dieter Scholz,[4] announced on arXiv in November 2013, and has been nicknamed Scholz's star.
Citera
2015-03-25, 18:57
  #2
Medlem
Sadomans avatar
Det är inget nytt att stjärnor rör sig och att de kommer betydligt närmare vårt solsystem ibland än de närmsta stjärnorna är nu. Men du kommer med en ny intressant tanke: att ett helt annat solsystem likt vårt kanske befunnits sig betydligt närmare oss en gång för inte en helt orimlig tid sen. Om Scholz stjärna varit så nära solen för bara 70000-100000 år sedan, då det fanns människor på jorden, så kanske något mer likt solen funnits närmare jorden för 5-10-20 miljoner år sen. Om en intelligent civilisation fanns på en planet vid den stjärnan och de hade velat besöka jorden så hade de kunnat göra det. Det är en väldigt skillnad att resa 25000 ljusår och att bara behöva resa 0,8 ljusår.

Jag läste faktiskt en stor artikel om hur stjärnor rört sig och kommer att röra sig i proportion till jorden. Jag blev förvånad över hur nära, och hur ofta stjärnor kommer nära, jorden. Jag måste hitta den artikeln igen. Den blev plötsligt än mer intressant...
Citera
2015-03-26, 01:53
  #3
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag läste faktiskt en stor artikel om hur stjärnor rört sig och kommer att röra sig i proportion till jorden. Jag blev förvånad över hur nära, och hur ofta stjärnor kommer nära, jorden. Jag måste hitta den artikeln igen. Den blev plötsligt än mer intressant...


skulle gärna läsa den artikeln .
Citera
2015-03-26, 10:29
  #4
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
skulle gärna läsa den artikeln .

Ska leta upp den. Jag snubblade på den när jag undersökte de stjärnor som är närmast jorden. Ska se om jag kan gå tillbaka i mina fotsteg men tills vidare har Wikipedia en liten lista. Artikeln nämner även Scholz stjärna.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...d_brown_dwarfs
Citera
2015-03-29, 20:11
  #5
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...d_brown_dwarfs

Tackar för det
Citera
2015-03-29, 20:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TitanDuke
en tanke som slog mig är att det är många som har argumentet att utomjordingar inte kan ha varit här med tanke på avstånd . men här har ett solsystem varit på ett avstånd som har gjort det möjligt att besöka oss utan några större problem till ock med våran teknik .
Fast om de inte hade en civilisation som var kapabel att resa ut i rymden just då, kunde de inte besöka oss. Det är en hel del som måste klaffa för ett besök.
Citera
2015-03-29, 22:17
  #7
Medlem
TitanDukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Fast om de inte hade en civilisation som var kapabel att resa ut i rymden just då, kunde de inte besöka oss. Det är en hel del som måste klaffa för ett besök.

men det skulle vara en extremt stor driv kraft , att komma till den tekniken , tror vi skulle själva får en kick , om inte i ett upptände syfte så skulle man nog se att det var ett möjligt militärt hot .
Citera
2021-10-05, 21:45
  #8
Medlem
Men avstånden ökar väl hela tiden? Universum utvidgar sig brukar dom ju säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback