Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-03, 23:16
  #4909
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så din gissning "en kapare passar på att ta sig in" framhåller du nu i retrospektiv som 100 % korrekt??? Det var ju ingen kapare som tog sig in när kaptenen gick på dass.

Ja min 'gissning/teori' bland alla andra visade sig stämma till 100%, iofs visade sig kaparen vara styrman men faktum är att kapten gick på toaletten och styrman kapade flygplanet, dvs han var kaparen, 100% rätt.

Suck it up!

/Provokatör
Citera
2017-05-03, 23:26
  #4910
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Ja min 'gissning/teori' bland alla andra visade sig stämma till 100%, iofs visade sig kaparen vara styrman men faktum är att kapten gick på toaletten och styrman kapade flygplanet, dvs han var kaparen, 100% rätt.

Suck it up!

/Provokatör
Nej, du skev ju att kaparen tog sig in i cockpit när kaptenen gick på muggen, alltså implicit att han inte var där redan innan utan att det tvärtom var någon som inledningsvis hade befunnit sig i kabinen och inte cockpit, med andra ord inte andrepiloten. Ett halvt rätt för sambandet med toalettbesöket men fel gissning på gärningsman.
Citera
2017-05-04, 01:23
  #4911
Medlem
Jofs avatar
Min poäng är att bland alla hundratals hypoteserna så verkade just den riktiga vara väldigt fjärran från nästan alla. DET i sig säger är intressant.

Såg också när jag bläddrade bakåt att vår småaggressive Provokatör här, verkligen hade ett intressant och träffsäkert PS. Det var nog det jag tänkte på som den förste som tar upp det som sedan visade sig vara rätt. Utvidgat suicid m a o.

Men han skriver samtidigt: Jag tror fortfarande på att det var en terrorhandling Och argumenterar sen för det.

Själv tog jag upp ideen dagen efter "morden" i mitt andra inlägg i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Utvidgat suicid?
Inte ovanligt att den som vill ta livet av sig vill ta med sig andra människor in i döden.

Har vi något psykstatus på piloterna?

Och utvecklar den i senare inlägg. Men det var ju en känsla bara, när andra hypoteser inte verkade funka.
Citera
2017-05-21, 12:57
  #4912
Medlem
zebra121s avatar
Tanken att Dalkurds lag i superettan kunde varit de som slaktades i denna tragiska olycka slog mig idag. De valde en annan resväg i och med väntetiden har jag för mig.
RIP alla omkomna. Herre jösses vad val av resor kan vara livsavgörande ibland.
Citera
2022-05-08, 19:56
  #4913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Det borde finnas möjlighet att ta kontroll över planet via kontrolltornet om man misstänker att en olycka har inträffat eller om terrorister tagit över planet.

This. Det är framtiden. Att ett radiotorn ska kunna ta full kontroll över ett passagerarplan om man misstänker kraftiga avvikelser, kapnings- eller murder-suicide-försök.
Citera
2022-05-08, 20:27
  #4914
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
This. Det är framtiden. Att ett radiotorn ska kunna ta full kontroll över ett passagerarplan om man misstänker kraftiga avvikelser, kapnings- eller murder-suicide-försök.
Om tornet blir kapat då?

Eller om datalänken som i så fall skulle användas för att ta kontrollen över flygplan skulle hackas? Då hade man kunnat fjärrstyra tusentals passagerarplan samtidigt. Det hade varit terroristers våta dröm.
__________________
Senast redigerad av ksv 2022-05-08 kl. 20:38.
Citera
2022-05-08, 22:14
  #4915
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Tanken att Dalkurds lag i superettan kunde varit de som slaktades i denna tragiska olycka slog mig idag. De valde en annan resväg i och med väntetiden har jag för mig.
RIP alla omkomna. Herre jösses vad val av resor kan vara livsavgörande ibland.
Vad då "olycka"?
Är ju för fan ett massmord.
Citera
2022-05-09, 07:36
  #4916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Om tornet blir kapat då?

Eller om datalänken som i så fall skulle användas för att ta kontrollen över flygplan skulle hackas? Då hade man kunnat fjärrstyra tusentals passagerarplan samtidigt. Det hade varit terroristers våta dröm.

Du har viktiga poänger. Angående om tornet blir kapat - det skulle kunna finnas minst två separata enheter på två helt olika platser som måste auktorisera ett övertagande, man kan använda sig av en mängd olika säkerhetselement. Det skulle alltså inte räcka med att kapa ett torn, för det skulle kunna finnas krav på auktorisering från en eller flera andra varandra ej närliggande platser för att kunna ta över planet. Eller nåt... Fan vet jag. Och nej, det är ju inte så kul om systemet hackas.
Citera
2022-05-10, 16:34
  #4917
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Vad då "olycka"?
Är ju för fan ett massmord.

Sant.
Citera
2022-05-17, 19:44
  #4918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
This. Det är framtiden. Att ett radiotorn ska kunna ta full kontroll över ett passagerarplan om man misstänker kraftiga avvikelser, kapnings- eller murder-suicide-försök.

Frekvensen för kapning etc är så låg att det inte är ekonomiskt försvarbart att implementera ett sådant system.
Citera
2022-12-02, 23:13
  #4919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
nån som vet om man hinner känna nån smärta om man störtar rakt in i en bergvägg eller blir allt bara svart direkt??
Det tog 0,2 sekunder från att nosen träffade bergväggen tills att planet var helt borta. Så svart direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback