2015-03-24, 21:06
Medlem
Harry_s avatar
om jag köper tomt kontant för 1mille och lånar 1.5mille för att bygga huset
när allt är klart är huset inkl tomten kanske är värt närmare 4mille.
gäller nya amorteringskraven mig oxå då?
Citera
2015-03-24, 22:57
Medlem
mastejags avatar
Du kommer nog inte undan med 2.5 milj för ett nybyggt hus så vida du inte bygger allt själv och även då tror jag att det kommer bli svårt om du ska ha vettiga ytskikt osv. Men för att svara på frågeställningen så är det väl som så att det ska amorteras ner till 75% har du då en lägre belåning än så är du icke berörd.
Citera
2015-03-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Du kommer nog inte undan med 2.5 milj för ett nybyggt hus så vida du inte bygger allt själv och även då tror jag att det kommer bli svårt om du ska ha vettiga ytskikt osv. Men för att svara på frågeställningen så är det väl som så att det ska amorteras ner till 75% har du då en lägre belåning än så är du icke berörd.

Nej det ska amortera 2% per år ner till 75%, men sen ska det amortera 1% per år ner till 50%
Citera
2015-03-25, 04:58
Medlem
Enydrions avatar
Tror jag läst att annat gällde för nybyggen?
Citera
2015-03-25, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Nej det ska amortera 2% per år ner till 75%, men sen ska det amortera 1% per år ner till 50%

Fast totala lånet är då 1.5mkr på värdering 4mkr vilket är under 50% och således inget krav på amortering.

Varför skulle inte samma regler gälla vid nybygge?
Citera
2015-03-25, 10:22
Medlem
Enydrions avatar
jag kan ha missuppfattat såna här rubriker http://www.aftonbladet.se/minekonomi...cle20475920.ab

Annars prova att läsa här, de brukar ha koll på sånt här:

http://www.byggahus.se/forum/priser-...h-nybygge.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in