Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-03, 00:53
  #1
Medlem
hategrinders avatar
Jag kopplade in en extra liten stereoanläggning i ena rummet här i lägenheten idag. Problemet är att jag bara har en högtalare så jag får bara halvt stereoljud vilket såklart är extremt irriterande när man lyssnar på band som gillar att utnyttja stereoljud.

Min undran är om man kan koppla ihop kablar från båda högtalarutgångarna(alltså både höger och vänster) så att man åtminstone uppnår ngn form av monoljud? Eller är det så att signalen kan läcka så att saker börjar brinna eller liknande negativa konsekvenser? Störigt att ha det som jag har det nu.

P.S Att köpa en högtalare till är självklart det ideala men inget som är aktuellt i min ekonomiska situation.
Citera
2005-10-03, 11:16
  #2
Medlem
MicZes avatar
jag är väl ingen expert på elektronik men jag tror inte det skulle vara några problem.
Citera
2005-10-03, 12:46
  #3
Medlem
Baalzamons avatar
Jag tror inte att det går att göra så. Utgångarna från de båda kanalerna är helt separerade från varandra inne i apparaten, och det blir nog rätt konstigt om du kopplar en högtalare mellan dom. Men du kan ju testa, så får du se vad som händer.
Citera
2005-10-03, 12:52
  #4
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hategrinder
Jag kopplade in en extra liten stereoanläggning i ena rummet här i lägenheten idag. Problemet är att jag bara har en högtalare så jag får bara halvt stereoljud vilket såklart är extremt irriterande när man lyssnar på band som gillar att utnyttja stereoljud.

Är det inte enklare att ställa om förstärkaren till att skicka ut en monosignal?
Citera
2005-10-03, 18:04
  #5
Medlem
nä inte i serige möjligen parralelt,,då är frågan om slut steget orkar och det är troligt lite högre volym bara,,
det som utgår från beräkningen är effekt max och då gäller det att ha lika stort motstånd på båda sidor detta går ju inte men då är det ju bra om den effekt man får åtminstånde resulterar i ljud
Citera
2005-10-03, 18:06
  #6
Medlem
#P.S Att köpa en högtalare till är självklart det ideala men inget som är aktuellt i min ekonomiska situation.#

kolla i grov soppen högtalare är ju inte en direkt dyr pryl
Citera
2005-10-04, 02:58
  #7
Medlem
hategrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opinion
Är det inte enklare att ställa om förstärkaren till att skicka ut en monosignal?

Finns ingen specifik knapp för det och jag kan inte tilräckligt för att mixtra ihop något liknande själv.

Tack för alla svar. Kanske testar att dubbelkoppla högtalaren ändå. Fick den gratis trots allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback