Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-23, 12:02
  #1
Medlem
Har ett ganska omfattande problem just nu. Min skärm visar ingen bild från och till, det har hänt nu flera gånger under två dagar och det hände också i början ett par gånger när jag byggde datorn.

Det jag har gjort de senaste två dagarna är att koppla i och ur två skärmar som jag provat fram och tillbaka.

Hade liknade problem i början när jag byggde ihop allt, då fungerade det inge oavsett vilket grafikkort jag satt i den. Nu provar jag ena skärmen på min andra dator och här är det inge problem.

När jag hade detta problem sist bytte jag från dvi till display-port och då fungerade det. Nu har jag testat display-portkabeln i denna dator och det funkar fint. Min andra skärm, den gamla, ger inte heller bild men jag har fått den att fungera nu kanske 4-5 gånger men den slutar fungera strax efter.

Jag har i huvudsak bara bytt port ett par gånger med resultat, har några att välja på, har 4 st display-portar grafikkortet och jag har två lika grafikkort. Alltså 8 st display-portar. Men porten slutar ju fungera plötsligt och jag får byta igen.

Jag har även provat stänga av och på nätaggregatet när sladden är utdragen, vilket har löst en del problem förut, men utan lycka denna gång tyvärr.

Även provat ta ur grafikkortet och satt i det igen, verkar inte ha hjälpt.

Det är att byta port som gäller, så jag undrar ju om den lilla adaptern jag har på kabeln är trasig, en dp till mini-dp.

Men problemet som jag hade i början att min dvikabel inte fungerade kvarstår och jag tänker varför den inte heller funkar när den funkar på andra datorn, kan det vara moderkortet på något sätt som är trasigt sen fabrik/frakt?
Citera
2015-03-25, 03:44
  #2
Medlem
x12s avatar
Möjligen det är ati grafikkort? Känner igen problemen från andra som haft sådana kort.

Behövs uppgifter om fabrikat och modell på moderkort, grafikkort, nätagg, bildskärmar och skärmupplösning, plus vilka socklar grafikkorten är monterade på och vilken grafikdrivrutin som används.

Gärna även uppgift om processor, minnen och version av operativsystem.

Naturligtvis även om nåt i datorn är eller varit överklockat och om temperaturerna i den är höga.

Inga fel kan uteslutas, så det KAN vara den lilla adapterkontakten, men jag har mina misstankar preliminärt åt ett annat håll.

Det där med DVI-kabeln kan bero på att den inte är fullkopplad, det finns flera olika varianter av DVI; single-link, dual-link, med och utan analog del, osv. Behövs uppgift om vilken typ av DVI-kabel som används.
Citera
2015-03-31, 23:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Möjligen det är ati grafikkort? Känner igen problemen från andra som haft sådana kort.

Behövs uppgifter om fabrikat och modell på moderkort, grafikkort, nätagg, bildskärmar och skärmupplösning, plus vilka socklar grafikkorten är monterade på och vilken grafikdrivrutin som används.

Gärna även uppgift om processor, minnen och version av operativsystem.

Naturligtvis även om nåt i datorn är eller varit överklockat och om temperaturerna i den är höga.

Inga fel kan uteslutas, så det KAN vara den lilla adapterkontakten, men jag har mina misstankar preliminärt åt ett annat håll.

Det där med DVI-kabeln kan bero på att den inte är fullkopplad, det finns flera olika varianter av DVI; single-link, dual-link, med och utan analog del, osv. Behövs uppgift om vilken typ av DVI-kabel som används.


Förlåt för ett långsamt svar. Det var mycket där...

Moderkortet: Msi - X99 Gaming 9 AC
Grafikkort: 2st Xfx - 7990
Internminne: 4st Corsair - Lpx 2666MHz Cl15 4Gb
Nätaggregat: Corsair AX 1500W
Processor: Intel 5930K
Operativsystem: Windows 8.1 64bit
Bildskärm: Benq 27 tum 2560x1444 144Hz Freesync

Grafikdrivrutinen är den nästsenaste just nu, men jag har provat den senaste också, den senaste håller på och blinkar svart ibland, så jag kör den näst nyaste nu. Kör båda korten i 4x portarna, men jag har hört att det inte ska spela någon roll, det är pga en stor processorfläkt som jag inte får plats i 16x portarna.

Har aldrig överklockat något mycket, provat 100Mhz plus på grafikkortet en gång tror jag, och har provat klocka processorn några gånger men bara 4Ghz som mest, men bytte tillbaka till stock för jag märkte ingen skillnad, fps-spel verkar inte kräva så mycket av processorn.


Kan uppdatera dig lite på min egen fel sökning och mina problem. Tyvärr har problemen blivit värre, jag kan nu inte ens starta datorn med skärmen ikopplad, får lov att koppla ur den annars står datorn och startloopar om och om igen. Kommer 1 sekund med en fläkt som snurrar ett varv, ledsen blinkar sen stänger den av och provar igen automatiskt.

Om jag drar ut skärmen från grafikkortet startar den normalt, sen kan jag sätta i skärmen direkt efter och det funkar.

Har provat Installera om Windows, resetat cmos, dragit ut sladdar och kopplat i, installerat om dricrutinerana till grafikkorten flera gånger, ställt in biosen på default, bytt sladd mellan skärmen och datorn, provat dvi och dp.

Har provat skärmen på andra datorn och den funkar helt utan problem att starta och allt.

Datorn har krånglat sen start, samma problem som nu, provade då mitt andra grafikkort och det funkade inte heller, det är ett 780ti, löste det då med att sluta försöka använda dvi och köpte en hdmi till dp sladd och en dp till minidp adapter.

Blev mycket text men så är det iaf, nu funkar datorn då jag skriver på den nu, men om jag stänger av och startar om kommer den inte starta, om jag startar om direkt från Windows är det ok. Om jag spelar hänger sig spelet efter bara några sekunder.
Citera
2015-03-31, 23:43
  #4
Medlem
x12s avatar
Är det möjligen så att du har en eller flera datorprylar med jordad/trepolig kontakt kopplad(e) till ojordat uttag?

Försök isåfall hitta en grendosa med tillräckligt antal jordade uttag och koppla alla datorgrejor med jordad/trepolig kontakt till den grendosan. Sedan är det av sekundär betydelse om grendosan sätts i ett jordat uttag eller inte. Helst ska den vara det.

Eventuella 2-poliga euro-kontakter (platta kontakter) spelar ingen roll, men de trepoliga ska vara i samma uttagslist eller alla i jordade vägguttag.
Citera
2015-04-01, 06:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Är det möjligen så att du har en eller flera datorprylar med jordad/trepolig kontakt kopplad(e) till ojordat uttag?

Försök isåfall hitta en grendosa med tillräckligt antal jordade uttag och koppla alla datorgrejor med jordad/trepolig kontakt till den grendosan. Sedan är det av sekundär betydelse om grendosan sätts i ett jordat uttag eller inte. Helst ska den vara det.

Eventuella 2-poliga euro-kontakter (platta kontakter) spelar ingen roll, men de trepoliga ska vara i samma uttagslist eller alla i jordade vägguttag.


Det kanske kan vara så faktiskt, problemet uppstod första gången när jag köpte ny mer strömkrävande skärm. Har väldigt dåliga gamla grendosor från Ikea typ.

Jag kopplade då ur grendosan och kopplade direkt till väggen och kopplade skärm och annat till grendosa från annat vägguttag.

Detta löste tyvärr bara problemet till morgonen efter när datorn inte startade när skärmen var i igen.

Har själv funderat på om datorn skickar någon ström till skärmen?

Annars hur vet jag om vägguttaget är jordat eller ej?

Ska hem och testa det du skriver efter jobbet sedan också testa mitt 780ti. Om det ger samma problem har jag testat alla delar och det måste då vara moderkort eller pricessor. Eller ojordade jack så klart.

Tack för att du tar dig tid, jag är den jag känner som kan mest om datorer så just nu står jag ganska ensam här och kliar mig i huvudet!
Citera
2015-04-01, 16:55
  #6
Medlem
x12s avatar
Alla datorprylar kopplas till en enda "jordad" skarvdosa, den skarvdosan ansluter du sedan till vägguttaget, helst ett jordat uttag.

Citat:
Annars hur vet jag om vägguttaget är jordat eller ej?
Uttaget har metallklammer på sidorna, ser ut såhär:
http://www.harald-nyborg.se/media/ca.../5/4/54268.jpg
De syns överst och nederst i båda uttagen på den där.

Om du inte har en jordad skarvdosa, skaffa en på ica eller macken eller nåt annat behändigt ställe, de brukar inte kosta många kronor. T.ex en sån här:
http://www.icahemma.se/grenuttag-6va...35-c-1865.aspx

Inte mycket annat än hängande jord/brumspänning skulle annars förklara att datorn bara startar när bildkabeln koppplas ur.

Kraftigt späningsfall och t.ex bara 180 volt i uttaget kan vara en kandidat, men då skulle det vara känsligt för hur mycket som är igång samtidigt.
Citera
2015-04-01, 19:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Alla datorprylar kopplas till en enda "jordad" skarvdosa, den skarvdosan ansluter du sedan till vägguttaget, helst ett jordat uttag.


Uttaget har metallklammer på sidorna, ser ut såhär:
http://www.harald-nyborg.se/media/ca.../5/4/54268.jpg
De syns överst och nederst i båda uttagen på den där.

Om du inte har en jordad skarvdosa, skaffa en på ica eller macken eller nåt annat behändigt ställe, de brukar inte kosta många kronor. T.ex en sån här:
http://www.icahemma.se/grenuttag-6va...35-c-1865.aspx

Inte mycket annat än hängande jord/brumspänning skulle annars förklara att datorn bara startar när bildkabeln koppplas ur.

Kraftigt späningsfall och t.ex bara 180 volt i uttaget kan vara en kandidat, men då skulle det vara känsligt för hur mycket som är igång samtidigt.

Jag har en massa grendosor som ser ut som de du skickade bild på. Med knapp och två sånna metallpinnar i kanterna.

Alla vägguttag i denna lägenhet ser lite risiga ut, bor i tjejens gamla studentlägenhet just nu, men jag tror de har metallpinnar.

Har inga mätinstrument för att mäta spänningsfall.

---

Provade lite olika pci-e portar men ingen skillnad.

Provade en dvikabel och det fungerar att starta inkopplat, men jag kommer bara till bios sen får jag "no signal" bara.

Provade sedan mitt andra grafikkort och det krånglar med, fick ingen signal alls från det, om jag har inga drivrutiner installerade alls sedan jag installerade om Windows.

Jag tror det är moderkortet jag, det har varit problem sen start, eller processorn då, har ingen annan jag kan prova i den sockeln tyvärr.

---

En fråga, vad är en "brumspänning? Gogglade men hittade inget, felstavat?
Citera
2015-04-04, 15:11
  #8
Medlem
Om någon snubblar förbi här eller googlar kan jag säga att mitt problem är delvis löst. Jag hade köpte en felaktig kabel. Den var #tvärtom" alltså den skickade signaler baklänges, var noga med det. Kjell & Company som jag köpte den åt hade dock skrivit fel, jag köpte "rätt" enligt dom men fick fel.

Dvi-porten verkar fortfarande inte fungera, har varit så sen dag 1 när jag byggde datorn, nu kör jag ju freesync så kommer inte behöva dvi, men det hade varit nice om man kunde skruva fast sin glappa mini-dpkabel!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback