Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-24, 15:52
  #1
Medlem
Hej, jag bor i Italien och har inte tillgång till spis, mitt kök är outrustat så jag kan inte laga mat direkt, men jag har tillgång till ugn som jag använder ibland.
Har börjat träna och vill ha lite synpunkter på mina måltider, jag har ett BMI på 24.3-24.9 ungefär, så lite lätt överviktig.
Mitt mål med träningen är att bygga lite på musklerna då man inte aktiverar dom på samma sätt som i Sverige, där lyfter man ju diverse saker lite då och då, samt gå ner i vikt/minska i fettprocent.

Alright, såhär kan en vecka se ut matmässigt, jag har bra koll på kalorierna och har sen jag flyttat ner hit stadigt gått ner ett par kg, så bara för att maten kan klassas som skräpmat så ligger jag inte dåligt kalorimässigt sett.

Måndag: Fryspizza+Baguette (Salami/ ost och skinka/ kyckling)
Tisdag: Skrovmål med ost+bacon+ägg, ingen sås, snålt med bacon. Curryketchup på pommesen
Onsdag: Carbonara/Köttbullar+pasta, Baguette
Torsdag: Ostburgare+pommes, eventuellt en baguette också.
Fredag: Pizza med Tomater, Mozzarella, lök, paprika, majs, jalapenos, pepperoni.
Lördag: Kyckling kiev+pommes (inte restaurang, halvfabrikat)+fryspizza/baguette
Söndag: Valfri pasta+Ostburgare


Samt ibland ett par cider, chips (dragit ner på det nu när jag börjat träna, samt köper bara 30g påsar)/liten chokladkaka eller mandariner, ibland äter jag även caesarsallad osv, blir lite olika varje vecka men brukar hålla koll på kalorierna.
Förstår att det är omöjligt att veta näringsinnehållet i allt det här, men känns det som att jag bör komplettera med något? Har bra tillgång till diverse frukter/grönsaker men somsagt kan jag inte tillaga det, har någon halvstor affär med hyffsat sortiment inom nära avstånd.

Samt två frågor till, är det bättre att byta ut majonäs mot curryketchup? Det blir ju mindre kalorier, men man måste ju räkna med att majonäsen även är mer näringsrik?
Såhär kan en "typisk" pizza se ut, http://i.gyazo.com/acd7d5ef5a8e2d4a3ef5b2529b31b662.png ,någon som har lust att gissa kalorier i en sån? Toppingen är det jag beskrev som Fredagens måltid, måste ju vara avsevärt mycket mindre kalorier än en svensk turkpizza?
Citera
2015-03-24, 16:10
  #2
Medlem
Om detta är skräpmat från tex Donken och andra snabbmatsställen är det extremt snålt med riktig näring. Menmen eftersom du säger att du bara har tillgång till detta skulle jag komplettera med proteinpulver och multivitamintabletter tex Berocca för att få i sig viktiga aminosyror och vitaminer och mineraler.

Det är ju verkligen inte hälsosamt att leva som du gör så hoppas att det inte är under en längre period.
__________________
Senast redigerad av thenarc 2015-03-24 kl. 16:12.
Citera
2015-03-24, 16:13
  #3
Medlem
mphummers avatar
Om du har en ugn så kan du ju skippa en hel del av den snabbmaten du idag får i dig. Kan inte tänka mig att det du äter innehåller speciellt mycket näring och det låter även riktigt onyttig.

Du kan tex köpa rotfrukter och skiva och slänga in i ugnen, samt en köttbit som får tillagas där. Även kyckling blir väldigt gott.

Finns mycket rätter du kan laga själv med bara en ugn =)
Citera
2015-03-24, 16:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thenarc
Om detta är skräpmat från tex Donken och andra snabbmatsställen är det extremt snålt med riktig näring. Menmen eftersom du säger att du bara har tillgång till detta skulle jag komplettera med proteinpulver och multivitamintabletter tex Berocca för att komplettera med viktiga aminosyror och vitaminer och mineraler som du annars inte skulle få i dig.

Det är ju verkligen inte hälsosamt att leva som du gör så hoppas att det inte är under en längre period.
Glömde säga, det är alltid "hemlagad" mat, riktiga burgare samt bröd, så vet inte om det egentligen är skräpmat. http://i.gyazo.com/acd7d5ef5a8e2d4a3ef5b2529b31b662.png så kan t.ex en pizza se ut, burgare är väl inte så hemskt dåligt heller? Köttfärs, ägg, en skiva bacon, lite ost, samt vitt bröd? Skulle ju vara det vita brödet som är dåligt isf.
Citera
2015-03-24, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Om du har en ugn så kan du ju skippa en hel del av den snabbmaten du idag får i dig. Kan inte tänka mig att det du äter innehåller speciellt mycket näring och det låter även riktigt onyttig.

Du kan tex köpa rotfrukter och skiva och slänga in i ugnen, samt en köttbit som får tillagas där. Även kyckling blir väldigt gott.

Finns mycket rätter du kan laga själv med bara en ugn =)
Har inget vettigt kök att laga mat i, inga knivar/skärbrädor m.m, men jag kan köpa morötter och käka dom råa ialafall, vettig idé?
Citera
2015-03-26, 12:43
  #6
Medlem
Hm, läst på litegranna om deffning m.m.. jag vill ju gå ner i vikt, samt behålla så mycket muskler som möjligt, just nu går jag bara ner i vikt, vet inte hur det ser ut på muskelsidan, men jag äter ganska lite proteiner (antar jag?, postade matschema i trådstarten)
Tips på vettiga grejer för att öka den? Vill helst inte käka proteinpulver, men om inget annat finns så..
Mozzarella+tomater? Är inte en så stor fan av "rå" mozzarella, så alla tips uppskattas!
Citera
2015-03-27, 08:56
  #7
Medlem
Kan du inte koka ett ägg ens?
Citera
2015-03-27, 14:25
  #8
Medlem
Kernkrafts avatar
Du kan koka ris i ugnen. Allt kött kan lagas i ugnen. Rotfrukter kan lagas i ugnen. Du har allt du behöver.
Citera
2015-03-30, 21:47
  #9
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Har inget vettigt kök att laga mat i, inga knivar/skärbrädor m.m, men jag kan köpa morötter och käka dom råa ialafall, vettig idé?
Låter som att du bara är lat.

Om du har råd att köpa färdigmat var och varannan dag så har du definitivt råd att köpa en skärbräda, en kniv och en rotfruktsskalare. Sen är det bara att börja laga mat med hjälp av ugnen. Kött och grönsaker går som skrivet utmärkt. De dagar du inte orkar laga en "riktig måltid" kan du alltid köpa någon köttprodukt som är redo att ätas som den är och sedan göra en enkel sallad till.

Lycka till!
Citera
2015-03-30, 22:27
  #10
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Hej, jag bor i Italien och har inte tillgång till spis, mitt kök är outrustat så jag kan inte laga mat direkt, men jag har tillgång till ugn som jag använder ibland.
Har börjat träna och vill ha lite synpunkter på mina måltider, jag har ett BMI på 24.3-24.9 ungefär, så lite lätt överviktig.
Mitt mål med träningen är att bygga lite på musklerna då man inte aktiverar dom på samma sätt som i Sverige, där lyfter man ju diverse saker lite då och då, samt gå ner i vikt/minska i fettprocent.

Alright, såhär kan en vecka se ut matmässigt, jag har bra koll på kalorierna och har sen jag flyttat ner hit stadigt gått ner ett par kg, så bara för att maten kan klassas som skräpmat så ligger jag inte dåligt kalorimässigt sett.

Måndag: Fryspizza+Baguette (Salami/ ost och skinka/ kyckling)
Tisdag: Skrovmål med ost+bacon+ägg, ingen sås, snålt med bacon. Curryketchup på pommesen
Onsdag: Carbonara/Köttbullar+pasta, Baguette
Torsdag: Ostburgare+pommes, eventuellt en baguette också.
Fredag: Pizza med Tomater, Mozzarella, lök, paprika, majs, jalapenos, pepperoni.
Lördag: Kyckling kiev+pommes (inte restaurang, halvfabrikat)+fryspizza/baguette
Söndag: Valfri pasta+Ostburgare


Samt ibland ett par cider, chips (dragit ner på det nu när jag börjat träna, samt köper bara 30g påsar)/liten chokladkaka eller mandariner, ibland äter jag även caesarsallad osv, blir lite olika varje vecka men brukar hålla koll på kalorierna.
Förstår att det är omöjligt att veta näringsinnehållet i allt det här, men känns det som att jag bör komplettera med något? Har bra tillgång till diverse frukter/grönsaker men somsagt kan jag inte tillaga det, har någon halvstor affär med hyffsat sortiment inom nära avstånd.


Du kan alltid laga sallad. Byt ut pizza, burgare och pommes mot kyckling sallad. Gå promenader och gör morgon gympa, nåt program från youtube eller åtminstone några pushups, så är du på en bättre väg.
Citera
2015-03-31, 09:09
  #11
Medlem
Pattsons avatar
Varför inte köpa portabla spisplattor http://www.fritidstillbehor.se/20.0....b4d50d95ba.jpg? Tar inte mycket plats och kostar inte så många kronor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback