Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-23, 22:38
  #1
Medlem
Finns det någon här med erfarenhet av vad man kan kalla "frivillig arbetslöshet", alltså att man inte har någon anställning (eller studerar, är egenföretagare, pensionär, sjukskriven etc) och heller inte vill ha det?

Hur försörjer ni er? Vad gör ni med all ledig tid?

(Jag frågar därför att jag håller på med en uppsats om ämnet, om någon därför kan tänka sig att ställa upp på en intervju (helt anonymt) blir jag glad. PM:a i så fall.)
Citera
2015-03-23, 23:02
  #2
Medlem
För fyra år sedan gjorde jag ingenting,ärvde femhundratusen så satt mest hemma och spela xbox,tränade på gym och drack bira på helgerna med polarna. Var 19 år gammal då. Åkte på några resor också så pengarna var ju slut på 2 år så man var sen tvungen att jobba.

Tyvärr gick det mesta av pengarna till droger och horor.
Citera
2015-03-23, 23:12
  #3
Medlem
FrankBucks avatar
Pratar du om att leva helt utan inkomster? Är en pensionär "frivilligt" arbetslös enligt dig?
Citera
2015-03-23, 23:28
  #4
Medlem
Blaze.s avatar
Har inte jobbat fulltid på över ett år. Ibland kan jag riktigt njuta över att inte behöva gå upp tidigt på morgonen men i allmänhet blir det ganska drygt. Till en början ville jag inte ha något jobb eftersom jag lyckats jobba ihop tillräckligt för att resa och mer där till. Ca 60 000 kr. När jag kom hem efter resandet har jag blivit förslappad. Bor hemma och därmed har jag klarat mig på 40 000 på ett år och lite mer. Folk jobbar mer än vad de behöver, visst jag har haft den turen att jag kan bo hemma även om päronen har lackat ur som fan och vi går varann på nerverna. Hade jag haft en etta där jag bor hade jag lätt kommit undan med max 4k i månaden så hade ändå inte behövt jobba första 6 månaderna.

Vad som kan resultera detta är att efter att ha haft pengar att klara sig på har jag njutit över att gå hemma i flera månader. Nu börjar pengarna ta slut och jag vill inget mer än att skaffa egen lya och ett fast jobb.
Citera
2015-03-23, 23:32
  #5
Medlem
Hoppa av gymnasie första året, fick endå studiebidrag ett tag och hade kvar en massa pengar sen tidigare...... var också på skolan ca 3 dagar per månad i trean, om du räknar de som arbetslös? Vad man gjorde dagarna? Sov/for till stan, drev omkring med nån kompis etc....

Var också arbetslös ca 1 månad efter jag tog studenten, överlevde deg också
Citera
2015-03-23, 23:43
  #6
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag slutade jobba för några år sen, nu becknar jag bara lite knark och gör lite vad jag känner för. Är rätt nice, förutom att jag är lite fattig.
Citera
2015-03-24, 03:29
  #7
Avstängd
Var inskriven på arbetsförmedlingen för att få pengar, så var tvungen att gå till jobbcoach. Ägnade mig mest åt att träna och filosofera. Arbetsförmedlingen gjorde mig slappare, eftersom jag ägnade dagarna (tror bara det var typ 2 halvdagar per vecka) åt att sitta vid en dator och gjorde allt annat än att söka jobb. Samt umgås med andra som var lika slappa. Det gjorde att man fick den sociala biten. Tycker nästan arbetsförmedlingen är en sjuk institution.

Nu är jag nästan i samma sits igen, inför höstens universitetsstudier. Snart klar på komvux, och då blir det 4 1/2 månads slappande. Söka sommarjobb kommer inte på fråga.
Citera
2015-03-24, 10:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumshooter
Var inskriven på arbetsförmedlingen för att få pengar, så var tvungen att gå till jobbcoach. Ägnade mig mest åt att träna och filosofera. Arbetsförmedlingen gjorde mig slappare, eftersom jag ägnade dagarna (tror bara det var typ 2 halvdagar per vecka) åt att sitta vid en dator och gjorde allt annat än att söka jobb. Samt umgås med andra som var lika slappa. Det gjorde att man fick den sociala biten. Tycker nästan arbetsförmedlingen är en sjuk institution.

Nu är jag nästan i samma sits igen, inför höstens universitetsstudier. Snart klar på komvux, och då blir det 4 1/2 månads slappande. Söka sommarjobb kommer inte på fråga.

Hur gammal är du? Varför inte skaffa sej ett sommarjobb innan universitetsstudierna, vill du vara fattiglappen på universitetet som snyltar på alla andra och bara gnäller att du inte har råd med än det ena än det andra? Ingen gillar att umgås med en fattig gnällig människa. Lycka till i ensamheten.
Citera
2015-03-24, 18:01
  #9
Medlem
BetongNasses avatar
Du bör skicka frågan till Mona Sahlin, hon kan säkert sätta dig i kontakt med några örebroare som kan svara.
Svenskar kan inte vara frivilligt arbetslösa om de inte är förrökta haschtomtar med medlemskort i AFA att visa upp.
Rasbiologin lever och frodas på arbetsförmedlingen tillsammans med Luthers ande.
Citera
2015-03-25, 00:47
  #10
Medlem
AndrewBernards avatar
Jag antar att jag var frivilligt arbetslös en tid efter studenten. Jag visste inte riktigt vad jag ville göra efter det så jag tog ett par år tills jag insåg att jag ville vidare i livet och påbörjade mina fortsatta studier.

Vad gjorde jag? Läste en hel del olika böcker, såg en del dokumentärer, testade lite nya saker i livet och umgicks med vänner och bekanta.

Hur försörjde jag mig? Jag levde på de resurser som fanns till mitt förfogande.
Citera
2015-03-25, 00:57
  #11
Medlem
Jag har varit frivilligt arbetslös i perioder. Har då levt från av sparat kapital. Det är knappast svårt att fördriva tiden 2015 när man har dator osv till förfogande.
Citera
2015-03-25, 00:59
  #12
Medlem
NovaOculuss avatar
Varför skall jag jobba när folk betalar min alkohol och snabbmat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback