Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-22, 20:27
  #1
Medlem
Marsovs avatar
Hej,

När mitt kontrakt går ut i mitten utav maj planerar återigen att se något annat för en tid, och är därför inne på syd/latin/centralamerika. Som vanligt när jag 'planerar' att resa någonstans så vet jag knappt vad för valuta som används vid ankomstlandet.

Hur är ens vädret under vinterhalvåret därborta? Förstår att det är stor skillnad mellan de södra delarna och centrala delarna utav världsdelen. 'Backpack'-kulturen (ja, jag gillar den) frodas väl året om vart jag än befinner mig?

Är lite intresserad att utveckla min högstadiespanska i början, vart och hur gör jag bäst det?

Gillar oftast att resa landvägen, men i sydamerika kan det bli riktigt tidskrävande förstår jag? Visum vid gränserna, är det ofta smidigt?

Hallå
Citera
2015-03-23, 07:38
  #2
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Hej,

När mitt kontrakt går ut i mitten utav maj planerar återigen att se något annat för en tid, och är därför inne på syd/latin/centralamerika. Som vanligt när jag 'planerar' att resa någonstans så vet jag knappt vad för valuta som används vid ankomstlandet.

Hur är ens vädret under vinterhalvåret därborta? Förstår att det är stor skillnad mellan de södra delarna och centrala delarna utav världsdelen. 'Backpack'-kulturen (ja, jag gillar den) frodas väl året om vart jag än befinner mig?

Är lite intresserad att utveckla min högstadiespanska i början, vart och hur gör jag bäst det?

Gillar oftast att resa landvägen, men i sydamerika kan det bli riktigt tidskrävande förstår jag? Visum vid gränserna, är det ofta smidigt?

Hallå

I Anderna är ju värdret som allra bäst juni-augusti. Kallas den Andiska sommaren, eftersom det under deras vinter innebär mindre nederbörd och mer sol. Vädret i Sydamerika är bra året runt, det man bör tänka på är att det jag nämnde angående Anderna, samt att det under deras sommar även innebär regnperiod i även amazonas samt att det kan vara kallt (läs vinter) i södra Argentina och Chile under vintermånaderna.



I centralamerika kan det vara orkansäsong på sina håll, men kan skilja sig väldigt mycket mellan södra och norra Karibien, så kolla upp mer specifikt de ställen du vill åka till.

Utveckla din spanska gör du bäst genom att plugga 1-2 veckor på någon spanskaskola i någon skön stad. Jag själv pluggade i bland annat Sucre i Bolivia (som både jag och väldigt många andra uppskattar, rekommenderas!), i Cusco i Peru och i Cuenca i Ecuador. Buenos Aires är annars ett ganska populärt ställe att plugga på, inte minst för att det utgör en bra start för en resa. Medellin i Colombia och Antigua i Guatemala är även dem populära ställen.

I Sydamerika tar man sig runt med buss även om det tar tid. Flyg är dyrt där borta. Visum behövs aldrig (?), man får nästan uteslutande i alla länder mellan 30-90 dagar stämplat vid gränskontrollen som EU-medborgare. Sen kan gränskontrollerna på många ställen ändå ta sina timmar på grund av dålig administration, köer osv.
Citera
2015-04-27, 15:50
  #3
Medlem
tmaras avatar
beror lite på vart i sydamerica.
har spenderat långa tider i peru. och beroende på vart du är i landet varierar vädret. Tex i lima under juni-juli är det inte alltför roligt (grått och inte alltför varmt) medans i december-january-february. mars och april är det alldeles för varmt.
Arequipa är oerhört vackert och har bra väder under juni!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2543605

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback