Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-03-31, 12:09
  #73
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Vad snackar du om? Begriper du inte att vilda djur som befinner sig på privat mark tillfaller markägaren vid jakt? För att kunna maximera uttaget av vilt = en ekonomisk resurs krävs jakthundar.
Du köper en skog. Har en beräkning på årligt uttag av vilt som blir en intäkt. Plötsligt bestämmer "någon" att det ska finnas varg i din skog. Du kan inte släppa hundar för att jaga och vargen äter upp dina djur. Rätt att gnälla på det?
Hägna in din skog då.

Men det vill du inte va? För då hade ju de vilda djuren du ville skjuta på inte kunnat vandra in där, eller hur? Du hade hellre sett att älgarna och rådjuren och hararna hade använt sin skog fritt eller hur?
Men vargen då? Varför menar du att den inte få lov att springa fritt där i sin egen skog?

Du säger att vilda djur i din skog är dina. Mn då kan du ju hägna in den som sagt. Då kommer du kanske inte få några fler djur eftersom du skjutit slut på alla.. Hur ska du göra då?

Du sitter där i din skog - som är öppen, utan stängsel - och väntar på att djur ska komma förbi så du kan skjuta på dem. Men vargen får inte lov att göra det motsvarande? Är det det du menar?
Men faktum är att du har köpt skog i ett land som har varg, det innebär att du måste leva med vetskapen att det kan komma vargar även i din skog. Alltså kan du göra två saker för att skydda dina hundar från att bli vargmat. Antingen sätta upp stängsel kring skogen, eller hålla hundarna kopplade.


Ni som är sån varghatare. Istället för att kräva utrotning på vargen, varför lägger ni inte allt ert krut istället på att ta bort vargförbudet i renlänen? Kanske vargen hade sprungit mera mot norr då?
Citera
2015-03-31, 15:54
  #74
Medlem
BallsMans avatar
Varg åsido så är exempelvis vildsvin stora skadedjur på i princip allt som växer.

Vildsvinsstammen kommer inte att "reglera sig själv" till en ekologiskt hållbar nivå, då vildsvin i grund och botten är gnagare - och förökar sig i samma takt som sådana.

För att (för både människor, andra djurarter och naturens skull) hålla vildsvinsstammen på en rimlig nivå - behövs jägare.

Jägare behöver hundar för att kunna utföra sin plikt gentemot NVV, Länsstyrelsen och andra samhällsinstanser.

Hundar som blir skadade av vildsvin blir därför "allas problem", i slutändan... inte bara på ett personligt plan mellan hund och jägare.

En jakthund är en vän, en resurs och ett tvång för att kunna utföra viltvård på ett korrekt sätt.

Att försöka förklara detta för ickejägare är som att försöka tala om havet med en groda som sitter i en vattenhink... det kopplar liksom inte
Citera
2015-03-31, 21:00
  #75
Medlem
Fettsprutans avatar
Le Grand Maître
Citat:
Jag tyckte att jag hade undervisat er hur tydligt som helst om varför det går alldeles Utmärkt att göra en Vettig Riskbedömning
.

Förvänta dig inte någon framgångsrik karriär inom pedagogiken

Citat:
Konsekvensanalysen är enkel:
Jakthund i vargrevir = hög risk för jakthunden.
Lösning: släpp Inte ut jakthunden!

Och om du ändå gör det - ja, då är det Ditt fel om jakthunden blir uppäten.
Alltså tog du en kalkylerad risk och får alltså stå ditt kast, skylla dig själv, sluta gråta efter den spillda mjölken, sluta gnälla efter din uppätna jakthund.


Precis vad jag skrev, eftersom viktig information, tex vargrevirs utbredning hemlighålls, så hur skall detta gå till har du tänkt?
Men det är ett mindre problem eftersom ditt resonemang i princip omöjliggör all mänsklig verksamhet, utom möjligen äta o sova. Men, äta är ju inte ofarlig det heller ... så vad gör vi då?

Citat:
Det enda som blivit tydligare och tydligare i denna tråden är vilken Disneyfierad vrångbild dagens jägare verkar ha av skogens djur. Hur ni verkligen tror, på allvar, på riktigt, att skogens djur finns til för Er skull. Och inget hellre vill än att bli jagade av era jakthundar och skjutna av jägare. Dagens jägare verkar inte förstå något alls om naturens lagar, utan verkar tro att de, som jägare, har någon slags gudomlig rätt att göra vad de vill utan att löpa någon egen risk.

??? Jaha? Uppgradera din omvärldsanalys, kan vara en god början.
Det är vi människor som helt styr o formar vår omgivning, har så varit och kommer så förbli.


Citat:
Men vet du hur verkligheten ser ut? Jo, i verkligheten är vi alla delar av ekosystemet, och vi har alla våra speciella platser i det. Vissa djur, som jakthundar tex, är mittemellan, och kan vara rovdjur samtidigt som de kan bli bytesdjur. Det verkar ni inte förstå - att skogens djur kan se era jakthundar som middagsmat. Men så är det, och ju fortare du inser det, ju bättre liv kommer dina hundar att få det. Är du rädd om dem - skicka inte ut dem rakt in i ulvens magsäck.
(min fetning)

Jo, jag skrev det också ... liksom att vi som jagar med hund, sedan årtusenden, är väl medvetna om riskerna.
Som ovan, människan som en del i ekosystemet formar omgivningen efter våra behov.

Läsförståelse?


Citat:
Du kanske blir ledsen i ögat av att en så "fin" tradition som att med hund jaga skräckslagna djur i skogen är i fara att försvinna för att hotet från vargen finns.
Där har jag bara en sak att säga och det är att: "Jättebra, det är verkligen dags att vi begraver den barbariska sedvänjan." Ju förr ju bättre.

Sluta häng på vargvärnarnas FB-sidor, det är ingen spegel av verkligheten.
Citera
2015-04-02, 01:34
  #76
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Le Grand Maître .

Förvänta dig inte någon framgångsrik karriär inom pedagogiken



Precis vad jag skrev, eftersom viktig information, tex vargrevirs utbredning hemlighålls, så hur skall detta gå till har du tänkt?
Men det är ett mindre problem eftersom ditt resonemang i princip omöjliggör all mänsklig verksamhet, utom möjligen äta o sova. Men, äta är ju inte ofarlig det heller ... så vad gör vi då?



??? Jaha? Uppgradera din omvärldsanalys, kan vara en god början.
Det är vi människor som helt styr o formar vår omgivning, har så varit och kommer så förbli.


(min fetning)

Jo, jag skrev det också ... liksom att vi som jagar med hund, sedan årtusenden, är väl medvetna om riskerna.
Som ovan, människan som en del i ekosystemet formar omgivningen efter våra behov.

Läsförståelse?




Sluta häng på vargvärnarnas FB-sidor, det är ingen spegel av verkligheten.
Nu försöker du ju förändra tråden till att handla om jaga med hund eller inte.
Men den handlade ju itne om det, utan tråden handlade om varför jägare Gnäller när vargen äter upp jakthunden.

Så du kan inte försöka slingra dig så du komemr till en position du tycker är fördelaktigare.

Du jämför med tidigare generationers jägare, som jagade även med hund.
Men de gnällde ju inte för att vargen tig hunden. De var medvetna om riskerna.

Sen kan vi ju fråga vilka tider du egentligen syftar på?
För varghatet har varit starkt länge. Men då har varghatet initieras av staten. För vargen konkurrerade med just staten, kronan, om de vilda djuren. Därför gav staten skotpengar på vargar. De tvingade dessutom befolkningen att ta del i vargskall och att ha vargfångstredskap hemma.

Tittar vi utanför kronans inflytelsesfär så ser vi en mer nyanserad bild av varegen.
Och tittar vi längre tillbaka, till tex förhistorisk tid. Då ser vi en stor respekt för vargen. Inget varghat, men en respekt. En beundran tillomed.

På samma sätt som hos samerna. När de levde på traditionellt vis alltså. Nu är samerna en ministat, och apar efter den svenska staten och dess traditionella varghat.

Och varför gillade du inte termen "Disneyfierad"?

För visst har varghatarna en Disneyfierad syn på skogens alla djur?
Där skogens djur snällt ska sitta och vänta på den fina jägaren som bara kommer och plockar ut sin födslorätt ur skogens skafferi.

Trots att jägare av idag Har ett alternativ.

Men jägaren gnäller ändå på vargen, att vargen tar ifrån jägaren djuren. Men vargen har inget alternativ. Vargen måste äta.

Jägare säger att de lever i samklang med naturen. Men hur kan ni påstå det när ni inte accepterar en naturlig sållning. Dvs att vargen håller djurstammen nere? Då blir ni ju sura eftersom ni ju vill att det bara ska vara ni som ska ha den rätten. Trots att det naturliga - som ni säger er värna om - ju är att rovdjuren håller stammen nere.

Ni säger då att det inte finns plats för vargen.
Men i verkligheten är det ju ni jägare som tar vargens byte. För vargen är den rättmätiga parten. Jägare har ställt sig utanför naturens lagar, och därför borde jägaren hålla sig till grönsaksdisken.

Men jag skrev att jag itne var motståndare till jakt.
Dvs om jägaren tar eget ansvar för sin föda. Då har jag inga invändningar i princip. Men då kan den jägaren helelr inte gå och handla vanligt industriellt producerat kött i butiken, utan får avstå helt från det. Och uteslutande leva av vegetariskt och egenjagat kött, egetfiskat etc.
Jägaren säger ju att han minsann tar ansvar. Mn det är ju bara hyckleri.
För jägaren vill ha både kakan och äta den - utan konkurrens dessutom.
Citera
2015-04-02, 12:14
  #77
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Hägna in din skog då.

Men det vill du inte va? För då hade ju de vilda djuren du ville skjuta på inte kunnat vandra in där, eller hur? Du hade hellre sett att älgarna och rådjuren och hararna hade använt sin skog fritt eller hur?
Men vargen då? Varför menar du att den inte få lov att springa fritt där i sin egen skog?

Du säger att vilda djur i din skog är dina. Mn då kan du ju hägna in den som sagt. Då kommer du kanske inte få några fler djur eftersom du skjutit slut på alla.. Hur ska du göra då?

Du sitter där i din skog - som är öppen, utan stängsel - och väntar på att djur ska komma förbi så du kan skjuta på dem. Men vargen får inte lov att göra det motsvarande? Är det det du menar?
Men faktum är att du har köpt skog i ett land som har varg, det innebär att du måste leva med vetskapen att det kan komma vargar även i din skog. Alltså kan du göra två saker för att skydda dina hundar från att bli vargmat. Antingen sätta upp stängsel kring skogen, eller hålla hundarna kopplade.


Ni som är sån varghatare. Istället för att kräva utrotning på vargen, varför lägger ni inte allt ert krut istället på att ta bort vargförbudet i renlänen? Kanske vargen hade sprungit mera mot norr då?

Du verkar ju tyvärr vara helt flängd. Ordbajsar mest. Sluta lägga epitet på mig som du inte vet om de stämmer eller som jag har sagt.
Man får inte lov att hägna in sin skog i Sverige. Detta känner du uppenbarligen inte till men baserar hela ditt svar på. Du får inte hindra viltets naturliga rörelser i naturen genom stängsling. Undantag är nyetablering av skog som viltstängslas (om man vill och har råd) i ca 8-12 år. Dessutom skall allmänheten ha tillgång till din skog genom allemansrätten.
Köpte du skog för 50 år sedan så fanns inte vargen med i bilden.
Tänk lite längre innan du svarar så hetsigt hela tiden.
Jag är helt för att vargen skall koncentreras till renlänen.
Citera
2015-04-02, 19:49
  #78
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
...
Du jämför med tidigare generationers jägare, som jagade även med hund.
Men de gnällde ju inte för att vargen tig hunden. De var medvetna om riskerna.
Källa på detta vore intressant. Hur vet du att tidigare generationers jägare inte brydde sig om sina hundar trots att de kanske hade tränat dem i många år? Var folk dumma i huvudet förr i tiden?

Citat:
För jägaren vill ha både kakan och äta den - utan konkurrens dessutom.
Håller med dig. För en gångs skull
Citera
2015-04-03, 11:55
  #79
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Du verkar ju tyvärr vara helt flängd. Ordbajsar mest. Sluta lägga epitet på mig som du inte vet om de stämmer eller som jag har sagt.
Man får inte lov att hägna in sin skog i Sverige. Detta känner du uppenbarligen inte till men baserar hela ditt svar på. Du får inte hindra viltets naturliga rörelser i naturen genom stängsling. Undantag är nyetablering av skog som viltstängslas (om man vill och har råd) i ca 8-12 år. Dessutom skall allmänheten ha tillgång till din skog genom allemansrätten.
Köpte du skog för 50 år sedan så fanns inte vargen med i bilden.
Tänk lite längre innan du svarar så hetsigt hela tiden.
Jag är helt för att vargen skall koncentreras till renlänen.
Tänk Du lite längre än vad gevärspipan räcker istället ...
Du skriver att djuren ska kunna röra sig fritt. Att människan ska få nyttja allemansrätten och gå i skogen.
Och du tycker att din hund ska få springa i den skogen och göra vad den vill.
Men du blir arg om något djur hade nyttjat sin rätt att röra sig fritt.
Varför?

Du anser dig ha rätt att hindra vilda djur att röra sig fritt i skogen när du skjuter dem. Men vargen får inte lov att göra motsvarande. Då blir du sur.

Du måste anpassa dit till rådande omständigheter, inte sitta och tjura över utvecklingen. Bara för att det kanske inte fanns så många vargar för tretio år sedan fanns det inget som sa att det alltid skulle vara så. Tänk om u istället fått en orkan som fällde alla dina träd? Hade du då velat förbjuda orkaner?
Eller hade du försökt "tjuvstoppa" varje vindil som blåste din lugg i ögonen? Du kanske hade gått ut i skogen med en el-fläkt och blåst åt mosat håll?
Dumt säger du? Men ungefär lika dumt är det av dig att tjura över vargen. Acceptera istället att vargen är en naturlig del av naturen och har så varit i Skandinavien sedan urminnes tider. Vi har försökt utrota andra naturliga saker många gånger och lyckats ganska bra ofta också. Därför orde vi vara glada åt att det åtminstone i detta fallet går åt motsatt håll. Därför borde Du vara glad och vidta lämpliga skyddsåtgärder för din hunds skull. Att sluta upp med att skicka hunden lös i vargskog hindrar inte ditt liv på minsta sätt. Däremot kanske det låter din hund få leva till den blir gammal istället för att bli uppäten av en svulten ulv.
Citera
2015-04-03, 14:52
  #80
Medlem
Scratchbites avatar
Vad tråkigt att läsa den här tråden. Människor som glömmer att deras rötter finns i skogen. Vi är världens enda själv-domesticerade art... fan vad patetiskt...
Citera
2015-04-03, 23:36
  #81
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Tänk Du lite längre än vad gevärspipan räcker istället ...
Du skriver att djuren ska kunna röra sig fritt. Att människan ska få nyttja allemansrätten och gå i skogen.
Och du tycker att din hund ska få springa i den skogen och göra vad den vill.
Men du blir arg om något djur hade nyttjat sin rätt att röra sig fritt.
Varför?

Du anser dig ha rätt att hindra vilda djur att röra sig fritt i skogen när du skjuter dem. Men vargen får inte lov att göra motsvarande. Då blir du sur.

Du måste anpassa dit till rådande omständigheter, inte sitta och tjura över utvecklingen. Bara för att det kanske inte fanns så många vargar för tretio år sedan fanns det inget som sa att det alltid skulle vara så. Tänk om u istället fått en orkan som fällde alla dina träd? Hade du då velat förbjuda orkaner?
Eller hade du försökt "tjuvstoppa" varje vindil som blåste din lugg i ögonen? Du kanske hade gått ut i skogen med en el-fläkt och blåst åt mosat håll?
Dumt säger du? Men ungefär lika dumt är det av dig att tjura över vargen. Acceptera istället att vargen är en naturlig del av naturen och har så varit i Skandinavien sedan urminnes tider. Vi har försökt utrota andra naturliga saker många gånger och lyckats ganska bra ofta också. Därför orde vi vara glada åt att det åtminstone i detta fallet går åt motsatt håll. Därför borde Du vara glad och vidta lämpliga skyddsåtgärder för din hunds skull. Att sluta upp med att skicka hunden lös i vargskog hindrar inte ditt liv på minsta sätt. Däremot kanske det låter din hund få leva till den blir gammal istället för att bli uppäten av en svulten ulv.

Blir faktiskt fascinerad av dig.

1: Jag har ingen hund.

2. Tråden heter "Varför gnäller jägare när jakthunden blir attackerad?"
Jag har gett några orsaker till varför en jägare kan tänkas gnälla och varför man kan anse det vara berättigat i vissa fall. Du svarar bara med hitte-på-saker, fördomar och halmgubbar. Om du bara vill avfärda allt med att "släpper man sin hund där det finns varg så får man skylla sig själv" så fine, du har bestämt dig. Men varför skapa en tråd om det om du inte vill nyansera det alls?

3. Man kan stormförsäkra sin skog så nej, jag skulle inte försöka förbjuda naturens krafter.
Däremot får du ingen ekonomisk ersättning för uteblivna jaktintäkter till följd av varg på privat mark. Vargen finns i dagens omfattning på grund av beslut från makthavare och inte någon naturlig orsak.

Jag ser vargen som ett intrång på äganderätten då den påverkar en resurs (privatägd mark) negativt. Vi har antagligen diametralt motsatt åsikt i detta fallet då du nog är av uppfattningen att alla djur är lika värda och någon annan betalar etc...

Jag tänker inte "Acceptera istället att vargen är en naturlig del av naturen och har så varit i Skandinavien sedan urminnes tider" då de vargar som finns i Sverige idag inte är ursprungsvargar utan "accepterade" vargar som alla härstammar från 5 individer som kom från Finland och Ryssland så sent som i slutet av 70-talet. Politik har format vargens status till vad den är idag och det är inte min politik.
__________________
Senast redigerad av lazycowboy 2015-04-03 kl. 23:47.
Citera
2015-04-04, 00:01
  #82
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nu försöker du ju förändra tråden till att handla om jaga med hund eller inte.
Men den handlade ju itne om det, utan tråden handlade om varför jägare Gnäller när vargen äter upp jakthunden.

Så du kan inte försöka slingra dig så du komemr till en position du tycker är fördelaktigare.

Du jämför med tidigare generationers jägare, som jagade även med hund.
Men de gnällde ju inte för att vargen tig hunden. De var medvetna om riskerna.

Sen kan vi ju fråga vilka tider du egentligen syftar på?
För varghatet har varit starkt länge. Men då har varghatet initieras av staten. För vargen konkurrerade med just staten, kronan, om de vilda djuren. Därför gav staten skotpengar på vargar. De tvingade dessutom befolkningen att ta del i vargskall och att ha vargfångstredskap hemma.

Tittar vi utanför kronans inflytelsesfär så ser vi en mer nyanserad bild av varegen.
Och tittar vi längre tillbaka, till tex förhistorisk tid. Då ser vi en stor respekt för vargen. Inget varghat, men en respekt. En beundran tillomed.

På samma sätt som hos samerna. När de levde på traditionellt vis alltså. Nu är samerna en ministat, och apar efter den svenska staten och dess traditionella varghat.

Och varför gillade du inte termen "Disneyfierad"?

För visst har varghatarna en Disneyfierad syn på skogens alla djur?
Där skogens djur snällt ska sitta och vänta på den fina jägaren som bara kommer och plockar ut sin födslorätt ur skogens skafferi.

Trots att jägare av idag Har ett alternativ.

Men jägaren gnäller ändå på vargen, att vargen tar ifrån jägaren djuren. Men vargen har inget alternativ. Vargen måste äta.

Jägare säger att de lever i samklang med naturen. Men hur kan ni påstå det när ni inte accepterar en naturlig sållning. Dvs att vargen håller djurstammen nere? Då blir ni ju sura eftersom ni ju vill att det bara ska vara ni som ska ha den rätten. Trots att det naturliga - som ni säger er värna om - ju är att rovdjuren håller stammen nere.

Ni säger då att det inte finns plats för vargen.
Men i verkligheten är det ju ni jägare som tar vargens byte. För vargen är den rättmätiga parten. Jägare har ställt sig utanför naturens lagar, och därför borde jägaren hålla sig till grönsaksdisken.

Men jag skrev att jag itne var motståndare till jakt.
Dvs om jägaren tar eget ansvar för sin föda. Då har jag inga invändningar i princip. Men då kan den jägaren helelr inte gå och handla vanligt industriellt producerat kött i butiken, utan får avstå helt från det. Och uteslutande leva av vegetariskt och egenjagat kött, egetfiskat etc.
Jägaren säger ju att han minsann tar ansvar. Mn det är ju bara hyckleri.
För jägaren vill ha både kakan och äta den - utan konkurrens dessutom.


Vilket svammel!
Försök komma in i matchen i stället för att flumma runt.

Människan har inte ställt sig utanför "naturens lagar" det är vi som både skriver och upprätthåller dessa. Vargen, är inget problem, den har vi lärt oss att förvalta för länge, länge sedan. Det är människorna runt vargen, på bägge ytterkanterna som är bekymret.

Vargen har levt tillsammans och vid sidan av människan här i tiotusen år. Människan har reglerat mängden varg minst lika länge, bara att titta på Nordamerikas indianer tex. Det är den senaste perioden på ca 30 år, som det gått fel.

Att tro en art som vargen ska reglera sin omgivning och sitt eget populationsbestånd, är befängt, och i en omgivning som den i vårt land, måste det vara uppenbart för var o en att det är omöjligt.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback