Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-27, 10:34
  #61
Medlem
orvarens avatar
Gnäll inte om du blir påkörd och din bil får en buckla,bara betala och vara glad,hoppas det även blir ett överpris..

Gnäll inte när du tappar mobilen i toan och får skaffa en ny för 5000kr..

osv...



Men vaddå "gnäll"?

Ska de som blir av med sin hund bara hålla käften och skaffa en ny?

Blev en av mina inne-katter sjuk och dog,så skulle jag givetvis bli ledsen och "gnälla" om det,inte i en evighet,men ändå..

När bil-fan blir vandaliserad utan anledning blir jag ilsken och "gnäller" om det,heller inte i en evighet,men ändå..

Ska de bli GLADA när hunden skadas?
Citera
2015-03-27, 10:35
  #62
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
En mer korrekt analogi hade varit att trafikanten ger sig ut i trafiken i syfte att skapa trafikolyckor. Precis som jakthunden används i jaktsyfte. Och då får man givetvis skylla sig själv om det slår åt andra hållet, dvs. om jakthunden skadas eller trafikanten själv blir lidande vid en olycka.
Nej, jakthundens syfte är inte att att skapa olyckor. Man släpper inte en hund för att den ska hamna i bråk med en varg.
Citera
2015-03-27, 12:17
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Gnäll inte om du blir påkörd och din bil får en buckla,bara betala och vara glad,hoppas det även blir ett överpris..

Gnäll inte när du tappar mobilen i toan och får skaffa en ny för 5000kr..

osv...



Men vaddå "gnäll"?

Ska de som blir av med sin hund bara hålla käften och skaffa en ny?

Blev en av mina inne-katter sjuk och dog,så skulle jag givetvis bli ledsen och "gnälla" om det,inte i en evighet,men ändå..

När bil-fan blir vandaliserad utan anledning blir jag ilsken och "gnäller" om det,heller inte i en evighet,men ändå..

Ska de bli GLADA när hunden skadas?

Men idiot. Självklart är det ägarens fel att den satt hunden i en situation där den kan bli skadad. Även fast hundens själva syfte är jakt så kommer det inte som någon överaskning för någon att det kan vara riskfyllt.

Nej de jägare jag känner som förlorat hundar har inte gnällt. Snarare har de lidit av dåligt samvete.

Sen har de skaffat sig en ny hund. För hunden är ett verktyg.
Citera
2015-03-27, 16:47
  #64
Medlem
insectqueens avatar
Ja man tycker ju att dom borde vara medveten om att det finns en risk att hundarna blir skadade.
Jag vet inte vad ts menar med "gnäll" dom flesta är nog införstådda med riskerna men det är klart dom blir ledsna, folk älskar ju sina hundar. Men om dom blir arga på djuren som attackerar är det ju absurt, dom försvarar sig bara.

Lite siffror kanske vore intressant?

Jakthundar som dött mellan 2007-2009
Orsak:

Varg: 17
Vildsvin: 272
Skjutning: 24
Drunkning: 52
Trafik: 906

Källa: http://www.vargreviret.com/jakthund_statistik.htm
Citera
2015-03-28, 16:42
  #65
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Ja man tycker ju att dom borde vara medveten om att det finns en risk att hundarna blir skadade.
Jag vet inte vad ts menar med "gnäll" dom flesta är nog införstådda med riskerna men det är klart dom blir ledsna, folk älskar ju sina hundar. Men om dom blir arga på djuren som attackerar är det ju absurt, dom försvarar sig bara.

Lite siffror kanske vore intressant?

Jakthundar som dött mellan 2007-2009
Orsak:

Varg: 17
Vildsvin: 272
Skjutning: 24
Drunkning: 52
Trafik: 906

Källa: http://www.vargreviret.com/jakthund_statistik.htm
Jag förstår inte varför Du, och andra här, frågar var TS menar med "gnäll".
För jag har ju redovisat ett mastigt antal länkar till just det "Gnäll" jag talar om.

Läs alltså mina inlägg, och läs de artiklar jag länkar till. Så ser du vad som menas med Gnäll.
Citera
2015-03-29, 13:01
  #66
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen

Jakthundar som dött mellan 2007-2009
Orsak:

Varg: 17
Vildsvin: 272
Skjutning: 24
Drunkning: 52
Trafik: 906

Källa: http://www.vargreviret.com/jakthund_statistik.htm


Jag tycker vi hoppar över "statistik" från Allan J, och särskilt när den är så pass överårig.
Citera
2015-03-29, 13:41
  #67
Medlem
Fettsprutans avatar
Varför skulle vi som har jakthundar inte kunna få "gnälla"?

Har TS hört vilket ljud det blir i vargkramarnas "trumpeter" när det omvända händer, att en varg skjuts i samband med tamdjursangrep?

Att släppa en hund på jakt, kan vara sista gången man ser den, det vet o förstår alla som jagar med hund. Detta har varit realitet i åtminstone 7 000 år, så länge vi använt jakthundar.
Det som irriterar är att det inte går att göra en vettig riskbedömning när det gäller varg, som fungerar när det gäller sjöis, vägar och annat. För varg hemlighålls viktig information av våra myndigheter tex. Det är också förenat med betydande juridisk osäkerhet (även om den minskat på senare år) att skydda sin hund mot varg.

Det naturliga, om man överhuvudtaget kan använda begreppet i ett land som i princip saknar "naturlig" natur, är att varg skyddar sig själv och sina intressen mot inkräktande jakthundar. Och vi som jagar skyddar oss och våra hundar mot angrepp av varg, det vill säga skjuter bort dem.
Det jag beskriver är det normala/naturliga förhållandet när man räknar in människan som en del i ekologin, att varje art formar sin omgivning efter sina behov.
Så här har det fungerat under årtusenden, med undantag för senaste 30 åren, då en konstgjord modell med människan som något abstrakt vid sidan om varit förhärskande.
Här tror jag vi har huvudorsaken till det "gnäll" TS är irriterad över.
Citera
2015-03-29, 23:40
  #68
Medlem
lazycowboys avatar
Vad ingen heller tagit upp är att markägare i flera fall inte kan släppa sin hund på egen mark för att myndigheterna bestämt att det skall finnas varg där. Ganska berättigat med gnäll då i mina ögon.
Citera
2015-03-30, 01:48
  #69
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Vad ingen heller tagit upp är att markägare i flera fall inte kan släppa sin hund på egen mark för att myndigheterna bestämt att det skall finnas varg där. Ganska berättigat med gnäll då i mina ögon.
Nu så handlar ju inte tråden om det du skriver.
Men det går ju att kommentera det du skriver iaf - men då krävs det att du lär dig vilka steg en markägare i tex ett vargrevir bör ta för att kunna freda sin hund. Där Borde du väl veta vilka rekommendationer myndigheter har upplyst dem om. Stängsel och vilken sorts stängsel, är inte några hemligheter precis.

Så jag förstår faktiskt inte ditt Gnäll här. För det är just det - Gnäll!!!

Din markägare vill alltså släppa lös hunden utan att beskydda den på samma sätt som alla andra hundägare gör, som alla andra hundägare faktiskt Måste göra (för släpper man hunden lös kan man få räkna med antingen böter beroende på period, region) för att dels skydda hund, och dels skydda omvärlden från hund.

Men din hundägare vill alltså strunta i allt sådant, och bara släppa lös sin hund. Om sen hunden jagar vilda djur i skogen så kommer din hundägare inte att säga något, eller hur? Och om en bil kör över hunden så får din hundägare väl skylla sig själv?

Så Varför??? Varför ska just din markägare stå utanför det normala? Varför ska just din markägare få göra som han vill? Varför kan inte din markägare hägna in sin tomt, och ha sin hund lös där - som alla andra i Sverige gör.

Kan det kanske bero på att just din markägare har ett överdrivet hat mot just vargen?
Och därför tycker att han kan Gnälla extra mycket för att han inte vill göra samma sak som alla andra gör?

Så ditt argument funkar tyvärr inte. Det var var sig genomtänkt eller fungerande. Det enda det gjorde var att ytterligare bevisa för oss andra hur stort och omotiverat ditt varghat är.

Sätt upp stängsel - så skyddar du din hund mot vargen. Så Enkelt är det. Dvs om du Verkligen är rädd om din hund. Det skyddar din hund från att bli överkörd också, och det skyddar omgivningens vilda djur från din hund och eventuella hundrädda söndagsflanörer som passerar förbi.

Ditt Gnäll är alltså INTE berättigat - förstår du??
Citera
2015-03-30, 02:03
  #70
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Varför skulle vi som har jakthundar inte kunna få "gnälla"?

Har TS hört vilket ljud det blir i vargkramarnas "trumpeter" när det omvända händer, att en varg skjuts i samband med tamdjursangrep?

Att släppa en hund på jakt, kan vara sista gången man ser den, det vet o förstår alla som jagar med hund. Detta har varit realitet i åtminstone 7 000 år, så länge vi använt jakthundar.
Det som irriterar är att det inte går att göra en vettig riskbedömning när det gäller varg, som fungerar när det gäller sjöis, vägar och annat. För varg hemlighålls viktig information av våra myndigheter tex. Det är också förenat med betydande juridisk osäkerhet (även om den minskat på senare år) att skydda sin hund mot varg.

Det naturliga, om man överhuvudtaget kan använda begreppet i ett land som i princip saknar "naturlig" natur, är att varg skyddar sig själv och sina intressen mot inkräktande jakthundar. Och vi som jagar skyddar oss och våra hundar mot angrepp av varg, det vill säga skjuter bort dem.
Det jag beskriver är det normala/naturliga förhållandet när man räknar in människan som en del i ekologin, att varje art formar sin omgivning efter sina behov.
Så här har det fungerat under årtusenden, med undantag för senaste 30 åren, då en konstgjord modell med människan som något abstrakt vid sidan om varit förhärskande.
Här tror jag vi har huvudorsaken till det "gnäll" TS är irriterad över.
Jag tyckte att jag hade undervisat er hur tydligt som helst om varför det går alldeles Utmärkt att göra en Vettig Riskbedömning.
Konsekvensanalysen är enkel:
Jakthund i vargrevir = hög risk för jakthunden.
Lösning: släpp Inte ut jakthunden!

Och om du ändå gör det - ja, då är det Ditt fel om jakthunden blir uppäten.
Alltså tog du en kalkylerad risk och får alltså stå ditt kast, skylla dig själv, sluta gråta efter den spillda mjölken, sluta gnälla efter din uppätna jakthund.



Det enda som blivit tydligare och tydligare i denna tråden är vilken Disneyfierad vrångbild dagens jägare verkar ha av skogens djur. Hur ni verkligen tror, på allvar, på riktigt, att skogens djur finns til för Er skull. Och inget hellre vill än att bli jagade av era jakthundar och skjutna av jägare. Dagens jägare verkar inte förstå något alls om naturens lagar, utan verkar tro att de, som jägare, har någon slags gudomlig rätt att göra vad de vill utan att löpa någon egen risk.

Men vet du hur verkligheten ser ut? Jo, i verkligheten är vi alla delar av ekosystemet, och vi har alla våra speciella platser i det. Vissa djur, som jakthundar tex, är mittemellan, och kan vara rovdjur samtidigt som de kan bli bytesdjur. Det verkar ni inte förstå - att skogens djur kan se era jakthundar som middagsmat. Men så är det, och ju fortare du inser det, ju bättre liv kommer dina hundar att få det. Är du rädd om dem - skicka inte ut dem rakt in i ulvens magsäck.


Du kanske blir ledsen i ögat av att en så "fin" tradition som att med hund jaga skräckslagna djur i skogen är i fara att försvinna för att hotet från vargen finns.
Där har jag bara en sak att säga och det är att: "Jättebra, det är verkligen dags att vi begraver den barbariska sedvänjan." Ju förr ju bättre.
Citera
2015-03-30, 14:06
  #71
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Men trådens absoluta höjdpunkt hittills:
https://www.flashback.org/sp3307032

Tyvärr matchar jag inte kriterierna i tråden du länkade. Jag är blond, välvårdad, vältränad och djävulskt snygg. Men tyvärr, då jag står där på passet med bar överkropp med mina magrutor och bröstpiercing blänkande i solljuset och med geväret slängd över axeln, blir jag ibland antagen för att vara en provokativ användare från Flashback.

Jag hade ingen aning om att vi jägare inte fick skämta i din tråd. Vi ska komma ihåg vara gravallvarliga. Inte skämta, gnälla eller sörja. Allt för att leva upp till dina fördomar, för de vore beklagligt om det visade sig att de ej stämmer.

Du får ursäkta mig. Jag uppfattar det mer som om du är mest ute efter att provocera, än att egentligen höra vår (jägare) åsikt i dina frågor.

Därmed avslutar jag mitt deltagande i denna debatt. Vilket är lite synd, eftersom din frågeställning är intressant.

Ha det gott.
Citera
2015-03-30, 21:42
  #72
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Nu så handlar ju inte tråden om det du skriver.
Men det går ju att kommentera det du skriver iaf - men då krävs det att du lär dig vilka steg en markägare i tex ett vargrevir bör ta för att kunna freda sin hund. Där Borde du väl veta vilka rekommendationer myndigheter har upplyst dem om. Stängsel och vilken sorts stängsel, är inte några hemligheter precis.

Så jag förstår faktiskt inte ditt Gnäll här. För det är just det - Gnäll!!!

Din markägare vill alltså släppa lös hunden utan att beskydda den på samma sätt som alla andra hundägare gör, som alla andra hundägare faktiskt Måste göra (för släpper man hunden lös kan man få räkna med antingen böter beroende på period, region) för att dels skydda hund, och dels skydda omvärlden från hund.

Men din hundägare vill alltså strunta i allt sådant, och bara släppa lös sin hund. Om sen hunden jagar vilda djur i skogen så kommer din hundägare inte att säga något, eller hur? Och om en bil kör över hunden så får din hundägare väl skylla sig själv?

Så Varför??? Varför ska just din markägare stå utanför det normala? Varför ska just din markägare få göra som han vill? Varför kan inte din markägare hägna in sin tomt, och ha sin hund lös där - som alla andra i Sverige gör.

Kan det kanske bero på att just din markägare har ett överdrivet hat mot just vargen?
Och därför tycker att han kan Gnälla extra mycket för att han inte vill göra samma sak som alla andra gör?

Så ditt argument funkar tyvärr inte. Det var var sig genomtänkt eller fungerande. Det enda det gjorde var att ytterligare bevisa för oss andra hur stort och omotiverat ditt varghat är.

Sätt upp stängsel - så skyddar du din hund mot vargen. Så Enkelt är det. Dvs om du Verkligen är rädd om din hund. Det skyddar din hund från att bli överkörd också, och det skyddar omgivningens vilda djur från din hund och eventuella hundrädda söndagsflanörer som passerar förbi.

Ditt Gnäll är alltså INTE berättigat - förstår du??

Vad snackar du om? Begriper du inte att vilda djur som befinner sig på privat mark tillfaller markägaren vid jakt? För att kunna maximera uttaget av vilt = en ekonomisk resurs krävs jakthundar.
Du köper en skog. Har en beräkning på årligt uttag av vilt som blir en intäkt. Plötsligt bestämmer "någon" att det ska finnas varg i din skog. Du kan inte släppa hundar för att jaga och vargen äter upp dina djur. Rätt att gnälla på det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback