Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-25, 17:01
  #13
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamndebra
Tack för nytt detaljerat och informativt svar. Ni är snälla som lägger ner tid på att svara mig på mina frågor.
Leveransadressen ska vara hans egen adress, jag tänker inte beställa saker och sedan behålla dom. Tänkte om man skulle beställa saker som kanske inte är så kul och trevligt att få.
Det bästa är alltså att åka en bit från hemmet då borde det vara omöjligt att spåra det till mig om jag förstått era svar rätt?
Om jag förstått svaren rätt så är det lättare att spåra en mobiltelefon med precision än ett mobilt bredband? Men om jag aldrig har dessa sakerna påslagna i närheten av mitt hem blir det jättesvårt för polisen att spåra mig?
Några andra frågor, om nu svinet skulle säga att det är jag som gjort detta, hur gör polisen då? Räcker det med att han berättar för dom att det är jag, eller måste polisen kunna spåra saker som mobilen och bredbandet till mig?
Ber om ursäkt för mina frågor, är inte så erfaren när det gäller kriminella saker.

Du kan med lika stor precision lokalisera en mobiltelefon som ett mobiltbredband om någon av dessa är påslagna. Förmodligen bättre med ett 3G modem då de masterna generellt sitter närmare varandra.
Är det hans egna adress han beställer till så finns risken att om han beställer från utlandet att det fastnar i tullen och då kommer de ha frågor till honom, skyller han på dig så behöver han ganska tydlig bevis mer än att du har köpt ett bredband till honom om han eller de ens kan bevisa det.

Hur har betalningarna skett? Har han gjort flera beställningar så tror jag nog att polisen kommer spana ett tag på personen och skulle det vara flera beställningar till samma adress så skulle det vara svårt för personen i fråga som står skriven på adressen att motivera varför han får post med massa suspekta grejer hela tiden utan att själva vara kopplad till brott att då skylla ifrån sig på den som står för bredbandet som affärerna har gått igenom, det är han som har valt att köpa suspekta varor inte du sen att han gör det via ditt bredband gör inte dig skyldig för hans gärningar.

Jag skulle haft ett par fasta platser där jag skulle använt bredbandet på och rört mig något kring dessa, helst på annan ort. Men se till att inte göra som tidigare person skrev att du i princip använder i stort sett alla master på din hemord och sedan stänger av när du kommer hem, då är det lätt att lokalisera dig. Finns det misstankar om att du kan vara den eftersökta så kommer de förmodligen att göra en husrannsakan främst på elektronik som de kommer försöka utvinna potentiella bevis som kan knyta dig till brottet som han eller du står misstänkt för.
Polisen kommer främst att titta på vilka master och mellan vilka tider du har befunnit dig där. Har du då på antingen din mobil eller bredband nära din bostad under ett flertalet tillfällen låt säga runt sena kvällen så kan de kanske dra slutsatsen om att du använder det från din bostad eller en plats där du iaf befinner dig tämligen ofta. Så användandet måste oavsett mobil eller bredband ske slumpmässigt.
Citera
2015-03-26, 10:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Du kan med lika stor precision lokalisera en mobiltelefon som ett mobiltbredband om någon av dessa är påslagna. Förmodligen bättre med ett 3G modem då de masterna generellt sitter närmare varandra.
Är det hans egna adress han beställer till så finns risken att om han beställer från utlandet att det fastnar i tullen och då kommer de ha frågor till honom, skyller han på dig så behöver han ganska tydlig bevis mer än att du har köpt ett bredband till honom om han eller de ens kan bevisa det.

Hur har betalningarna skett? Har han gjort flera beställningar så tror jag nog att polisen kommer spana ett tag på personen och skulle det vara flera beställningar till samma adress så skulle det vara svårt för personen i fråga som står skriven på adressen att motivera varför han får post med massa suspekta grejer hela tiden utan att själva vara kopplad till brott att då skylla ifrån sig på den som står för bredbandet som affärerna har gått igenom, det är han som har valt att köpa suspekta varor inte du sen att han gör det via ditt bredband gör inte dig skyldig för hans gärningar.

Jag skulle haft ett par fasta platser där jag skulle använt bredbandet på och rört mig något kring dessa, helst på annan ort. Men se till att inte göra som tidigare person skrev att du i princip använder i stort sett alla master på din hemord och sedan stänger av när du kommer hem, då är det lätt att lokalisera dig. Finns det misstankar om att du kan vara den eftersökta så kommer de förmodligen att göra en husrannsakan främst på elektronik som de kommer försöka utvinna potentiella bevis som kan knyta dig till brottet som han eller du står misstänkt för.
Polisen kommer främst att titta på vilka master och mellan vilka tider du har befunnit dig där. Har du då på antingen din mobil eller bredband nära din bostad under ett flertalet tillfällen låt säga runt sena kvällen så kan de kanske dra slutsatsen om att du använder det från din bostad eller en plats där du iaf befinner dig tämligen ofta. Så användandet måste oavsett mobil eller bredband ske slumpmässigt.
Tänker så här, jag åker hemifrån några mil, har apparaterna avslagna, beställer via nätet, beställer det till hans adress mot postförskott. Då borde jag vara ganska svår att hitta för polisen, eller i varje fall för polisen att bevisa att det är jag? För att vara på den säkra sidan gömmer/kastar jag min laptop och mobil.
Känns som att detta är ett bra sätt att hämnas på honom.
Tänkte på en annan sak, om jag har bredband hemma och har en sådan där router, kan polisen se i denna vilka slagningar man gjort på internet om dom inte har datorn? Lagras detta någonstans? Förutom i datorn då.
__________________
Senast redigerad av hamndebra 2015-03-26 kl. 10:26.
Citera
2015-03-26, 12:48
  #15
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamndebra
Tänker så här, jag åker hemifrån några mil, har apparaterna avslagna, beställer via nätet, beställer det till hans adress mot postförskott. Då borde jag vara ganska svår att hitta för polisen, eller i varje fall för polisen att bevisa att det är jag? För att vara på den säkra sidan gömmer/kastar jag min laptop och mobil.
Känns som att detta är ett bra sätt att hämnas på honom.
Tänkte på en annan sak, om jag har bredband hemma och har en sådan där router, kan polisen se i denna vilka slagningar man gjort på internet om dom inte har datorn? Lagras detta någonstans? Förutom i datorn då.
Om du har igång din mobil medan du sitter med laptopen så kan de hitta dig på det sättet, de får fram telefonloggar och ser vem som har haft igång sin mobil i området, de ser att du satt mycket nära, sen kan de liksom följa "signalspåret", du har ju hela tiden igång din mobil så de kan hela tiden så vart du rör dig med hjälp utav att följa vart signalen till din mobil går.
Citera
2015-03-27, 11:08
  #16
Avstängd
Citat:
om jag har bredband hemma och har en sådan där router, kan polisen se i denna vilka slagningar man gjort på internet om dom inte har datorn? Lagras detta någonstans?

Ja, din internetleverantör lagrar sannolikt allting du gör på nätet. Men det ska ganska mycket till för att polisen ska få ut mer än vilken IP adress du hade vid varje tidpunkt. Och orka tugga igenom alla uppgifter de i så fall får.
Citera
2015-03-27, 23:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Jag säger inte att man skall röra sig i hur många områden som helst och utelämna ett område.

Jo det är exakt vad du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
Använd aldrig bredbandet i närheten av ditt boende.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Y-Sophie
De kan spåra dig till den mast du använder dig utav och utifrån det får dom börja leta i de området masten ligger. Så därför skall du inte sitta still eller röra dig i samma område hela tiden och framförallt ABSOLUT inte använda i närheten av hemmet.

pundarlogik.
qed
Citera
2015-03-27, 23:33
  #18
Medlem
TS, hur har det gått för dig, har du fått nytta av de tips du fått i denna tråden ännu?
Citera
2015-03-27, 23:44
  #19
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Om du har igång din mobil medan du sitter med laptopen så kan de hitta dig på det sättet, de får fram telefonloggar och ser vem som har haft igång sin mobil i området, de ser att du satt mycket nära, sen kan de liksom följa "signalspåret", du har ju hela tiden igång din mobil så de kan hela tiden så vart du rör dig med hjälp utav att följa vart signalen till din mobil går.

Ah.. precis vad jag tänkte skriva. Stäng av din privata mobil alternativt låt den ligga påslagen där hemma. Mitt på dagen i en storstad kanske det kan bli lite svårare att hitta sambanden, men dom gör det säkerligen om om måste. Vill minnas att vid "Helikopterrånet" var dessa samband besvärande för dom åtalade. Tänk på att en del moderna bilar även har uppkoppling för telemetri vilket kan vara minst lika avslöjande.

Jag får dock känslan av att du ska beställa en femma röka och Polisen lär inte lägga oändliga resurser på att sätta dit dig Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback