Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 21:13
  #1
Medlem
Hej!

Min flickvän tänkte köpa en ny kamera men är lite osäker på om hon behöver det! Jag har noll koll på kameror så därför vänder jag mig till er

Hon har en Nikon D80 och tänkte nu möjligtvis köpa en Nikon D7100.
Är det värt det när det gäller kvalitén på bilderna?
Hon har haft kameran i flera år och funderar därför på en uppgradering

Hon har ganska nyligen köpt ett nytt objektiv som heter AF-S DX Micro Nikkor 85mm f/3.5G ED VR och så har hon ett tidigare som är ett Nikon 70-300mm.

Kort och gott, behöver hon köpa en ny kamera tycker ni eller om objektivet kanske gör tillräcklig skillnad!

Hon är ju ute efter super fina bilder så

Tack på förhand!
// Hueaa
Citera
2015-03-23, 22:48
  #2
Medlem
D7100 är många år nyare än D80. Även om D80 säkert var en mycket bra kamera när den kom, har utvecklingen gått framåt under alla dessa år. Jag tycker hon ska köpa en ny kamera.
Citera
2015-03-24, 00:08
  #3
Medlem
swebarbs avatar
http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D80

bara ett snabbt mellan dom två visst kan det löna sig kanske men d80 är ju faktiskt en bra kamera än idag, systemkameror tycker jag åldras väldigt bra till skillnad från kompaktkameror. ett nytt objektiv till en äldre kamera är oftast bättre än at motivera köpa ett nytt kamerahus känns lite onödigt faktiskt såvida man inte behöver dom nyare funktioner som dom har idag, live view osv..
Citera
2015-03-24, 14:21
  #4
Medlem
Om hon nu väljer att köpa en ny kamera, tycker ni då att hon ska gå på Nikon D7100 eller finns det kanske något mer prisvärt, eller liknande som är billigare etc?

// Hueaa
Citera
2017-11-06, 11:51
  #5
Medlem
HobbyHitlers avatar
Bump.
Antar att flickvännen skaffat ny kamera för längesedan. (kanske ny pojkvän också?) Kan i alla fall säga att såhär två och ett halvt år senare så är D7100 fortfarande en riktigt bra systemkamera och nypriset har dessutom sjunkit då modellen har några år på nacken och saknar wifi och annan skit som bara "gadget whores" behöver.
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2017-11-06 kl. 12:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback